کد خبر: 341326
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
بازدید 56
سعدی‌شناسی در مراکز همدان از الویت طرح هما است

کانون پرورش فکری همدان در جهت تقویت هویت ملی- اسلامی(طرح هما) و ترویج زبان و ادبیات فارسی در میان کودکان و نوجوانان برنامه‌های خلاقانه و متنوع معرفی شاعرانی چون سعدی، حافظ، مولانا، جامی و... را در میان فعالیت‌های خود تعریف کرده است که با شروع کلاس تابستانی اجرایی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای گسترده‌ترین شبکه کتابخانه‌های کودک و نوجوان در سراسر کشور بوده و نیز از برجسته‌ترین تولیدکنندگان و ناشران کتاب‌های کودکان و نوجوانان، تهیه کننده فیلم، انیمیشن، اسباب بازی، لوازم التحریر و ... در کشور به‌شمار می‌رود.

کارشناس فرهنگی کانون همدان اظهار کرد: کانون در جهت تقویت هویت ملی- اسلامی (طرح هما) و ترویج و تقویت زبان و ادبیات فارسی سعی دارد با اجرای برنامه‌های خلاقانه و متنوع، شاعرانی چون سعدی، حافظ، مولانا، جامی و... را در میان فعالیت‌های خود به اعضای کودک و نوجوان معرفی کند.

سعدی‌شناسی در مراکز همدان از الویت طرح هما است

مرکز فرهنگی- هنری شهر فیروزان

اعظم کیانی با بیان اینکه توسعه و ترویج زبان فارسی از اهداف تعریف شده کانون است، ادامه داد: این کار با استناد از متون کهن صورت گرفته و چند هدف را دنبال می‌کند اول اینکه کودکان و نوجوانان با مفاخر و نامداران کشور آشنا شوند، دوم اینکه اعضای کودک و نوجوان با بهره گیری از مفاهیمی که در ابیات ، اشعار و حکایت‌ها آمده و تفکر در مورد آن حکایت‌ها مسیر درست فکر کردن، اندیشیدن و زندگی کردن را بیاموزند و سوم اینکه مربیان با معرفی این مفاخر و آثار ادبی آنها نقش تربیتی خود را ایفا کنند.

سعدی‌شناسی در مراکز همدان از الویت طرح هما است

مرکز فرهنگی- هنری شماره 5 همدان

وی افزود: در سال جاری شاعر انتخاب شده برای مراکز سعدی شیرازی است که باید مربیان کانون با ابتکار و هنر خود این شاعر بزرگ را به نسل جدید معرفی کنند.

این کارشناس فرهنگی اذعان داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در اقدامی خلاقانه از تمامی مربیان مراکز در سطح استان خواست که در راستای طرح هما به اجرای برنامه «گلی از باغ کهن» با هدف هر مرکز، یک بیت از اشعار سعدی را با خطی زیبا، خوانا و جذاب بر روی تابلوهایی طراحی و در معرض دید مخاطبان قرار دهند، همچنین قرار است اعضا و والدین آنها با حضور در مراکز کانون و خوانش کتاب‌های نوشته شده در خصوص این شاعر بزرگ، بیشتر با این شاعر جهانی آشنا شده و حتی به دیگران معرفی کنند.

سعدی‌شناسی در مراکز همدان از الویت طرح هما است

مرکز فرهنگی- هنری شهر جوکار

وی با اشاره به اینکه مربیان مراکز همدان دست به کار شده و هر یک طرح و نقشی زیبا برای تابلوهایی خود ترسیم کرده‌اند، خاطرنشان کرد: همه مربیان مراکز در سراسر استان با تکنیک‌های هنری خود و کاملا خلاقانه آثار بسیار زیبایی را خلق کرده‌اند که در بازدید از مراکز چشم هر ببینده‌ای را خیره می‌کند و این طرح قرار است به صورت برنامه‌ای مدون و منظم برای دیگر شاعران و نویسندگان زبان و ادبیات فارسی انجام شود.

سعدی‌شناسی در مراکز همدان از الویت طرح هما است

مرکز فرهنگی- هنری شهر رزن

گفتنی است که ابومحمد مصلح‌الدین مصلح بن عبدالله شیرازی (متولد بین ۵۷۷ تا ۶۰۱ ه.ق- متوفای ۶۹۱ ه.ق)، معروف به سعدی شیرازی، شاعر و حکایت‌نویس فارسی‌زبان شیرازی در قرن هفتم هجری قمری بود. زادگاه سعدی شیراز بوده ولی در مدرسه نظامیه بغداد تحصیل کرده و نزد افرادی چون امام محمد غزالی، شهاب‌الدین سهروردی و ابوالفرج بن جوزی بهره برده است. او به کشورهای متعددی سفر کرده و به کسب دانش و تجربه پرداخته است. وی تألیفات بسیاری دارد ولی مهم‌ترین و مشهورترین تدلیف او بوستان و گلستان سعدی است که از شاهکارهای شعر فارسی بوده و موضوعاتی چون اخلاق، تربیت، سیاست و اجتماعیات را داراست.

آرامگاه سعدی در ۴ کیلومتری شمال شرقی شیراز، در دامنه کوه فهندژ (پهندژ)، در انتهای خیابان بوستان و در کنار باغ دلگشا واقع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =