به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، فراخوان این سمینار تخصصی دی ماه سال ۱۴۰۲ بهصورت عمومی و از سوی مرکز ملی اسیتژ ایران اعلام شد و پس از آن داوران این رویداد علمی شامل قطبالدین صادقی، زهرا خیالیصبری و شیوا مسعودی از بین چکیده ۱۵ مقاله رسیده ابتدا ۱۳ مقاله، سپس شش مقاله را برای حضور صاحبان اثر و ارایه آن در سمینار برگزیدند.
برگزارکنندگان پنجمین سمینار تخصصی تئاتر کودک و نوجوان با تاکید بر «ضرورت تولید و توسعه تئاتر برای نوجوان» و با هدف دستیابی به پژوهشهای علمی، بر اساس رای هیات داوران عنوان شش مقاله پذیرفته شده را به شرح زیر اعلام کردند:
- «شیوهی اجرای بازیهای نمایشی کودکان برای بالای ۶ و ۹ سال» نوشته داود کیانیان
- «تئاتر پداگوژیک در اجرای ساختار بازی در تئاتر کودکان و نوجوانان با رویکردی آزمایشگاهی/ تجربی)» اثر سجاد آقابابائی
- «تاثیر هنر درمانی در کاهش بی ارادگی؛ تقویت عواطف و رفع پرخاشگری کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله» نوشته مجید امرایی
- «بررسی روشهای جذب مخاطبان نوجوان به تئاتر مجازی» نوشته زهرا زارعی
- «چگونگی ایجاد دیالوگ دربارهی خودکشی نوجوانان از طریق تئاتر ستمدیدگان» نوشته مشترک مریم امانی و مینا رحیمی
- «تبیین روشهای گوناگون اجراهای محیطی در مکانهای متنوع برای نوجوانان» نوشته آرش رضایی
بر این اساس در فراخوان منتشر شده موضوع مقالهها شامل رویکرد دیالوگمحور در متن و اجرای تئاتر نوجوان، شگردهای شکلگیری تماشاگر- اجراگر در تئاتر نوجوان، روشهای جذب مخاطب نوجوان به تئاتر با استفاده از رسانههای مجازی، روشهای استفاده از اجراهای محیطی برای مخاطب نوجوان و استفاده از ساختار بازی در تئاتر کودک و نوجوان اعلام شده بود.
قرار است مقالههای پذیرفتهشده، در پنجمین سمینار تخصصی تئاتر کودک و نوجوان مرکز ملی اسیتژ شهریور ۱۴۰۳ همزمان با نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور ارایه و از بین آنها به سه مقاله برگزیده جایزه اعطا و این آثار در قالب کتاب منتشر میشود.
مرکز ملی اسیتژ ایران زیرمجموعه کانون پرورش فکری فعالیت میکند.