همایش کودکان عاشورایی با عنوان میهمانان کوچک امام حسین(ع) در کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد

کودکان عاشورایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با اجرای برنامه‌های معرفتی خود در حوزه قیام امام حسین(ع)، شناخت خود از واقعه کربلا را به مسئولان و خانواده‌ها نشان دادند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، همایش کودکان عاشورایی در کانون استان برگزار شد.

در ابتدای این همایش، که در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، مدیرکل کانون با تسلیت این روزها به حاضران گفت: محرم و اربعین، به سبب کارکرد مهم تربیتی و فرهنگی خود،  نقش بسیار مهمی در برنامه ریزی‌های کانون دارند تا آنجا که شعار ما «با یاد حسین(ع) تابستونتو بساز» بر همین مبنا انتخاب شده است.

همایش کودکان عاشورایی با عنوان میهمانان کوچک امام حسین(ع) در کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد

محمدرضا سالاری با بیان این نکته که در کانون و در جریان اجرای برنامه‌های عمومی یک نگاه تخصصی حاکم است، ادامه داد: اگر ما برای برنامه‌های مناسبتی، حساسیت آفرینی و جریان سازی می‌کنیم، به جهت رسالتی است که کانون برای به ظهور رساندن آموزه‌های کودکان و نوجوانانی دارد.

وی در همین رابطه افزود: نگاه کانون، ویژه ایام محرم، به عنوان یک سکوی تربیتی است و این زمانی اتفاق می‌افتد که کودکان، نوجوانان و مخاطبان ما، که آموخته‌هایی از طریق کتاب، رسانه، فضای عمومی، مساجد و... دریافت می‌کنند باید آن را به عرصه ظهور و بروز برسانند که این امر با نقش آفرینی آنان در قالب فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی اتفاق خواهد افتاد و نمایشگاه آثار اعضا شامل نقاشی، سفال، دلنوشته، شعر و اجرای برنامه‌های امروز نشان از این امر دارد و همه این موارد سبب تقویت هویت اسلامی آنان خواهد شد.

مدیرکل کانون خانواده‌ها را «همکاران راهبردی» کانون در ایام محرم خواند و گفت: تفاوت برنامه‌های امسال با سال گذشته، حضور چشمگیر خانواده‌ها و مشارکت آنان در برنامه‌هاست، زیرا معتقدیم که کار فکری و تربیتی با حضور آنان تاثیرگذارتر خواهد بود.

سالاری، هم‌چنین، به دو رویکرد تربیتی آموزش و پرورش در دو حوزه درون و برون دستگاهی اشاره کرد و گفت: کانون پرورش فکری در بخش برون دستگاهی این رویکرد، نقش خود را به خوبی انجام داده است و امیدواریم رسالت خود را به بهترین نحو به سرانجام برسانیم.

بخش پایانی سخنان مدیرکل کانون استان به بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی و بخش قصه‌های بومی آن اختصاص داشت که نقش تربیتی و فرهنگی مهمی در پرورش کودکان و نوجوانان دارند و از علاقه مندان دعوت کرد آمادگی شرکت در این رویداد مهم را داشته باشند.

پس از سخنان مدیرکل، برنامه‌هایی که از سوی مربیان و اعضای مراکز حوزه زاهدان تدارک دیده شده بود، آغاز شد. در این بخش نماهنگ عاشورایی آماده شده توسط همکاران مرکز فرهنگی‌هنری مجتمع پخش شد که در آن تصاویر ارسال شده از مراکز فرهنگی‌هنری سراسر استان در همایش عاشورایی امسال به نمایش گذاشته شده بود.

منظومه عاشورایی «هنگام باران بود» مرکز شماره یک، به صورت روایت توسط سه نفر از اعضا، اجرا شد. این مرکز، هم‌چنین، روایتگری «عمو عباس» را هم برای حاضران آماده کرده بود که به صورت فرم با شش بازیگر اجرا شد؛ در این تئاتر کوتاه، صحنه ورود حضرت عباس(س) به کنار رود تا لحظه شهادت به تصویر کشیده شده است.

نماهنگ «میهمان خرابه» و دکلمه «غزل تشنگی» از مرکز دو و «گهواره خالی» مرکز شماره سه دیگر برنامه‌های این گردهمایی بود که نخستین آنها برشی از زندگی حضرت رقیه در زمان اسارت را بیان می‌کرد و اعضای مرکز سه هم واقعه شهادت حضرت علی اصغر(س) را با شیوه تاثیرگذاری روایت کردند.

مرکز شماره چهار زاهدان هم «کشتی عشق» را آماده کرده بود که در آن عضو کودک با موضوع حضرت رقیه(س) شعرخوانی کرد و سرود لالایی مرکز شماره پنج زاهدان هم پس از آن توسط اعضا به روی صحنه رفت که در مورد لحظه شهادت حضرت علی اصغر(س) بود.

«راویان حسینی» عنوان برنامه مرکز فرهنگی‌هنری زیباشهر بود که شعری با محتوای دلتنگی‌های دختر خردسال امام حسین(ع) برای پدر خوانده شد.

قصه گوی مهمان کانون هم روایت مردمان مرد را که در مورد ولایتمتداری مردم سیستان و قیام خونخواهی آنان پس از جریان کربلا بود، برای حاضران اجرا کرد.

کودکان همچنین در پایان گردهمایی خود عهدنامه‌ای خواندند و به یاد کودکان غزه، با امام حسین(ع) قول و قرارهایی گذاشتند. متن این عهدنامه بدین شرح است:

امام حسین جانم سلام

امسال در محرم زیر آفتاب تابستان به یادت هستیم و به کربلا فکر می‌کنیم و کودکانی که در تشنگی جان دادند اما حاضر نشدند تو را تنها بگذارند چون از تو مردانگی و غیرت را یاد گرفته بودند.

امام حسین جان! این روزها کودکانی در شهر غزه هستند که جان می‌دهند اما وطنشان را به دشمن نمی‌دهند ما کودکان و نوجوانان عاشورایی همه با هم، هم‌عهد و هم‌پیمان می­شویم که با یاری خدا و پیروی از راه و روش شما مقابل ظلم بایستیم و همراه و هم­دل کودکان مظلوم غزه باشیم.

  ماکودکان و نوجوانان عاشورایی قول می­دهیم در کنار امام زمانمان در راه راستی و درستی قدم برداریم و برای ادامه راه شهدا و سربلندی ایران عزیزمان تلاش کنیم.

همایش کودکان عاشورایی با عنوان میهمانان کوچک امام حسین(ع) در کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =