کد خبر: 341602
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
بازدید 50
ایده کارشناس فرهنگی کانون همدان در رویداد "ثامر" کشور سوم شد

کارشناس فرهنگی کانون استان همدان در نخستین رویداد ایده‌پردازی «ثامر» کشور در سال ۱۴۰۲ با ایده «پویش قصه‌گویی محلی» با هدف شناسایی و ترویج آداب و رسوم محلی و حفظ لهجه‌های در حال انقراض رتبه سوم را کسب کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، آیین پایانی نخستین رویداد ایده‌پردازی «ثامر»  با حضور مدیرعامل و معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با معرفی برگزیدگان برگزار شد.

در این آیین که در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد، حامد علامتی مدیرعامل، فرهاد فلاح معاون فرهنگی، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل، کارشناسان و مربیان کانون و داوران حضور داشتند.

فراخوان نخستین رویداد ایده‌پردازی «ثامر» سال ۱۴۰۲ هم‌زمان با هفته پژوهش منتشر شد. بعد از انتشار فراخوان با بهره‌مندی از مشاوره داوران در نهایت ۱۰۶ ایده قابل طرح به ارزیابی اولیه رسید که از این تعداد ۲۲ ایده به مرحله نیمه‌نهایی و ۷ ایده به مرحله نهایی رسید که از میان این 7 اثر نفرات برگزیده انتخاب شدند.

 ایده «پویش قصه‌گویی محلی» از سوی فریبا عزتی ‌حق از استان همدان و با هدف شناسایی و ترویج آداب و رسوم محلی و حفظ لهجه‌های در حال انقراض به کمک قصه رتبه سوم را کسب کرد.

کسب رتبه سوم کارشناس فرهنگی کانون همدان در نخستین رویداد "ثامر" کشور

این کارشناس فرهنگی در خصوص ایده خود گفت: عنوان اصلی ایده من پویش قصه‌گویی محلی و عنوان فرعی ایده مادربزرگ _ من و پدربزرگ من است که در راستای پاسداشت آداب و رسوم و لهجه محلی و زبان مادری نوشته شده است.

فریبا عزتی‌حق ادامه داد: در این ایده اعضا به اتفاق مادر بزرگ و پدربزرگ خود در پویش قصه‌گویی شرکت می‌کنند. اعضا قصه‌هایی که مادربزرگ و پدر بزرگ‌هایشان برایشان روایت کرده‌اند را به زبان محلی و با لهجه به صورت پادکست ارائه می‌کنند.

وی افزود: این ایده از مواردی است که اهمیت ویژه‌ای برای فرهنگستان زبان و ادب فارسی داشته و به نوعی از گنجینه‌ها و میراث فرهنگی کشور با قدمتی طولانی محسوب می‌شود.

کسب رتبه سوم کارشناس فرهنگی کانون همدان در نخستین رویداد "ثامر" کشور

این کارشناس فرهنگی کانون گفت: در نتیجه تمامی سازمان‌هایی که با فرهنگ و ادب کشور به نوعی مرتبط هستند باید از اینگونه طرح‌ها حمایت کنند تا میراث گذشتگان ما حفظ شود.

وی با بیان اینکه دانش حوزه‌های زبان شناسی، خصوصا حوزه‌های مرتبط با حفظ گویش‌ها و لهجه‌های محلی مورد نیاز است، خاطرنشان کرد: مراکز فرهنگی- هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید ارتباط گیری مناسب جهت جذب و شناسایی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها داشته باشند تا این ایده اجرایی شود و سایر نهادهای فرهنگی خصوصا نهادهایی که از هنر قصه‌گویی بهره می‌برند گزینه‌های مناسبی جهت هر چه بهتر شدن اجرای این ایده خواهند بود.

کسب رتبه سوم کارشناس فرهنگی کانون همدان در نخستین رویداد "ثامر" کشور

کسب رتبه سوم کارشناس فرهنگی کانون همدان در نخستین رویداد "ثامر" کشور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =