درخشش اعضا و مربیان کانون در نهمین جشنواره خاتم

اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش‌های مختلف نهمین دوره جشنواره خاتم برگزیده شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراسم پایانی نهمین دوره جشنواره داستان‌نویسی خاتم پیش از ظهر روز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ با حضور محسن چینی‌فروشان مدیر دفتر نشر فرهنگ اسلامی،‌ حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد،‌ علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب‌ در کتابخانه ملی برگزار شد.

متوسط مواجهه یک‌ونیم صفحه‌ای کتاب‌های درسی دنیا با پیامبر اکرم(ص)

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخشی از این آیین با اشاره به کتاب «صد» که فهرستی از صد فرد تاثیرگذار تاریخ که در آن نام پیامبر اکرم(ص) به عنوان اولین فرد تاثیرگذار تاریخ آمده است،‌ گفت: ما برای معرفی شخصیت پیامبر به جهان از نگاه مذهبی استفاده می‌کنیم،‌ درحالی‌که در دنیای امروز نگاه مذهبی نگاه برجسته‌ای نیست و به این ترتیب از چشم‌ها پنهان می‌ماند. اساسا تعریف ما از دین با تعریف مسیحیت از دین یکسان نیست،‌ ما دین را یک سبک زندگی معرفی می‌کنیم و مسیحیت دین را ارتباط فرد با خدای خود معرفی می‌کند.

فرهاد فلاح در ادامه با اشاره به لزوم معرفی پیامبر اکرم(ص) به کودکان و نوجوانان در سطح جهان گفت:‌ متوسط جهانی مواجهه کودکان و نوجوان در کتاب‌های درسی در دنیا یک و نیم صفحه از ابتدا تا دیپلم است،‌ یعنی برای یک دانش‌آموز مسیحی، مسلمان، لاییک و... متوسط مواجه با ساحت پیامبر در کتاب‌های درسی یک‌ونیم صفحه در طول ۱۲ سال تحصیلی است، بقیه را من و شما باید ایجاد کنیم، امروز بیش از اینکه به تولید توجه داشته باشیم باید نسبت به مهندسی مواجه کردن کودکان با شخصیت و ابعاد زندگی پبامبر طراحی داشته باشیم. اگر می‌خواهیم در این حوزه تاثیرگذار باشیم باید جهانی بیاندیشیم و جهانی اقدام کنیم.

درخشش اعضا و مربیان کانون در نهمین جشنواره خاتم

وی تصریح کرد:‌ به شخصه معتقد نیستم، آن‌چیزی که در ایران تولید می‌کنیم را باید ترجمه هم کنیم،‌ ادبیات، فهم و هرمونتیک فهم مطالب متفاوت است؛ رمان محمد ابراهیم حسن‌بیگی یکی از رمان‌های موفق در حوزه معرفی پیامبر در دنیاست؛‌ ما در ترجمه به زبان اسپانیولی بخش‌های متعدد را حذف و تغییر دادیم، باید در این حوزه بیشتر کار کرد، نسبت به بخش بین‌الملل با نگاه جدید و جامع ورود کرد، هم نویسنده‌ها و هم ناشران باید نگاه را تعییر دهند. همه ما به هر اندازه  درباره پیامبر کار کردیم، باید از آن توبه کنیم، چون حق کار و مسئولیتی که باید در این زمینه انجام دهیم را انجام ندادیم و باید فراتر انجام دهیم.

بر اساس این خبر، هیأت داوران بخش کودک و نوجوان و دانش‌آموزی این رویداد ادبی را علیرضا ارسنجانی، تیمور آقامحمدی، مهدی فیروزجایی، سعید طاووسی، مریم کوچکی، مریم اسلامی، طیبه شجاعی و حمید گروگان تشکیل دادند.

از میان ۲۱ اثر رسیده به مرحله پایانی بخش کودک و نوجوان و دانش‌آموزی (اعضای مراکز کانون پرورش فکری)، دو مربی و سه عضو مراکز فرهنگی هنری کانون به عنوان برگزیده این بخش‌ها معرفی شدند.

درخشش اعضا و مربیان کانون در نهمین جشنواره خاتم

بر همین اساس هیأت داوران رتبه سوم بخش کودک و نوجوان جشنواره خاتم را به داستان «هفت پلاک مسافر» نوشته آفرین پنهانی مربی فرهنگی کانون استان لرستان اختصاص دادند.

هیات داوران همچنین از معصومه مهری مربی کاردان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال بختیاری به‌عنوان مربی نمونه در امر آموزش داستان‌نویسی قدردانی کردند.

در بخش دانش‌آموزی (اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) نیز داستان‌های «فیصله» نوشته یلدا پاشایی عضو ارشد مرکز شماره سه کانون همدان رتبه‌ی اول، «من پسر محمدم» نوشته ستایش مهری عضو مرکز کانون استان چهارمحال و بختیاری رتبه‌ی دوم و «لای قرآن» نوشته  کوثر حسین‌زاده عضو مرکز کانون اردبیل، رتبه‌ی سوم را دریافت کردند.

تعمیق شناخت طبقات و سنین مختلف جامعه با شخصیت، زندگی و سیره رسول اکرم(ص)، تولید آثار فرهنگی (داستان، رمان، نمایشنامه، فیلم و...) با محوریت شخصیت پیامبر گرامی اسلام(ص) به‌عنوان الگوی بشریت، ترویج فرهنگ مطالعه، فراهم آوردن زمینه کشف استعدادهای جدید و انتخاب آثار شاخص و انتشار آن‌ها به شیوه‌های گوناگون، از جمله اهداف جشنواره خاتم به شمار می‌رود.

مراسم پایانی و اهدای جوایز به برگزیدگان نهمین دوره جشنواره خاتم روز سه‌شنبه ۱۲ تیر در سالن فرهنگ کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

درخشش اعضا و مربیان کانون در نهمین جشنواره خاتم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =