رصد طلوع ماه توسط کودکان و نوجوانان شهرکرد

همزمان با طلوع هلال کامل ماه، اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری به همراه مدیرکل و کارکنان کانون استان با هدایت و نظارت استاد سهراب کریمی، هنگام طلوع ماه را در تپه‌ی نورالشهدای شهرکرد به نظاره نشستند و از این زیبایی و عظمت لذت بردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، بر اساس استقبال کودکان و نوجوانان از آسمان‌نمای دیجیتال کانون و جستجو و کنکاش آنان در مورد اجرام آسمانی، کمیته‌ی علم و فناوری کانون استان تصمیم گرفت برنامه‌ی رصد ستارگان مختلف را انجام داده و در شب پانزدهم که هلال ماه به کامل‌ترین شکل آن قابل مشاهده است، طلوع ماه را برای اعضای کودک و نوجوان و مربیان و خانواده‌ها به نمایش بگذارد.

مدیرکل کانون استان ضمن اعلام این مطلب گفت: برنامه‌ی رصد طلوع هلال ماه با هدف آشنایی اعضای کودک و نوجوان کانون با شکل‌های ستارگان و همچنین ملاحظه‌ی لحظه‌ی طلوع ماه و آشنایی آنان با چینش و چگونگی پیدایش اجرام آسمانی برگزار شد.

روح‌الله واحد یکی از شگفتی‌هایی که هنوز برای بشریت دست نیافتنی است را کهکشان‌ها عنوان کرد و گفت: اینگونه برنامه‌ها در ادامه‌ی آشنایی کودکان و نوجوانان با ستارگان و کهکشان‌هایی است که در جلسات متعدد از طریق آسمان‌نمای دیجیتال دیده‌اند و حال با استفاده از دوربین و تلسکوپ پیشرفته  و با استفاده از ظرفیت‌های کانون می‌توانند اجرام و ستارگان و ماه را بصورت واقعی و زنده مشاهده کنند.

مسئول کمیته‌ی علم و فناوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری هدف از این برنامه را ایجاد نشاط و شادابی اجتماعی عنوان کرد و گفت: رونق بخشیدن به مسیرهای توسعه‌ی علم و فناوری با محوریت نجوم در بین کودکان و نوجوانان، یکی دیگر از اهداف ما بود که توانستیم در مکان تپه‌ی نورالشهدا و در جوار بارگاه شهدای گمنام شهرکرد با حضور تعداد ۸۰ نفر از همکاران و خانواده ها و ۷۰ نفر از عموم مردم، آسمان شب و شگفتی‌هایش را رصد کنیم و مخاطبین توانستند از لحظه لحظه‌ی طلوع شگفت انگیز ماه لذت ببرند.

فاطمه صالحی گفت: در این شب‌رصدی که با حضور سهراب کریمی، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، انجام شد، شرکت‌کنندگان با نجوم، کیهان‌شناسی، انواع ستارگان و کهکشان‌ها ، منظومه شمسی ، سیاره‌های منظومه‌ شمسی، تغییر فصول و اصول رصد آشنا شدند و در ادامه به صورت عملی با استفاده از دوربین نجومی سطح کره‌ی ماه را مشاهده و ناهمواری‌های سطح آن را بررسی کردند.

در این ویژه‌برنامه، استاد دوره برای درک بهتر کودکان و نوجوانان حاضر در محل تپه‌ی نورالشهدا و ارتباط موثر با مخاطبان از حضور یکی از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بهره برده و در ادامه‌ی رصد، روش جهت یابی در شب و پیدا کردن ستاره‌ی قطبی به همراه صورت‌های فلکی ماکیان (پرندگان)، ذات‌الکرسی، دب اصغر و دب اکبر توسط سپیده ابراهیمی، مسئول آسمان‌نمای دیجیتال کانون استان آموزش داده شد و تا حد امکانات جوی، حاضرین توانستند این صورت‌های فلکی را مشاهده کنند. در پایان نیز نرم افزارهای موبایلی جهت استفاده در رصد و کاربردهای آن برای نوجوانان معرفی و به نمایش گذاشته شد.

گفتنی است مقرر گردید این برنامه بصورت دوره‌ای در شهرها و روستاهای دیگر استان انجام شده تا کودکان و نوجوانان تمامی مناطق بتوانند از زیبایی‌های علم نجوم بهره‌ی لازم را ببرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =