توجه به دغدغه‌های اجتماعی راز مانایی آثار ادبی است

مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران در جمع مربیان ادبی این کانون، توجه به دغدغه‌های اجتماعی را راز ماندگاری و مانایی آثار ادبی عنوان کرد.  

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران، گردهم‌آیی مربیان ادبی این کانون پنجشنبه ۲۱ تیرماه با حضور مربیان ادبی، مدیرکل، معاونین و کارشناس آفرینش‌های ادبی استان در دفتر مدیرکل این کانون برگزار شد.

حامد فاضلی کبریا ضمن تسلیت ایام  محرم، با مهم خواندن نقش ادبیات در حوزه تربیتی و فرهنگی گفت: در همین ماه محرم و در همین نوحه سرایی‌ها و سینه زنی، مساله شعر، جایگاه مهمی دارد ونقش محوری در بیان واقعه عاشورا و تاثیرگذاری در مخاطب ایفا می‌نماید.

وی با اشاره به خاطره‌ای از زنده یاد استاد هوشنگ ابتهاج و توجه این شاعر معاصر به شاهنامه و تشریح ابعاد آن؛ از شاهنامه فردوسی به عنوان یک کتاب مهم و هویت بخش فرهنگی فارسی یاد کرد در خصوص مانایی و ماندگاری شعر فردوسی صحبت کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران در ادامه، با تاکید بر تناسب اشعار و داستان‌ها با مسایل اجتماعی روز و دغدغه جامعه به چند نکته اشاره کرد و اظهار داشت:  اگر بخواهیم شعر و داستان ما از مانایی برخوردار باشد، می‌بایست به نیازها و دردهای بشری و اجتماعی توجه داشته باشیم.

وی از دفاع از حقوق مظلوم به عنوان نکته دوم مبحث ماندگاری آثار ادبی یاد کرد و بیان داشت: به عقیده من ادبیات یک تیغ برنده است در دستان شما که می‌تواند در دو جهت مثبت و منفی ایفای نقش نماید، که قطعا می‌بایست در راستای تعالی بشر اثر گذار باشد.

این مسئول فرهنگی در بخش دوم صحبت‌هایش از نقش ادبیات در کانون صحبت کرد و گفت: کودکان و نوجوانانی که توسط شما تربیت می‌شوند باید به درک درستی از  واقیتهای اجتماعی دست یابند و کنش‌گری داشته باشند.

فاضلی به بیان مثالی از واقعیت‌های غزه و ظلم روا شده به مردم و کودکان مظلوم فلسطینی، خواستار توجه مربیان و اعضای کانون به مساله غزه شد.

وی با بیان انتظار خود از مربیان کانون اضافه داشت: مربیان می‌بایست مطالعه و دغدغه‌ی شان را نسبت به واقعیت‌های اجتماعی و حق طلبی افزایش دهند و اعضای کانون را در مسیر توسعه این مفاهیم و ارزش‌های انسانی و الهی سوق دهند .

وی در جمع بندی سخنان خود گفت: تکلیف همه‌ی ما همین است، زبان هنر زبان جذاب و موثری است و باید از این ابزار برای تربیت و تعالی نسل امروز بهره جست.

گفتنی است درابتدای این جلسه، میثم متاجی، کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون مازندران، ضمن ارایه‌ی گزارشی  به معرفی مربیان و فعالیت‌های آنان پرداخت.
در ادامه معاونین فرهنگی و اداری مالی کانون نیز صحبت کردند و در پایان مربیان در حضور مدیرکل به بیان نظرها و دغدغه‌ها و انتظارهای خود پرداختند.

این نشست در بخش دوم خود که در مجموعه تفریحی و فرهنگی پارک جنگلی زارع ساری ادامه داشت، در غالب کارگاه‌های عملی به بررسی؛ کارگاه‌های تخصصی مراکز، توجه به فراخوان‌ها و شیوه‌نامه‌های ادبی، باشگاه‌ استعدادیابی سیمرغ، پروژه قاف وبحث و گفتگوی ادبی پرداخت.

توجه به دغدغه‌های اجتماعی راز مانایی آثار ادبی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =