حضور نویسنده گان ادبیات کودک و نوجوان در مرکز شماره (۴)سنندج

سومین نشست ادبیات کودک ونوجوان با حضور جمعی از نویسندگان و فعالان ادبیات کودک و همچنین اولیای تربیتی در مرکز الگوی شماره(۴) سنندج برگزار شد.

به مناسبت روز ادبیات کودک ونوجوان سومین نشست ادبیات کودک ونوجوان در سالن کنفرانس مرکز شماره ۴ انجام شد .این مرکز یکی از مراکز الگواست که تلاش می کند ویژه برنامه های مختلف فرهنگی هنری و ادبی را بیشتر از گذشته داشته باشد و حضور والدین و اولیای تربیتی را در مرکز بیشتر از گذشته داشته باشد .

حضور نویسنده گان ادبیات کودک و نوجوان در مرکز شماره (۴)سنندجنشست توسط تینا ملا زاده که مجری برنامه و از اعضای ارشد شروع می شود وسپس مهناز صلاحی مسئول مرکز شماره ۴ضمن تبریک روز ادبیات کودک و نوجوان درباره ی کودک و دنیای کودکی و علایق بچه ها به کتاب بر اساس کتابهایی که امانت می گیرند می گوید و تلاشهایش برای توسعه ی کتابخوانی در مرکز را باز گو می کند یوسف کریمی مردم شناس ، پژوهشگر واستاد دانشگاه تربیت معلم بر این باور است که ادبیات کودک ونوجوان خصوصا کودک باید با حس کودکی در آمیزدتا کودک بتواند مسائل انسانی و عاطفی را درک کند حس هایش را بشناسد ودرک کند زیرا کودک با مسائل عاطفی رشد می کند در کنار این مسائل عاطفی اندیشه اش شکل می گیرد، غم لذت ، شادی و دیگر حس هایش را درک می کند چون انسان همواره جمع گراست ودر جمع است که می تواند راه خودش را پیدا کند و این ادبیات است که تنهایی انسانها راپر می کندواین تجربه زیسته وزندگی درجمع ودرکنارپدرومادرو خانواده اش به اواستواری می دهد واوخودرا در خانواده معنامی کند ، آداب ورسوم را می شناسد و آنهارا حفظ می کند پس تحربه ی زیسته ی آنها ومحیطی که در آن زمدگی می کنند و درس می خوانند ودر مدرسه حضور پیدا می کنند بسیار بر توانایی آنها موثراست نینا کریمی مدرس کارگاه داستان می گوید ما باید کودکان را بشناسیم زیرا کودکان از زمان کودکی ما تا حالابسیار فرق کرده اند کودکان نسل y نسلی که تلفنهای سکه ای وتلویزیون تک کانال را به یاد دارد با کودکان نسل z که کودکان دهه هشتاد و اوایل دهه ی نود هستند فرق دارد .کودک امروز یک دنیا رمزوراز در گوشی اش دارد , کودک نسل امروز زمان را در هم شکسته اند ، آنها تلاش می کنند که جنسیت زدگی و طرفداری از یک طرف را از ببن ببرند و همواره مسائل کودک ودنیای کودک نیز تحت تاثیر این مساله قرار می گیرد وی در پایان پیشنهاد کرد که با استفاده از شاهنامه به وسیله ی نقالی و فعالیت های ادبی حول محور شاهنامه ضمن آشنایی با متون کهن فارسی اعضا اعتماد به نفس خودرا به دست می آورند و حس توانایی وقدرت می کنندماباید تلاش کنیم کودکان رااز این تنهایی که خود وگوشی ودنیای فرامزی هستند به دنیای واقعی ودر کناردوستان وهمکلاسیها و خانواده والگوهای درست که همان نام آوران عرصه دانش ، فرهنگ و هنر هستند برگردانیم .

حضور نویسنده گان ادبیات کودک و نوجوان در مرکز شماره (۴)سنندج

فرید احمدی اذعان کرد که باید دنیای ساده ی کودکی را درک کرد و به زبان ساده برای اعضا نوشت چون کودکان احساس های خودرا به سادگی بیان می کنند . او اشاره کرد که جامعه شناسی و روان شناسی و دنیای درون کودک به شناخت این خصوصیات کمک می کند و یک نویسنده باید از طریق مدارس کتابخانه هاودیگر نهادهایی مثل کانون پرورش فکری با کودکان ارتباط بگیریدوکارهایی که لازم است برایشان انجام دهیم این ارتباط به نویسنده کمک می کند تا بتواند بهتر بنویسد . هاجر صفابخش کارشناس ادبی استان کردستان ضمن تشکر از حضور مهمانان برنامه برضرورت برگزاری این نشست افزود و تاکید کرد که کانون تخصصی ترین کتابخانه ی کودک و نوجوان است وباید قبل از اینکه بخواهیم برای بچه ها بنویسیم بچه ها را با مطالعه آشناکنیم تا آنها از طریق ادبیات وشناخت نویسنده ها و نوشته هایشان الگوی خوبی پیداکنند و انگیزه ایی برای ادامه ی راه و رشد وتربیت ادبی خود پیداکنند وسپس طبق شناختی که پیدا می کنند راه خودشان را پیدا می کنند ودر مسیر درست قرار می گیرند . گلاله صادقی نویسنده ی کودک ضمن خوانش شعر بسیار زیبای مادر که نشان از پختگی قلم او داشت گفت ایکاش این نشست ها نتیجه داشته باشد وسالی یکبار روز قلم ونویسنده یا برنامه های که خودتان برگزار می کنید نباشد ، ماهم کارمی کنیم وفعالیت ادبی هنری داریم و وقتی می خواهیم رونمایی داشته باشیم یا از ما کتاب بخرند هیچ نهاد فرهنگی از ما حمایت نمی کند ما می نویسیم که کودکان ونو جوا نان بخوانند چگونه می شود جایی که به کودکان تعلق دارد ما حضور نداشته باشیم.

به قلم هاجر صفابخش کارشناس ادبی استان کردستان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =