کد خبر: 341152
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
اولین نشست باشگاه ادبی سیمرغ خراسان رضوی

مرکز آفرینش‌های ادبی خراسان رضوی اولین نشست تخصصی باشگاه ادبی سیمرغ را با حضور دانش‌آموزان نخبه و مستعد ادبی در شهر مشهد برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی، سمیه سلامی‌راد کارشناس مسئول ادبی استان با اعلام این خبر گفت: یکشنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۵۰ استعداد برتر ۱۳ الی ۱۷ ساله در اولین نشست تخصصی باشگاه سیمرغ با حضور و همراهی اساتید مطرح کشوری در «ورکشاپ ادبی، هنری از سوگ تا حماسه» گردهم آمده و با موضوعات مختلف به خلق اثر پرداختند.

سلامی‌راد ادامه داد: در این ویژه‌برنامه دو کارگاه‌ ادبی شعر و داستان با حضور داود امیریان نویسنده نوجوان در حوزه دفاع مقدس و منیره هاشمی شاعر کودک و نوجوان تشکیل شد و اعضا شرکت‌کننده در این ورکشاپ با موضوعات ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره)، گرامیداشت شهدای خدمت و جنایات ضد بشری و نسل‌کشی رژیم در فلسطین قلم‌فرسایی کردند. کارشناس مسئول ادبی استان افزود: شناسایی و گزینش دانش‌آموزان منتخب استان و نواحی هفتگانه آموزش و پرورش مشهد با برنامه‌ریزی مدون از اردیبهشت‌ماه آغاز و همچنان در حال انجام است. با مساعدت و تدبیر مدیرکل محترم استان و تعامل با مسئولین آموزش و پرورش استان تعداد کثیری دانش‌آموز مستعد و نخبه‌ی ادبی در دو گرایش شعر و داستان در شهر مشهد شناسایی و به آفرینش‌های ادبی استان معرفی شدند. در اولین نشست تعاملی با این دانش‌آموزان،۵۰ عضو داستان‌نویس و شاعر به یک ورکشاپ ۵ ساعته با حضور اساتید مطرح کشوری، داود امیریان و منیره هاشمی دعوت شدند. در این برنامه، معرفی کانون و فعالیت‌های آفرینش‌های ادبی و توضیح درمورد طرح باشگاه سیمرغ، آشنایی اعضا با یکدیگر، خلق اثر، تجربه نوشتن و سرودن، گفتگوی شخصی با اساتید مدعو، برگزاری دو کارگاه تخصصی شعر و داستان، خوانش و نقد و بررسی آثار بخشی از برنامه بود.

اولین نشست باشگاه ادبی سیمرغ خراسان رضوی

منیره هاشمی مهمان ویژه کارگاه شعر در ورکشاپ از سوگ تا حماسه درباره قلم متعهد با اعضا گفتگو کرد. او یادآور شد: قلم متعهد درباره اتفاقاتی که در اطرافش می‌افتد بی‌طرف و بی‌اعتنا نیست. از جنگ نوشتن و برای دفاع از مظلوم نوشتن، از جمله موضوعاتی است که تاریخ مصرف ندارند. همچنان که شعرهایی که برای قیام عاشورا سروده شده از قرن‌ها پیش روی لبان مردم عزادار سینه‌به‌سینه منتقل می‌شود. قلم متعهد خود را از منِ فردی به منِ جمعی و بشری نزدیک می‌کند و با اندوه و شادی مردم جهان همراه می‌شود. شاعر کتاب «خوش به حال رودخانه» با اشاره به وقایع روز گفت: گاهی شعر با شنیدن یک کلمه، خواندن تیتر یک روزنامه، تصویری در تلوزیون، شنیدن یک خبر به شاعر الهام می‌شود.

اولین نشست باشگاه ادبی سیمرغ خراسان رضوی

کارگاه داستان نیز با حضور داود امیریان برگزار شد. این نویسنده توانمند از اثربخشی کانون پرورش فکری و نقش مربیان آن در تربیت و رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان سخن گفت. در ادامه نویسنده «گردان قاطرچی‌ها» از روزهای پر التهاب سال ۱۳۵۷ و هشت سال دفاع مقدس و تاریخ مقاومت مردم خاطراتی را بیان کرد و از این گونه ادبی با عنوان ادبیات پایداری یاد کرد. امیریان به دانش‌آموزان و اعضا شرکت‌کننده در نشست توصیه کرد که هر روز بنویسند و برای نوشتن تبرشان را تیز کنند وی افزود: تبر شما قلم‌تان است که با هر روز نوشتن، آن را قوی‌تر کرده‌اید. داوود امیریان ادامه داد: خاطرات عادی و روزمره هم ارزش نوشتن دارد. مثلا شما سه سال روزهای کرونا را گذراندید و مدرسه مجازی را تجربه کردید که این‌ها اصلاً اتفاق‌های عادی و معمولی نیستند. چرا که شما در معدنی از خاطرات خاص و متفاوت به‌سر می‌برید. او افزود نبوغ اگر ۱۰۰ درصد باشد ۹۹ درصد آن سخت‌کوشی و تلاش است که نتیجه بخش است. در همین رابطه از تقلید کردن و پیروی از سبک ادبی دیگران نترسید چرا که به تدریج سبک کاری خودتان را به دست خواهید آورد. نویسنده «حلزون من گمشده» در پایان گفت: بومی بنویسید و رد پای فرهنگ و محیط زندگی و زیست‌تان را در آثارتان به جا بگذارید.

اولین نشست باشگاه ادبی سیمرغ خراسان رضوی

سمیه سلامی‌راد در پایان گفت: این برنامه در تاریخ یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در هتل پردیسان مشهد برگزار شد و صرف یک شام دورهمی در هتل پردیسان مشهد، پایان بخش اولین نشست تخصصی باشگاه سیمرغ استان خراسان رضوی بود. شایان ذکر است، شناسایی و گزینش دانش‌آموزان مستعد ادبی در استان خراسان رضوی همچنان ادامه دارد و طی برنامه‌ریزی‌ انجام شده، نشست‌های بعدی در فصل تابستان برگزار خواهد شد.

اولین نشست باشگاه ادبی سیمرغ خراسان رضوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =