کد خبر: 341944
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶
بازدید 7
نسل امروز باید تنها غواص دست بسته کربلای 4 را بشناسد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در دیدار با خانواده شهید محراب سهرابلویی گفت:این شهید تنها غواص دست بسته کربلای 4 است که بسیار مظلومانه به شهادت رسیده و نسل امروز باید این شهید را بشناسد و این وظیفه ما را در معرفی بهتر سنگین‌تر می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان به همراه کارشناسان این اداره کل در راستای برنامه سلاله‌ها با خانواده شهید محراب سهرابلویی از روستای گنبدچای شهر قهاوند دیدار کرد. در این دیدار فرمانده سپاه قهاوند و همکارانش نیزحضور داشتند.

ویژه برنامه سلاله‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به منظور دیدار، ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و تکریم  و تجلیل از خانواده آنها خصوصا نوه‌های خانواده‌های شهید به صورت ماهانه با هدف ترویج فرهنگی ایثار و شهادت خصوصا در میان کودکان و نوجوانان صورت می‌گیرد.

مادر شهید در روستای گنبدچای زندگی می‌کند، روستایی زیبا که تمام مسیر را گندم‌زار پوشانده بود وارد روستا که شدیم همه جا متوجه شدیم کوچه‌های روستا به نام شهدا نامگذاری شده است.

خانه‌ای ساده با حیاطی خاکی که وقتی وارد حیاط شدیم مادر شهید جلوی در اتاقی ایستاده بود و صمیمانه از ما استقبال کرد و به داخل اتاق راهنمایی کرد. اتاقی مفروش با فرش‌های دستباف که دور تا دور آن پشتی چیده شده بود و تو را به یاد دوران کودکیت می انداخت.

نسل امروز باید تنها غواص دست بسته کربلای 4 را بشناسد

از ما با شربت زعفران و گلاب پذیرایی کرد و با رویی گشاده و لبخندی بر لب با لهجه زیبای ترکی خوش آمد گفت و عکس محراب را به ما نشان داد.

 غواص بسیجی شهید محراب سهراب لوئی اول مهر ماه سال 1347 در روستای گنبدچای شهرستان قهاوند از توابع شهرستان همدان چشم به جهان گشود. پدرش نعمت الله، کشاورز و شهید دانش آموز سوم متوسطه در رشته تجربی بود. از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. چهارم دی 1365، در جریان عملیات کربلای چهار در اروندرود به شهادت رسید.

در سال ۱۳۹۴ پیکر مطهر ۱۷۵ شهید غواص در عملیات کربلای ۴ تفحص شد که تعدادی از آن‌ها گمنام بودند که دی ان‌ ای گرفته شده از پدر و مادر شهید با یکی از شهدای گمنام غواص مطابقت داده و این شهید والامقام شناسایی شد و شهید "محراب سهرابلوئی" یکی از همین ۱۷۵ پیکر تفحص شده بود.

نسل امروز باید تنها غواص دست بسته کربلای 4 را بشناسد

به گفته مادر شهید، محراب بعد از 32 سال به شناسایی و به وطن بازگشت و مادرش را از چشم انتظاری درآورد.

او در این دیدار گفت:  از میان 12 فرزندم محراب خاص بود برای اینکه من را راضی کند به جبهه برود هر وقت از همدان که تحصیل می‌کرد به دیدنم می‌آمد برایم یک تکه طلا می‌خرید.

مادرش شهید با لهجه زیبای ترکی خود تعریف کرد که وقتی جبهه می‌رفت بسیار دل نگران بودم و گریه می‌کردم تا اینکه برایم یک رادیو خرید و موج آن را طوری تنظیم کرد که دایم اخبار و اطلاعات را از جبهه می‌گرفتم و وقتی صدای رزمنده‌ها و پیام آنها را می‌شنیدم دلم آرام می‌گرفت و فهمیدم که مادران بسیاری مثل من در ایران هستند و فرزندم را به خدا سپردم.

وی ادامه داد: هر بار که می‌آمد از شهادت دوستانش تعریف می‌کرد و من با خودم تصور می‌کردم که دیگر نمی‌رود اما گویا شهادت دوستانش او را قوی‌تر و مصصم‌تر می‌کرد.

برادر شهید ادامه داد: محراب تنها غواص دست بسته کربلای 4  بود که بعد از 32 سال به وطن برگشت و نحوه شهادت او بسیار ناراحت کننده است و قلب انسان را به درد می‌آورد.

نسل امروز باید تنها غواص دست بسته کربلای 4 را بشناسد

سهرابلویی به صبر و استقامت مادرش اشاره و خاطرنشان کرد: مادرم همیشه منتظر محراب بود و الان اگر اتاق را ببینید همه جا عکس محراب است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این دیدار گفت: نحوه شهادت بعضی از شهدا بسیار دردناک و غم انگیز است مانند این شهید عزیز که دست بسته به شهادت رسیده است و این شهدا باید به نسل امروز به درستی معرفی شوند و این معرفی باید از همان خانواده شهید و در بین کودکان و نوجوانان آن خانواده شروع شود تا به سطح جامعه برسد و این وظیفه ما مربیان و معلمان را در معرفی بهتر سنگین‌تر می‌کند.

معصومه ابراهیمی هژیر ادامه داد: شهدا همیشه حاضر و ناظر بر اعمال و کارهای ما هستند و ما باید حواسمان خیلی جمع باشد.

وی خطاب به 6 نوه از خانواده شهید که در این دیدار حضور داشتند گفت: شما باید شهید محراب که دایی یا عموی شما است را از طریق تعریف‌ها و خاطره‌هایی که از مادر بزرگ می‌شنوید بشناسید و یا یادداشت کنید زیرا شما ادامه دهنده راه و افکار و اعتقادات او هستید.

ابراهیمی هژیر تصریح کرد: انتخابات پیش رو بسیار حساس است  که ان شا الله با بصیرت فرد اصلح برای نظام و کشور را انتخاب کنیم، فردی که نام و یاد شهدا را زنده نگه دارد و پیرو ولایت فقیه باشد.

در پایان مدیرکل کانون با اهدای لوح از مادر شهید و با کتاب‌ها و اسباب بازی‌های تولید کانون از نوه‌های خانواده تقدیر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =