کد خبر: 342148
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
بازدید 24
من و شعر، عاشق هم شدیم

من و شعر از روزی که دست‌های مادرم در شالیزار گم شد، عاشق هم شدیم و بیش از چهل سال با هم و درکنار هم زندگی می‌کنیم.

به‌گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این بخشی از صحبت‌های احمد خدادوست، شاعر کودک و نوجوان در نشست ادبی«از قلم تا قلم» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان است.

خدادوست در این نشست که ۱۸ تیر ۱۴۰۳ و هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان صورت‌گرفت، با بیان این مطلب اضافه‌کرد: هنرمند باید دل‌بسته و شیفته هنرش شود و در همراهی با هنر، پیگیری و سماجت‌داشته‌باشد.

این شاعر نام‌آشنای گیلانی در ادامه صحبت‌های خود توضیح‌داد: سُرایش شعر را از نوجوانی و بعد از درگذشت مادرم آغازکردم و پس از طبع‌آزمایی در عرصه شعر گیلکی، بزرگ‌سال و تجربه شیرین و لذت‌بخش حضور در کانون، با کتاب «دنیا چگونه شکل سیب‌است» به استقبال شعر کودک رفتم.

شاعر آثاری چون: «شعر سبزها»، «عسل‌تر از قند» و «پروانه‌شدم»، نقش‌آفرینی به عنوان مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نقطه آغازی بر خلق اثر و انتشار آثار خود در قالب کتاب و نشریه‌های کودک و نوجوان دانست و این مهم را بستری برای تغییر نگرش و بازگشت به کودک درون عنوان کرد.

خدادوست در همین ارتباط گفت: مهم‌ترین مضمون برای شعرکودکانه، موضوع‌هایی است که از جنس زندگی باشد و بتواند افزون‌بر برطرف‌سازی نیازهای کودک و نوجوان، ارتباطی موثر با مخاطب برقرارکند.

به گفته همکار پیش‌کسوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، برای خلق اثر در حوزه کودک باید به فعال‌سازی کودک درون بپردازیم و نگاه کودکانه به محیط پیرامون داشته‌باشیم.

وی در همین‌حال، به پرسش‌های کودکان و نوجوانان پاسخ‌گفت و در ارتباط با گستره آرزوهای خود در عرصه شعر و شاعری توضیح‌داد: همواره آرزومند سرایش اشعاری هستم که بی‌وسطه در ذهن‌ طیف گسترده‌ای از مخاطبان بنشیند و از سوی آنان زمزمه‌شود.

خدادوست در ادامه به نقد آثار اعضای به‌قالب‌رسیده کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان پرداخت و در ارتباط با لزوم عمق‌بخشی به آثار، خلاقیت‌ورزی و توجه به وزن و قافیه در قالب های کلاسیک و سنتی سخن‌گفت.

او هم‌چنین، طبع‌آزمایی در قالب‌های نو را نیازمند نگاه نو، تصویر مناسب، چینش واژگانی و معماری کلمه‌ها و مفاهیم‌دانست و از حاضران دعوت‌کرد که به این مهم توجه ویژه‌ای داشته‌باشند.

احمد خدادوست در پایان‌صحبت‌های خود از رسالت‌های شاعران و نویسندگان فعال در حوزه کودک و نوجوان صحبت‌کرد و انتخاب موضوع‌های مناسب و حضور در جمع  آینده‌سازان را لازم و ضروری خواند.

معاون فرهنگی کانون استان گیلان هم از حاضران در این جمع‌بود و صحبت‌های خود را با خوش‌آمدگویی به میهمانان و ابرازخرسندی از حضور در جمع نوقلمان آغازکرد.

من و شعر، عاشق هم شدیم

سجادکوچک‌نژاد همچنین با اشاره به ماه محرم، از اهمیت خلق آثار عاشورایی با محوریت امام‌حسین(ع) و شهدای کربلا سخن‌گفت و این مهم را در مانایی و ماندگاری آثار موثر دانست.

وی در ادامه با نقل روایتی، عشق به سرور و سالار شهیدان را توشه و ذخیره آخرت فرد و وابستگان عنوان‌کرد و از حاضران خواست تا با طبع‌آزمایی در این عرصه و تلاش، در جمع دوستان سالار کربلا  قرارگیرند.

خوانش اثری از عضو به‌قالب‌رسیده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان و تمجید از اعضای توان‌مند کارگاه‌های ادبی این مجموعه فرهنگی، پایان‌بخش صحبت‌های سجادکوچک‌نژاد به‌شمارمی‌رفت.

شعرخوانی حاضران، مشاعره اعضا و تجلیل از نوقلمان و اعضای برگزیده کارگاه‌های ادبی کانون استان گیلان، پایان‌بخش این نشست با حضور مدیرکل، کارشناسان، اعضای کانون پرورش فکری و خانواده‌ها بود.

گفتنی‌است، سلسله نشست‌های «از قلم‌تا قلم» از ۱۴ تا ۱۸ تیر سال ۱۴۰۳ در نگارخانه آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت برگزارشد.

من و شعر، عاشق هم شدیم

من و شعر، عاشق هم شدیم

من و شعر، عاشق هم شدیم

من و شعر، عاشق هم شدیم

من و شعر، عاشق هم شدیم

من و شعر، عاشق هم شدیم

من و شعر، عاشق هم شدیم

من و شعر، عاشق هم شدیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =