نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

هم‌زمان با روز قلم سال ۱۴۰۳، صاحبان قلم ‌و اندیشه و اعضای نوقلم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در نگارخانه آفرینش این مجموعه فرهنگی در رشت گردهم‌آمدند.

به‌گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این آیین، نخستین نشست از سلسله نشست‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان است که با عنوان«از قلم تا قلم» و در مناسبت‌های ادبی«روزقلم»، «روز ادبیات ‌آیینی» و «روز ادبیات کودک و نوجوان»  از ۱۴ تا ۱۸ تیر سال ۱۴۰۳ برگزارمی‌شود.

طی این آیین‌ها که با همراهی صاحبان قلم و اندیشه و اعضای نوقلم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان صورت‌می‌گیرد، افزون بر ۴ نشست تخصصی با حضور صاحب‌نظران عرصه ادبیات، بستری برای هم‌اندیشی و بهره‌گیری اعضای کودک و نوجوان از دیدگاه‌های فعالان این عرصه و تشویق آینده‌سازان فراهم‌می‌شود.

برهمین اساس نیز نخستین ویژه‌برنامه«از قلم‌تا قلم» ۱۴ تیر ۱۴۰۳ در نگارخانه «آفرینش» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برگزارشد و ضمن خوانش اثر از سوی حاضران و نقدآثار توسط میهمان برنامه، اعضای برگزیده ادبی کانون تجلیل‌شدند.

نگاه ویژه به پیشینه فرهنگی و ادبیات دینی داشته‌باشیم

اسماعیل‌محمدپور، از فعالان عرصه ادبیات نیز میهمان این برنامه ‌بود و از پیشینه عضویت خود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آستانه اشرفیه و نقش این همراهی در ظهور و بروز استعدادهای ادبی صحبت‌کرد.

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

این شاعر، نویسنده و پژوهش‌گر، در ادامه با اشاره به درپیش‌بودن ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، به ظرفیت‌های گسترده ادبیات دینی و ملی ایران اسلامی پرداخت و نگاه ویژه صاحب‌نظران، به ویژه نوقلمان را به این مهم خواستارشد.

محمدپور با مهم‌برشمردن پیشینه غنی دینی و فرهنگی ایران اسلامی، درباره ادبیات بی‌پشتوانه کشورهای غربی و بهره‌گیری آنان از ادبیات جادویی برای تولید محتوا و سیطره بر گستره ادبیات جهان امروز صحبت‌کرد و  فرهنگ دارای پشتوانه کشورمان را بستری مناسب برای پرورش استعدادها و خلق آثار ارزیابی‌کرد.

وی در این میان، به آثار شاعرانی چون فردوسی و حافظ اشاره و با بیان‌این‌که تازگی و عمق این آثار، یاری‌گر نسل کودک و نوجوان برای گسترش دایره واژگانی، آفرینش و بازآفرینی است، تصریح‌کرد: در راستای استفاده از ادبیات کهن ضروری‌است از فرصت‌های ماه محرم و واقعه عاشورای حسینی که با نام و خاطره کودکان و نوجوانان عاشورایی عجین است، برای خلق آثار استفاده‌کنیم.

خالق آثاری چون:«این شعر ادامه باران‌است» و «شبیه اسماعیل»، ادامه‌داد: پیوند ادبیات و شخصیت‌های ایران اسلامی با ادبیات دینی مایه مباهات است و ضرورت‌دارد از این بستر برای نقش‌آفرینی در عرصه ادبیات بهره‌مندشویم.

او در همین‌حال، از اسلم‌بن‌عمر دیلمی به عنوان یک شخصیت ممتار ایرانی و گیلانی یادکرد و گفت: این شخصیت با همه ویژگی‌های ممتاز، قصه‌گویی کودکان و نوجوانان حاضر در کربلا را برعهده‌داشته و با تلطیف ‌فضا، نقش موثری در ایجاد آرامش و ارایه خوراک فکری مناسب به آنان ایفاکرده است.

این کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، بر همین‌اساس نیز این شخصیت را الگویی مناسب دانست و تعهد  فعالان عرصه ادبیات را در تمامی شرایط و فرصت‌ها لازم و ضروری خواند.

نقد آثار اعضای به‌قالب‌رسیده کارگاه‌های ادبی کانون استان گیلان، از دیگر برنامه‌های اسماعیل‌محمدپور بود و وی با تاکیدبر لزوم توجه به سادگی، روانی و قابل‌فهم‌بودن واژگان داستان افزود: پیچیدگی‌ و استفاده از صنعت‌های ادبی، لازمه سرایش‌ شعر است و در داستان باید به فهم و تحمل مخاطب توجه ویژه‌داشته‌باشیم.

ضرورت ورود هدف‌مند به حوزه طنز و تشریح تفاوت‌های این هنر با فکاهه و هزل، از دیگرمواردی‌بود که در صحبت‌های میهمان برنامه برآن تاکیدشد و محمدپور با مهم‌عنوان‌کردن رعایت محدوده در خلق آثار طنز تصریح‌کرد: طنز باید بخنداند و اصلاح‌کند.

نوشتن مسئله‌محور و مشکل‌گشا، در اولویت باشد

مدیرکل کانون استان پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان هم طی این نشست، به تشریح اهداف این مجموعه فرهنگی در برگزاری این آیین پرداخت و از رسالت‌ها و چشم‌انداز برنامه‌های واحد آفرینش‌های ادبی صحبت‌کرد.

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

سیدجلیل میرعظیمی با بیان‌این‌که کشف و پرورش استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مربیان کانون پرورش فکری، همراه‌سازی فعالان این عرصه و دبیران ادبیات سراسر استان گیلان دردستورکار قراردارد، تصریح‌کرد: برای دست‌یابی به این مهم، گام‌های موثری برداشته‌ایم.

او درهمین‌حال، از ارزش‌قلم و جایگاه شاعران و نویسندگان صحبت‌کرد و توان‌مندسازی کودکان و نوجوانان و  فراهم‌سازی زمینه‌های ورود موثر آنان به عرصه ادبیات را حرکتی در جهت نیل به این هدف‌عنوان‌کرد.

این مدیرفرهنگی هم‌چنین، بر ضرورت سرایش و نگارش مسئله‌محور و مشکل‌گشا تاکیدکرد و افزود: امروز شاهد فصل‌ نوینی از تاثیرگذاری نسل کودک و نوجوان در عرصه ‌ادبیات‌هستیم و لازم است ضمن‌ریل‌گذاری در مسیر بالندگی نوقلمان، بسترهای لازم را برای تربیت نسلی متعهد و طرح دغدغه‌های جامعه از سوی آنان فراهم‌کنیم.

ترسیم چشم‌انداز برنامه‌های کانون برای راه‌اندازی باشگاه ادبی«قاف» استانی در راستای شکل‌گیری این باشگاه در سطح‌کشور و ایجاد بسترهای مناسب برای ظهور و بروز استعدادهای کودکان و نوجوانان در قالب باشگاه خبرنگاران کودک و نوجوان و کانون‌یاران، ازدیگر مواردی بود که در صحبت‌های میرعظیمی به آن پرداخته‌شد.

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =