پویایی و تحول سازمان از مسیر ایده‌پردازی خلاق می‌گذرد

ایده‌پرداز برگزیده رویداد ثامر می‌گوید در هر سازمانی اراده‌ و اعتقاد کل سیستم به تغییر و حرکت در مسیر ایده‌پردازی و کمک به تحقق خلاقیت‌ها، به اندازه‌ی وظایف و اختیارهای هر واحد، از مهم‌ترین نکته‌های پویایی و تحول آن سازمان به شمار می‌آید.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، ملیحه باقری رییس گروه امور فرهنگی اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نخستین رویداد ایده‌پردازی ثامر، با ایده «چی خوبه» موفق به کسب رتبه‌ی دوم شد.

او درباره برگزاری این رویداد و اثرگذاری آن بیان کرد: حضور در نخستین رویداد ایده‌پردازی ثامر، از بهترین و جذاب‌ترین اموری بود که من در سال‌های اخیر تجربه کردم. باور به وجود ظرفیت‌های بالقوه‌ فکری و وجود ایده‌های ناب و خلاق در میان کارکنان و لزوم بها دادن و پرورش آن‌ها، از مهم‌ترین خطوط فکری بود که در میان برگزار کنندگان این رویداد مشاهده کردم. بدون تردید نتیجه‌ چنین باور و اعتمادی، ارتقای انگیزه‌ها، افزایش تعلق سازمانی و در پایان تحول و پویایی در هر سازمانی خواهد شد.

او ادامه داد: برگزارکنندگان این رویداد فرآیند علمی و گام‌به‌گام عملی بسیار جذابی را برای راهبری ایده‌هایی که در مرحله‌ نخست انتخاب شدند طراحی و اجرا کردند که محور اصلی آن یادگیری و آموزش چگونگی پروراندن ایده‌ها بود که به نظر می‌رسد نیاز امروز بسیاری از سازمان‌های فرهنگی در ایران است.

پویایی و تحول سازمان از مسیر ایده‌پردازی خلاق می‌گذرد

رئیس گروه امور فرهنگی اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون همچنین با بیان این‌که اجرای مستمر این برنامه‌ نظام‌مند، سبب برقراری پیوند دوسویه میان تجربه‌های کارکنان با نظام مسائل هر حوزه می‌شود، افزود: آمیختگی این تجربه‌ها با خلاقیت‌های فکری و بازتولید راه‌حل‌های موثر به تعداد کارکنان کانون منجر خواهد شد. بدون تردید این امر تاثیر مثبت و پویا، نه فقط در مراکز فرهنگی‌هنری، بلکه در تمام اجزا و ارکان سازمان خواهد داشت.

باقری در ادامه درباره ایده خود نیز توضیح داد: ایده‌ی من، ایده‌ی راه‌اندازی سامانه‌ی ارزیابی، معرفی و عرضه محصولات فرهنگی به نام سایت «چی‌خوبه؟» (Chikhoobe.ir) هست. اجرای این ایده کاملا هم‌سو و هم‌راستا با «ماده ۸ بند پ» اساسنامه کانون و سیاست «مخاطب‌محوری» ابلاغ شده ازسوی مدیرعامل کانون، است. که دو گروه مخاطب دارد؛ گروه اول مصرف‌کنندگان محصولات فرهنگی (والدین، اولیای تربیتی، کودکان و نوجوانان و...) و گروه دوم طراحان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی (ناشران، نویسندگان و شاعران، تولیدکنندگان اسباب‌بازی و...) هستند. در واقع هدف اصلی از طرح چنین ایده‌ای مرجعیت کانون در سیاست‌گذاریِ فرآیندهای طراحی و تولید محصولات فرهنگی؛ همچنین هدایتِ سبد مصرف محصولات فرهنگی است.

او درباره راهکارهای به‌کارگیری این ایده‌ها پیشنهادهایی ارائه کرد و گفت: در تمام طول مدت همکاری من با راهبران ایده‌ها و عوامل برگزارکننده این رویداد به‌ویژه معاون فرهنگی کانون از نزدیک شاهد بودم که یکی از دغدغه‌های بسیار ارزشمند این عزیزان، عملی‌ شدن و تحقق ایده‌ها است و این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که تمام اجزای سازمان ایمان داشته باشند که پویایی و تحول سازمانی از مسیر ایده‌پردازی خلاق می‌گذرد و همه با هم تلاش کنند تا ایده‌ها به منصه‌ی ظهور برسند. اراده‌ و اعتقاد کل سیستم به نیاز به تغییر و حرکت در مسیر ایده‌پردازی و کمک به تحقق خلاقیت‌ها، به اندازه‌ی وظایف و اختیارهای هر واحد، از مهم‌ترین نکته‌ها در عملیاتی شدن این ایده‌هاست.

او در پایان در پاسخ به این پرسش که بزرگترین مشکل و کمبود در مراکز کانون چه چیزی است، اظهار کرد: به نظرم در حال حاضر بسیار ضرورت دارد که در قدم اول کارکنان به این ایمان و باور برسند که با ایده‌پردازی و ارائه‌ نظرها و راه‌حل‌هایشان، امکان برطرف کردن مشکلات یا کاهش تاثیرهای منفی آن‌ها وجود دارد. شکستن این سد فکری اولین قدم است که به نظر می‌رسد اولین تلنگر آن ازسوی معاونت فرهنگی کانون و با اجرای این رویداد زده شد. در ادامه مهم‌ترین موضوع‌هایی که سبب تحول خواهند شد بر اساس مسائل استخراج ‌شده در اداره‌کل آموزش و پژوهش، با عنوان موضوع‌های ایده‌پردازی در شیوه‌نامه آورده شده بود. مواردی مثل ایده‌پردازی در مورد ایجاد تحول سازمانی متناسب با تغییرات زمان، بازتولید، تسهیل و بهبود فرآیندهای کاری، رشد علم و فناری، جذب و پایدارسازی مخاطبان، تحول در فرآیندهای پرورشی متناسب با اهداف سازمان و... که هر کدام سهم به‌سزایی در ایجاد تحول در مراکز کانون دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =