کد خبر: 342318
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸
گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان با حضور کلر ژوبرت

مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی صبح روز دوشنبه ۱۸ تیرماه گرامی‌داشت روز ادبیات کودک و نوجوان را با همراهی ۱۲۰ کودک برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، سمیه سلامی‌راد کارشناس مسئول ادبی استان با اعلام این خبر گفت: روز ادبیات کودک امسال در فضا و فعالیتی متفاوت برگزار شد. او توضیح داد: مهمان ویژه این مراسم خانم «کلر ژوبرت» نویسنده سرشناس کودک بود که در نشستی، داستان‌های اعضا را شنید و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

کارشناس مسئول ادبی استان خراسان رضوی یادآور شد: در این نشست مجری برنامه، تینا سادات طباطبایی از اعضای مکاتبه‌ای کانون پرورش فکری استان از مهدی آذریزدی و زندگینامه او و روز ادبیات کودک گفت و در ادامه از خانم ژوبرت خواست تا خودش را معرفی کند. کلر ژوبرت بعد از سلام و احوال‌پرسی وتبریک روز ادبیات کودک به بچه‌ها گفت: نویسنده و تصویرگر است و فقط برای کودکان ‌می‌نویسد. ژوبرت از اینکه در جمع کودکان است ابراز خوشحالی کرد. در ادامه «پرنیان ‌هاشمی» عضو مرکز ۴، «بهاره همایونی» از مرکز ۸ مشهد، «پارسا زجاجی» از مرکز۷، «پرنیا کوسانی» از مرکز ۴ مشهد، «زینب ساجدی» از مرکز ۸ مشهد و «مازیار عباسی» از مرکز ۱۰ مشهد آثار خود را خواندند.

کلر ژوبرت ادامه داد: از شنیدن آثار اعضا لذت بردم و تصور نمی‌کردم بچه‌ها با این سن کم، اصول نوشتن را به این خوبی رعایت کنند. او در پاسخ به سوال کودکی که پرسیده بود: «چرا در داستان "خداحافظ راکون پیر" برای توضیح مرگ از حیوانات استفاده کرده است نه از انسان‌ها؟» گفت: من متوجه شدم در ادبیات کودک غرب، درباره مسئله مرگ کتاب‌هایی زیادی وجود دارد ولی در ایران با این موضوع موارد محدودی وجود دارد که چندان با اقبال مواجه نیستند. از حیوانات استفاده کردم چون گمان می‌کنم کودک با مرگ آن‌ها راحت‌تر کنار می‌آید تا فقدان شخصیت‌های انسانی. کلر ژوبرت در پاسخ به عضوی که پرسید: «چطور مثل شما بنویسیم؟» پاسخ داد که شما تلاش کنید مثل خودتان بنویسید. کتاب خواندن و نوشتن خاطرات روزانه را خیلی جدی بگیرید. وقتی کتابی ‌می‌خوانید فکر کنید که چرا این کتاب برایتان جذاب بوده و یا از کدام بخش این کتاب خوشتان آمده و لذت بردید. همچنین نویسنده «کلوچه‌های خدا» گفت: باید قدر کانون پرورش فکری و این فضایی که در اختیار شماست را بدانید. چون این فضا و مشابه این مجموعه در اروپا و فرانسه وجود ندارد. فضایی که نویسنده بتواند با این تعداد کودک که کتابش را خوانده‌اند، رودررو و بی‌واسطه گفتگو کند. قصه‌گویی از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه بود. قصه «کلمه‌ی جادویی» برگرفته از کتابی با همین عنوان، نوشته‌ خانم کلرژوبرت از انتشارات به‌نشر، توسط بهاره قانع‌نیا، مربی توانمند ادبی مراکز مشهد اجرا شد.

سمیه سلامی‌راد در ادامه تأکید کرد: این ویژه‌برنامه با همراهی انتشارات به‌نشر برگزار و این موسسه با اهدای ۷۰ جلد کتاب با عناوین متعدد از آثار خانم کلر ژوبرت که در همین انتشارات چاپ و منتشر شده بود در این ویژه برنامه همکاری کرد. سلامی‌راد توضیح داد: برنامه‌ی «همه‌ی بچه‌های خوب» با جشن امضا و برگزاری ورک‌شاپ کتاب‌سازی «یک کتاب قصه جدید متولد می‌شود» به پایان رسید. در این ورک‌شاپ اعضا در گروه‌های ۱۰ نفره به کتاب‌سازی و داستان‌نویسی پرداختند، کتابی که محوریت تصویرسازی آن از نقاشی‌های کتاب‌های خانم ژوبرت انتخاب شده بود. در جریان این برنامه که پیش‌تر به مراکز و کارگاه‌های ادبی اطلاع‌رسانی شده بود، اعضا تصاویر آماده خودشان را به انتخاب در کتاب چیده و بعد از تصویرگری و افزودن بخش‌های دیگری به آن، براساس تصاویر موجود، داستان جدیدی خلق کردند. خانم ژوبرت با حضور در جمع بچه‌ها، به کودکان در پیش‌برد داستان‌ها و تصاویر کتاب‌هایشان کمک ‌می‌کرد.

در پایان برنامه ۱۰ جلد کتاب آماده شده توسط بچه‌ها به خانم ژوبرت اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =