کد خبر: 342715
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۴
بازدید 16
ویژگی‌های «مسجد مشتاق کودک» در قرارگاه کودک استان بررسی شد

اعضای قرارگاه کودک استان البرز باحضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، ویژگی‌های مسجد مشتاق کودک را بررسی کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، زینب عاشری، دبیر قرارگاه کودک استان و مدیر کل کانون البرز در این نشست، با اشاره به اهمیت حضور مشتاقانه‌ی کودکان و نوجوانان در مساجد و تاثیر این حضور و نقش پذیری در زندگی آنان و همچنین توجه مسئولان ارشد کانون به تمامی محیط‌هایی که کودکان و نوجوانان در آن‌ها حضور دارند گفت باید در ابتدای این امر از مساجدی که در این خصوص پیشرو هستند و تجربه اجرای فعالیت‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان را دارند، دعوت کنیم تا تجارب ارزنده خود را در اختیار دیگران قرار دهند و در ادامه با تشکیل کمیته علمی و استخراج شاخصه‌های مسجد مشتاق کودک، سنجه‌هایی را برای مشخص کردن رتبه و جایگاه مساجد استان تعیین ودرانتها  مساجد را بر این اساس رتبه بندی کرده ورتبه های برتر به عنوان الگو معرفی کنیم.

این مقام مسئول در ادامه ضمن بیان نمونه‌هایی از احادیث و الگوهای رفتاری معصومین علیه‌السلام با کودکان و نوجوانان،  بر لزوم تدوین طرح کامل و پخته با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود و همچنین برگزاری دوره ارتباط موثر با کودک و نوجوان برای متولیان و خادمان مساجد در استان تاکید کرد.

در ادامه حجت الاسلام زمانی، در مورد یکی از مساجد استان که تجربه موفقی در حضور خانواده‌ها و کودک و نوجوان داشت صحبت کرده و به لزوم تغییر ساختار اجرایی در برخی مساجد اشاره کردند و افزودند متاسفانه در زمان کنونی با توجه به کم جمعیت شدن خانواده‌ها، جمعیت رو به پیری رفته و کمتر شاهد حضور نوجوانان و جوانان در مساجد هستیم و بیشتر افراد مسن در مساجد هستند که  اغلب حوصله حضور کودکان و نوجوانان را ندارند.

ایشان همچنین حضور موثر امام  جماعت و به کار بستن فرمایشات این عزیزان، خانواده‌های پر جمعیت و تجلیل از آنان و نیز  برقراری تعامل با خانواده‌ها و اجرای فعالیت‌های مناسب برای بچه‌ها را از دلایل موفقیت مساجد خواندند.

در بخش بعدی،  سیده شیما انوشه،دکترای کلام امامیه و کارشناس ارشد روانشناسی مثبت گرا، مسئول نوشتن طرح اولیه ویژگی‌های مسجد مشتاق کودک در خصوص تجارب مشابه در کشور و جمع آوری ایده‌ها نکاتی را مطرح کرده و در مورد تحقیقات انجام شده در خصوص ایجاد دلبستگی مکانی در کودکان و نوجوانان  سخن گفت.

حمید عربیان مسئول تعلیم و تربیت قرارگاه خاتم الاوصیای استان و از مسئولان مدارس تربیت محور البرز نیز با اشاره به لزوم داشتن فراخوان مناسب برای پایش وضعیت فعلی مناسب خواستار تعریف رویداد و انتشار فراخوان و تقسیم بندی امور بر اساس چهار گروه هیئت علمی و تعیین کننده شاخص، تیم اجرایی، گروه دعوت و تیم رسانه تاکید کرد .

در ادامه این نشست دیگر اعضای قرارگاه و جمعی از همکاران کانون البرز، به بیان تجارب ، نمونه فعالیت‌های موفق و تعیین برخی شاخص‌های یک مسجد مشتاق کودذک پرداختند.

قرار است فراخوان شناسایی مساجد فعال کودک در استان البرز، به منظور جمع آوری ایده‌ها و تجارب موفق به زودی منتشر شده مسئولان مساجد استان، اهالی محل و دیگر علاقه‌مندان بتتوانند مساجد محل خود را معرفی و به اهمیت دادن آنان به حوزه کودک و نوجوان امتیاز دهند.

در پایان این رویداد و در هفته‌ی پایانی مهر ماه سال جاری همایشی با دعوت از صاحبان ایده‌های برتر برگزار و الگوهای مساجد مشتاق کودک در استان البرز، معرفی می‌شوند.

گفتنی است این نشست ظهر روز سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳در محل اتاق جلسات اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز که به عنوان دبیر قرارگاه کودک استان نیز هست، برگزار شد.

ویژگی‌های «مسجد مشتاق کودک» در قرارگاه کودک استان بررسی شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =