روز عاشورا به قلم عضو نوجوان کانون کرمانشاه

در راستای فعالیت‌های نوجوان‌محور در استان، برگی از روز عاشورا به قلم عضو نوجوان کانون کرمانشاه، نوشته شد.

به گزارش روابط عمومی کانون کرمانشاه، در راستای فعالیت‌های نوجوان‌محور در استان، برگی از روز عاشورا به قلم عضو نوجوان کانون کرمانشاه، نوشته شد.
روز دهم از ماه محرّم...
"عاشورا" سالروز عروج خونین سبک‌بالان عاشقی است که با شهادت خویش حماسه‌ای جاودانه آفریدند."عاشورا" چشمه نوری است که سیاهی‌ها و تاریکی‌ها را از جان می‌شوید و زلالی و پاکی را سخاوتمندانه به آن هدیه می‌کند.
این روز، روز شهادت سالار شهیدان،‌ حسین‌بن علی (علیه السلام) و فرزندان و اصحاب گرانقدر او در کربلا است. 
"روز عاشورا"مهم‌ترین روز عزاداری در فرهنگ شیعیان است... «عاشورا» در بین شیعیان به عنوان تجلّی روز درگیری حق و باطل و روز فداکاری و جانبازی در راه دین و عقیده، شناخته شده است.
شیعیان همه‌ساله با آغاز ماه‌محرم شروع به عزاداری می‌کنند؛ در هر جایی که گروهی از شیعیان حضور داشته باشند،در این روزها مراسم سوگواری برگزار می‌شود که اوج این عزاداری‌ها در روز عاشورا انجام می‌شود.
این روز در تقویم‌ رسمی ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و هند تعطیل است. در این واقعه، میان سپاه امام حسین(ع) و یزیدبن معاویه جنگ درگرفت که از صبح روز عاشورا تا عصر طول کشید و در آن نبرد سنگین امام حسین (ع) و تمامی یارانش به جز امام سجاد (ع) به شهادت رسیدند.
 در عصر روز عاشورا و پس از شهادت امام حسین و یارانش، لشکر عمربن سعد به خیمه‌های اهل بیت امام حسین(ع) یورش بردند و به غارت و آتش‌زدن خیمه‌ها پرداختند و همه زنان و کودکان را به اسارت گرفتند و و به پیکر شهدا زیر سم اسبان بی احترامی کردند.
قیام امام حسین (ع) از سویی تجلی‌گاه خصلت‌های پاک انسانی و فضایل اخلاقی در جبهه حق و از سوی دیگر محل بروز و ظهور رذایل اخلاقی در جبهه باطل است. 
«عاشورا»، میدان مسابقه خصلت‌های پاکی است که ریشه در افکار درخشان پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و آله) دارد که امام حسین (ع) و یاران وفادارش، برای احیاء این خصلت‌ها قیام کردند.
ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز بر زنده نگه داشتن «عاشورا» و اقامه عزا در این روز تأکید فراوان داشتند؛ از جمله:
_امام رضا علیه السلام فرمودند:
مَنْ کانَ یَوْمُ عاشورا یَوْمَ مُصیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکائِهِ جَعَلَ اللّهُ عَزّوَجَلّ یَوْمَ القیامَةِ یَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ:
《هر کس که عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریه اش باشد، خداوند روز قیامت را برای او روزشادی و سرور قرار می دهد.》
بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۴

واقعه عاشورا و عرض ارادت به سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یارانش، در طی چند قرن اخیر حضور پر رنگی در زندگی مردم ایران داشته و به طبع در آثار هنری برآمده از این جامعه نیز نشانه‌های آن دیده می‌شود؛برای مثال می‌توان به سروده ها و آثار هنری همچون: خطاطی‌ها ،نقاشی‌ها ،کاشی‌کاری‌ها و... اشاره کرد.
یکی از مشهورترین این آثار، نگارگری عصر عاشورا یکی از آثار استاد محمود فرشچیان است که در عاشورای سال ۱۳۵۵ به تصویر کشیده شده‌است؛ موضوع این اثر بازگشت اسب بی‌سوار امام حسین(ع) به سوی خیمه‌ها در عصر عاشورا است.

گردآوری: مهشاد جعفری عضو نوجوان فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه.

روز عاشورا به قلم عضو نوجوان کانون کرمانشاه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =