کد خبر: 342317
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
اولین نشست ادبی «قلم‌پرها»

مرکز آفرینش‌های ادبی خراسان رضوی اولین نشست ادبی «قلم‌پرها» را به مناسبت روز قلم برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی، سمیه سلامی‌راد کارشناس مسئول ادبی استان با اعلام این خبر گفت: پنجشنبه ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۳، مصادف با گرامی‌داشت روز قلم اولین نشست ادبی «قلم پرها» ویژه اعضا فعال انجمن‌های ادبی استان با حضور الهام دهقان برگزار شد.

سلامی‌راد افزود: «قلم پرها» یکی از برنامه‌های عملیاتی واحد آفرینش‌های ادبی ستاد استان در سال جاری است که با هدف آموزش حرفه‌ای نقد ادبی، آشنایی اعضا با مکاتب‌ ادبی و معرفی چهره‌های برجسته هنر و ادبیات ایران و جهان برای اعضا فعال نوجوان و ارشد کارگاه‌ها و انجمن‌های ادبی استان پیش‌بینی و در حال اجراست. کارشناس مسئول ادبی استان ادامه داد: این نشست ادبی ماهی یک‌بار به صورت حضوری و سه دفعه به صورت آفلاین و مجازی برگزار می‌شود و در هر جلسه یک نکته مربوط به حوزه شعر یا داستان مطرح و در راستای آن تمرین کارگاهی به اعضا داده می‌شود. همچنین علاوه بر ادبیات، بهره‌مندی از مفاهیم برخی هنرها از جمله سینما، تأتر، نقاشی در پیشنهاده این طرح دیده شده و پژوهشگری و مطالعه تخصصی، پیرامون مباحث تعریف شده در قالب تکالیف کارگاهی از اعضا شرکت کننده انتظار می‌رود.

سلامی‌راد با اشاره به توانمندی ادبی و دانش تخصصی الهام دهقان، مربی باسابقه‌ی مراکز مشهد گفت: در واقع این برنامه، یکی از فعالیت‌های مجازی خانم دهقان در دوران کرونا و پس از آن بود که به دلیل استقبال خوب و نتایج درخشانی که حاصل شد، تصمیم گرفتیم نگاه جامع‌تری نسبت به شیوه برگزاری آن داشته و مخاطبان آن را در سطح استان گسترش دهیم. الهام دهقان در جریان برگزاری اولین نشست ادبی «قلم پرها» ابتدا درباره اصالت هنر داستان‌نویسی در تاریخ تمدن بشر از ۳۰۰ هزار سال پیش که انسان خردمند (هومو ساپییِنس) در کره زمین زندگی می‌کرد گفت و پس از آن به موضوع اسطوره‌ها رسید. مربی ادبی مراکز مشهد ادامه داد: اسطوره‌ها داستان‌های دیرینه‌ای هستند که سرشارند از ارزش‌های محتوایی و فرهنگی و می‌تواند دستمایه‌ی خیلی از داستان‌های مدرن امروزی باشد. در این راستا منابع بسیار خوبی در زمینه اسطوره‌ها به اعضا معرفی شد و تعدادی از مهمترین اسطوره‌ها در ملل مختلف به اعضا معرفی شد.

در بخش دوم نشست، دهقان به مقوله تفاوت زبان ادبیات (زبان معیار) و زبان در کارکرد عمومی(زبان محاوره و شفاهی) که در بین مردم وجود دارد، اشاره کرد و در ادامه با اشاره به نظریه زبان‌شناسی «فردینان دو سوسور»، محور هم‌نشینی و جانشینی در زبان را با ذکر مثال توضیح داد. در پایان دهقان با اشاره به گوسان‌ها یا داستان‌سرایان کهن گفت: زمانی داستان، روایت‌ها و آیین‌ها میان انسان‌های ملل مختلف، زبان‌به‌زبان و سینه‌به‌سینه از مردم کهن به آیندگان و از پدر و مادر به فرزندان گفته می‌شد بنابراین برای زنده نگهداشتن این روایت‌ها و رواج دادن آن به آیندگان نیاز به کسانی بود که داستان‌های کهن را با سخن و آهنگی خوش بازگو کنند. بنابراین گوسان‌ها به عنوان داستان‌پردازان، موسیقیدان‌ها و بدیهه‌سرایان به جامعه‌ی بشری معرفی شدند و داستان‌های پهلوانی و گاهی حماسی و عاشقانه را به صورت نمایشی همراه با بازی و عموماً به نظم بازگو می‌کردند. سلامی‌راد با اشاره به استقبال خوب اعضا از اولین نشست ادبی «قلم‌پرها» خاطر نشان کرد: افزایش حضور اعضا در مسابقات و فراخوان‌ها و جشنواره‌های ادبی، حفظ و ابقای اعضای ارشد مراکز که نیاز به آموزش‌های سطح بالاتری دارند، ارتقای توان نوشتاری نوجوانان و چاپ آثار آنها از اهداف پیش‌بینی شده این برنامه است. اولین نشست ادبی «قلم پرها» در ساعت ۱۸، با گرفتن عکس یادگاری به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =