نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌های تابستانی خود را با حضور فعال خانواده‌ها و حلقه‌های میانی برگزار می‌کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های تابستانی امسال خود بر اهمیت حضور شورای والدین و حلقه‌های میانی توجه ویژه‌ای دارد.

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری نیز چندین بار به این موضوع تأکید داشته و در گفت‌وگویی با مربیان گفته بود: «امسال در فعالیت‌های تابستانی کانون پرورش فکری نهاد خانواده را اضافه کرده‌ایم. این مهم است که بتوانیم از پدر و مادرها در تربیت فرزند به‌طور مستقیم استفاده کنیم.

خانواده اصلی‌ترین مرکز تربیت فرزند است و کانون پرورش فکری و مربیانش در کنار آن قرار می‌گیرند.»

برهمین اساس مراکز کانون در سراسر کشور سعی دارند در برنامه‌های خود نقش پررنگ‌تری به خانواده‌ها و حلقه‌های میانی بدهند. در این گزارش نگاهی داریم به برنامه‌هایی که با همکاری خانواده‌ها و حلقه‌های میانی برگزار شده است:

کانون استان آذربایجان شرقی

کانون استان آذربایجان شرقی کارگاه‌های تخصصی «فرزند پروری» با هدف آشنایی خانواده‌ها به ویژه مادران، با مهارت‌های تعامل با فرزندان و آشنایی آنان با آسیب‌های اجتماعی برگزار کرد.

این کارگاه تخصصی در امتداد فعالیت‌های خانواده محور و به صورت ویژه‌ای برای خانواده‌های حامی کانون در مجتمع کانون تبریز برگزار شد.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

خانواده‌های حامی کانون والدینی هستند که با مشارکت و حضور فعال در برنامه‌های مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش اثرگذاری در اجرای کیفی این فعالیت‌ها ایفا می‌کنند.

در ادامه، نشست ویژه تبیین فعالیت‌های تابستانی مراکز کانون با حضور خانواده‌ها برگزار شد. در این نشست صمیمی که به صورت کارگاهی و با اجرای برخی فعالیت‌های فرهنگی و هنری همراه بود، مادران در کنار فرزندان خود ضمن خوانش کتاب، درباره‌ی برنامه‌های این مرکز در فصل تابستان بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در محوطه مرکز شماره ۳ کانون تبریز واقع شده فعالیت‌های مختلفی را در زمینه نجوم و برنامه‌های رصد برای خانواده‌ها و فرزندان آنان در فصل تابستان تدارک دیده است.

کانون استان اردبیل

اعضای شورای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در هشتمین نشست خود راهکارهای تقویت و اجرای فعالیت‌های نوجوان محور در مرکز شماره دو کانون اردبیل را به‌عنوان یک مرکز الگوی تربیتی ارزیابی کردند.

در این جلسه ملیحه ملک‌زاده‌فرد مدیرکل کانون استان با بیان این‌که نوجوانان به دنبال کسب تجربه‌های جدید هستند، گفت: بر اساس نیاز مخاطبان در این گروه سنی باید فعالیت‌های‌مان به‌روز و جذاب باشد.

ملک‌زاده‌فرد افزود: برای جذب اعضای نوجوان نباید تنها منتظر مراجعه آن‌ها به مراکز باشیم و در این امر می‌توانیم از ظرفیت‌های گروه‌های دوستی و ورزشی، خانواده‌ها، مدارس و حتی مساجد نیز برای شناسایی و جذب افراد علاقه‌مند و مستعد استفاده کنیم.

وی نقش والدین در پایدارسازی اعضا را محوری توصیف کرد و بیان داشت: در کنار حضور اعضای کودک و نوجوان در مراکز، پیش‌بینی و اجرای برنامه‌هایی برای والدین به‌ویژه مادران نیز در شناساندن بهتر کانون و ارتقای جایگاه این نهاد فرهنگی کمک شایانی خواهد کرد.

کانون استان ایلام

فعالیت‌های تابستانی کانون در استان ایلام براساس سیاست‌های سه‌گانه کانون در سال ۱۴۰۳ با عنوان مخاطب‌محوری، نوجوان‌محوری و مرکزمحوری برگزار می‌شود و مراکز کانون استان، این فعالیت‌ها را در قالب بسته‌های ویژه متشکل از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی، کارگاه و کلاس، اجرای مسابقه، جشنواره و مهرواره‌ها طراحی کردند.

نشست با خانواده‌ها و حلقه‌های میانی و جهادی برای برنامه‌ریزی و همراهی آنان در فعالیت‌های تابستانی از دیگر فعالیت‌هایی است که در مراکز کانون استان اقدام به برگزاری آن شده است.

برهمین اساس مرکز صالح‌آباد کانون استان ایلام با حضور چشمگیر خانواده‌ها، حلقه‌های مردمی و نقش‌آفرینی چشم‌گیر نوجوانان و مفاخر و حامیان کانون فعالیت‌های تابستانی خود را آغاز کرد.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

فاطمه رستگار مدیرکل کانون استان ایلام در این برنامه گفت: نقش حلقه‌های میانی و یا گروه‌های مردمی به عنوان یک حامی و بازوی توانمند در کنار مربیان برای پیگیری اهداف کانون بسیار موثر است و کانون در تابستان چند برنامه تازه از جمله طراحی بسته‌های ویژه از فعالیت‌های مختلف، کارگاه‌ها و تمامی برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی جهت مشارکت وکنش‌گری در مناسبت‌ها و برنامه‌ها دارد.

کانون استان تهران

نشست هم‌اندیشی با حضور ۴ نفر از والدین در مرکز فرهنگی هنری شماره ۲۹ کانون تهران برگزار شد. در این جلسه مهری روحی‌رحیم مربی مسئول این مرکز گفت: در این نشست در مورد چگونگی برگزاری جشن شروع تابستان هم‌اندیشی و تصمیم‌گیری شد.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

وی افزود: والدین، کمک‌های مادی برای تهیه مواد و ملزومات مورد نیاز برای پذیرایی در روز جشن را به عهده گرفتند و تقسیم کار بین هریک از حاضران انجام شد.

هدف از برگزاری این جلسه مشارکت و حضور فعال‌تر والدین برای کیفیت‌بخشی به روند برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌ها، معرفی کانون و فعالیت‌های آن، ایجاد حس تعهد و مسئولیت در قبال این محیط فرهنگی و همدلی و همراهی بیشتر با کانون، شناخت بیشتر کانون از نزدیک، استفاده از نظرها و پیشنهادهای سازنده والدین، دریافت همراهی و کمک‌های مادی والدین به منظور پیشبرد اجرای برنامه‌هایی چون جشن‌ها و گردهم‌آیی‌ها بود.

همچنین وبینار توجیهی تشریحی نظام‌نامه‌ی فعالیت‌های تابستانی با حضور معاون فرهنگی، کارشناسان واحدهای فرهنگی، هنری، ادبی و مربی مسئولان و مربیان مراکز کانون استان تهران برگزار شد.

در این وبینار معاون فرهنگی کانون استان تهران گفت: استفاده از ظرفیت‌ها برای جذب حامیان که شامل خانواده‌ها هستند بسیار مهم است زیرا که خانواده‌ها مانند بال اجرایی حتی در اتاق فکرها نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند و جان دیگری به مراکز ببخشند.

ویدا ملکی افزود: ما امروز احتیاج داریم خانواده‌ها به آگاهی و بالندگی برسند تا بتوانند در برنامه‌ها همراهی کافی داشته باشند.

وی ادامه داد: توجه به حضور خیران، حلقه‌های میانی، ظرفیت‌های مردمی، گروه‌های جهادی و گروه‌های مختلفی که خودشان علاقه‌مند به همکاری و مشارکت باشند حائز اهمیت است.

کانون استان چهارمحال و بختیاری

مراکز فرهنگی هنری کانون استان چهارمحال و بختیاری با برگزاری آیین‌هایی سال‌روز ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی را پاس داشتند.

این برنامه‌ها با حضور اعضای نوجوان، کانون‌یاران، خانواده‌ها، مسئولان و مخاطبان کانون استان و ارایه ایده‌ها و روش‌های خلاقانه به اجرا درآمد.

گشایش باشگاه‌های قصه‌گویی کانون‌یاران، آغاز طرح «مادر و قصه»، معرفی کهن الگوهای قصه‌گویی، نواختن زنگ قصه‌گویی بارویکرد گرامی‌داشت شهید جمهور و شهدای خدمت با عنوان «زنگ ایثار و شهادت» از جمله عنوان‌های این برنامه‌ها بود.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

در این برنامه‌ها همچنین از اعضا و نوجوانان برگزیده‌ی سال‌های گذشته جشنواره‌های قصه‌گویی دعوت و از آنان تقدیر شد و آن‌ها نیز به انتقال تجارب خود به علاقه‌مندان قصه‌گویی پرداختند و در قسمتی دیگر از این برنامه‌ها خانواده‌های اهل قصه، معرفی و تشویق شدند.

رادیو قصه نیز در تعدادی از مراکز حضور داشت و اعضای کانون همراه با مربیان و خانواده‌ها از این رادیو استفاده کردند، در این رادیو با موضوع شهدای خدمت، برای کودکان غزه و موضوع‌های مختلف دیگر قصه‌گویی شد.

کانون استان فارس

ویژه‌برنامه تربیتی خانواده محور در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زرقان استان فارس برگزار شد. در این برنامه که با حضور حسین حسین‌زاده، مسئول مجموعه فرهنگی، اجتماعی و تربیتی مهنا همراه بود، والدین ۵۳ عضو مرکز زرقان شرکت کردند.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

خانواده‌محوری، جذب اعضای جدید، معرفی کانون و کارگاه‌های فصل تابستان، از اهداف برگزاری این ویژه‌برنامه بود که از سوی براتی، مسئول مرکز زرقان، طراحی و اجرا شد. حسین حسین‌زاده در این ویژه برنامه بر راهکارهای تربیتی نوجوانان تأکید کرد و چگونگی برخورد مناسب با بحران‌های نوجوانی را توضیح داد.

معرفی کتاب، معرفی فعالیت‌ها و کارگاه‌های فصل تابستان و تشویق خانواده‌ها برای شرکت در فعالیت‌های نوجوان‌محور از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این ویژه برنامه بود.

کانون استان فارس جلسه هم‌اندیشی و معرفی فعالیت‌های تابستانی کانون پرورش فکری را در مرکز دو جهرم برگزار کرد.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

در این جلسه که با اهداف خانواده محوری، نوجوان محوری، مرکز محوری، جذب اعضا، معرفی فعالیت‌های کانون و معرفی کارگاه‌های نقالی و شاهنامه‌خوانی برگزار شد؛ حدود ۱۰۰ نفر از اعضای قدیم و جدید کانون به همراه خانواده‌های‌شان حضور داشتند و با خانواده‌های اعضا درباره چگونگی برگزاری هرچه بهتر کارگاه‌ها گفت‌وگو شد.

کانون استان قزوین

در پی سیاست‌های طرح ملی جوانی جمعیت، خانه نمایش کانون استان قزوین به سفارش دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یک نمایش با عنوان «تنها در خانه» و با محوریت ترویج فرهنگ جوانی جمعیت تهیه و تولید کرده است.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

مهدی مردانی (شاعر و نویسنده و کارشناس مسئول کانون استان) نویسنده و شاعر نمایش «تنها در خانه» است و امور موسیقی آن را رضا چگینی انجام داده است.

کانون استان قم

نشست مشترک با اداره گردشگری شهرداری قم در راستای پیش‌بینی ویژه‌برنامه‌هایی با هدف هرچه‌ باشکوه‌تر برگزار شدن جشن‌های دهه ولایت از عید قربان تا عید غدیر در سطح استان قم و حضور و تعامل کانون پرورش فکری و شهرداری برای برگزاری جشن‌هایی متناسب با خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان در سالن نشست‌های اداره کل کانون پرورش فکری قم برگزار شد.

در این نشست که با حضور شهرزاد حدادپور سرپرست کانون پرورش فکری استان قم، حمیدرضا نادری‌راد رییس اداره گردشگری شهرداری قم، مجید علیزاده مسئول امور هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم، کارشناسان ستادی و مربیان فرهنگی کانون پرورش فکری برگزار شد درباره نحوه حضور و تعامل کانون در جشن‌های دهه ولایت در سطح بوستان‌های استان قم بحث و تبادل نظر شد.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

بر همین اساس بنا شد مربیان کانون هر شب با حضور در این جشن‌ها که در مناطق مختلف شهری قم برگزار می‌شود به قصه‌گویی برای خانواده‌ها بپردازند تا علاوه بر آشنایی کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها با این آیین اصیل ایرانی، یکی از پررنگ‌ترین فعالیت‌های کانون به مردم معرفی شود.

کانون استان کرمان

اکبر خدادادی مدیرکل کانون پرورش فکری استان کرمان در سومین شب از شادمانه «تابستان کانون» با والدین اعضای پنج مرکز فرهنگی ‌هنری شهر کرمان دیدار و گفت‌وگو داشت.

وی در این نشست بیان کرد: رویکرد جدید کانون پرورش این است که خانواده‌ها نیازهای بچه‌ها را رصد کنند و در سیاست‌گذاری‌های کانون اثربخش باشند.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

خدادادی با اشاره به این‌که یک تصور در گذشته این بوده که کانون پرورش فکری فقط مختص کودکان است گفت: پرداختن به نوجوانان از اولویت‌های کانون است و همچنین کانون قبلا در مراکز خودش خلاصه می‌شد و در حال حاضر بنا بر این است که هر جایی که کودکان و نوجوانان حضور دارند خودش را به آنجا برساند.

وی سه رویکرد کلان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نوجوان‌محوری، مخاطب‌محوری و مرکزمحوری معرفی کرد و افزود: بحث مرکزمحوری هم‌سو با این است که خانواده‌ها نیازهای کودکان و نوجوانان‌شان را شناسایی کنند و در کنار مربیان کانون برای رفع آن‌ها تلاش کنند.

کانون استان کرمانشاه

بررسی اضطراب و تمرکز کودکان و نوجوانان عضو مراکز کانون کرمانشاه هم‌زمان با آغاز فصل تابستان، با همکاری حلقه‌های میانی صورت گرفت.

محمد خیاط‌زنجانی مدیرکل کانون استان گفت: ارتباط با حلقه‌های میانی یک فرصت ویژه برای تعالی بیشتر فعالیت‌ها در کانون محسوب می‌شود و یکی از نیازهای ما رصد وضعیت کودکان و نوجوانان است برای این‌که بتوانیم این عزیزان را در مسیر رشد و تعالی قرار دهیم.

وی افزود: مراکز علمی و تخصصی حوزه‌ی مشاوره یکی از مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند به کمک کانون بیایند و با بررسی وضعیت کودکان و نوجوانان، در مقابله با آسیب‌های احتمالی در حوزه‌های مسائل روان‌شناختی، با راه‌کارهای تخصصی خود به آن‌ها کمک کنند.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

زنجانی تصریح کرد: در مذاکره‌های صورت گرفته با مراکز مشاوره‌ی تخصصی و با همکاری یکی از اساتید به‌نام استان کرمانشاه طی نشست‌های مختلف، مقرر شد که به‌صورت رایگان در مرحله‌ی اول، کودکان و نوجوانان مراکز شهر کرمانشاه و در مرحله‌ی دوم، برخی از شهرستان‌ها، مورد ارزیابی علمی و تخصصی روان‌شناختی قرار بگیرند و نتایج آن در قالب یک کارنامه‌ در اختیار خانواده‌ی آن‌ها و مراکز کانون گذاشته شود.

مدیرکل کانون استان خاطرنشان کرد: اهتمام ما بر این است که به یاری خداوند، پایش سلامت روانی با محوریت اضطراب و تمرکز را در مراکز مراکز اجرا کنیم و طرح با آغاز فصل تابستان و از اول تیر ۱۴۰۳ بر اساس زمان‌بندی طراحی شده در مراکز شهر کرمانشاه پیاده‌سازی خواهد شد.

کانون استان گیلان

آیین آغازین فعالیت‌های مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان رشت با همراهی جمعی از مسئولان، اعضا و خانواده‌ها برگزار شد.

اکرم‌السادات حسینی کارشناس مسئول فرهنگی کانون استان با اشاره به شعار فعالیت‌های تابستانی کانون که برگرفته از نقش کودکان و نوجوانان در غنی‌سازی اوقات فراغت، انتخاب و به‌گزینی از سوی آنان است، تصریح‌کرد: فعالیت‌ها و کارگاه‌های مراکز فرهنگی ‌هنری کانون با حضور مربیان توانمند و مجرب، بستری مناسب برای رشد و پرورش همه‌جانبه آینده‌سازان ایران اسلامی به‌شمارمی‌رود.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

وی هم‌چنین، از نقش تسهیل‌گر خانواده‌ها سخن ‌به‌ میان‌آورد و با بیان این‌که هم‌افزایی و همراهی آنان نقش به‌سزایی در نیل به اهداف تربیتی کانون دارد، افزود: نقش‌آفرینی ‌اعضای نوجوان در«شورای نوجوانان کانون» و ارایه طرح‌ها و طرح‌های خلاقانه از سوی آنان نیز یاریگر دست‌اندرکاران کانون پرورش فکری و امکانی برای آگاهی ‌افزون‌تر فعالان فرهنگی از خواسته‌های نوجوانان در مسیر طرح‌ریزی فعالیت‌های مناسب این نسل به‌ شمار می‌رود.

نمایش نماهنگ فعالیت‌های مرکز شماره ۳ کانون رشت طی سال گذشته، برگزاری کارگاه «والدین‌ و اعضا» و معرفی اهداف و اولویت‌های کانون در برگزاری شورای مشورتی با همراهی خانواده‌ها، از دیگربرنامه‌های این روز بود و با اجرای فعالیت‌های متنوع توسط اعضای «کانون‌یار» و تهیه گزارش از سوی «خبرنگار نوجوان» باشگاه خبرنگاران نوجوان کانون استان گیلان همراه‌ شد.

کانون استان مازندران

کانون استان مازندران در نشستی صمیمی با اولیای داوطلب شورای مشورتی، پس از گفت‌وگو درباره‌ی طرح و برنامه‌های این شورا، اهداف فعالیت‌های تابستانی در سال ۱۴۰۳ را بررسی کرد.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

هدف از برگزاری این نشست، تشریح و نقش‌دهی به خانواده‌ها و مشارکت‌دادن آن‌ها در فعالیت‌ها است. فرآیندهای مرکز نیز از اصلی‌ترین اهداف و خانواده قهرمان قصه کانون است. این تعامل دو سویه تاثیر زیادی بر جذب و پایدارسازی اعضا نوجوان و کودک خواهد داشت.

کانون استان همدان

مرکز فرهنگی هنری شماره یک همدان برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ریزی بهتر برای برگزاری فعالیت‌های تابستانی با توجه به شعار کانون «تابستانتو بساز» از والدین فعال اعضای مرکز خود دعوت کرد و با رأی و مشورت آن‌ها یک شورای والدین تشکیل داد.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ همدان نیز برنامه «یاریگران زندگی» را با حضور طیبه ذوالفقاری، کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی درباره‌ی اوقات فراغت، خانواده محوری و تربیت کودک با مادران اعضا در مرکز برگزار کرد.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

در این نشست شرکت‌کنندگان درباره آسیب‌های اجتماعی، مهارت‌های فرزندپروری، روش‌های تربیت کودک و چهار سبک فرزند پروری به گفت‌وگو پرداختند.

کانون استان یزد

نشست فصلی مربیان ادبی استان یزد با موضوع «چگونه با کودک و نوجوان حافظ بخوانیم» با حضور مدیرکل، معاون و کارشناسان فرهنگی و ادبی کانون استان در مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون یزد برگزار شد.

در این نشست ادبی بایدها و نبایدهای حافظ‌خوانی مورد نقد، تحلیل و بررسی قرار گرفت و راهکارها و شیوه‌های نوین انتقال مفاهیم غزلیات حافظ در حوزه معنا و صورت از سوی مهدی آرایی مدرس ارائه شد.

نقش پررنگ خانواده‌ها و حلقه‌های میانی در فعالیت‌های تابستانی کانون

همچنین در این نشست سه ساعته سیده‌عالیه قوامی مدیرکل کانون استان یزد با بیان این که برگزاری این نشست تخصصی قبل از شروع کارگاه‌های تابستان، فرصت خوبی برای رشد، ارتقای شغلی و ایجاد انگیزه مربیان ادبی خواهد بود، بیان کرد: با توجه به تأکید ویژه معاون فرهنگی کانون به گسترش فعالیت خوانش متون ادبی و کهن به ویژه گلستان سعدی و غزلیات حافظ برای کودکان و نوجوانان و علاوه بر آن استقبال اعضا و خانواده‌های آن‌ها، این موضوع پیوند کانون را به حلقه‌های میانی محقق می‌سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =