کارگاه خلق کتاب‌های تصویری در کانون برگزار شد

کارگاه خلق کتاب‌های تصویری (Picture book) با حضور نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در نخستین کارگاه که روز دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ برگزار شد نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک در گروه‌های دو نفره، از مرحله شکل‌گیری ایده در کنار هم قرار گرفتند و به خلق کتاب تصویری پرداختند.

هدف از برگزاری این کارگاه، خلق کتاب‌های تصویری به‌روز و مطابق با استانداردهای روز دنیا و در عین حال متناسب با نیاز کودکان در ایران است.

زهرا شاهی، شهرزاد شهرجردی، مریم بهرامی، مژگان بابامرندی، فرزانه رحمانی، آیدا حق‌نژاد و نگار صافی نویسندگان این مجموعه و مهشید راقمی، زهرا محمدنژاد، فاطمه زمانه‌رو، سمیه محمدی، گلنوش معینی، طراوت جلالی، محمدمهدی حیدری و مژده کیانزاده تصویرگران حاضر در این کارگاه بودند.

کارگاه‌های خلق کتاب‌های تصویری به دبیر پیام ابراهیمی دبیری ادامه دارد.

کارگاه خلق کتاب‌های تصویری در کانون برگزار شد

مخاطبان این کتاب‌ها کودکان زیر ۷ سال (نوخوان) هستند و داستان‌های آن با ترکیبی از متن و تصویر روایت می‌شود.

دبیر این کارگاه در این زمینه توضیح داد که موضوع مشخصی تعیین نشده و دست همه نویسندگان و هنرمندان شرکت‌کننده را برای انتخاب موضوع باز گذاشتیم.

پیام ابراهیمی با بیان این‌که هشت نویسنده و هشت تصویرگر در این کارگاه حضور دارند درباره اهداف برگزاری این طرح گفت: نخست در نظر داریم کتاب‌هایی را با استانداردهای روز دنیا  منتشر کنیم، از متن‌های پّرگو فاصله بگیریم و با کنار گذاشتن فضاهای قدیمی برای بچه‌های امروزی قصه بنویسیم.

او ایجاد فضایی برای تجربه کار گروهی بین نویسندگان و تصویرگران کتاب‌های کودک را دیگر هدف برگزاری این کارگاه برشمرد و افزود: در جریان انجام این کار گروهی این دو گروه بیشتر با یک‌دیگر آشنا می‌شوند و جریان تولید کتاب با نظر هردو پیش می‌رود. مشکلی که بسیار در روند انتشار کتاب وجود داشته این است که نویسنده گاهی کار تصویرگر را دوست ندارد و در مقابل تصویرگر هم ممکن است با متن ارتباط برقرار نکند.

ابراهیمی در پایان پیش‌بینی کرد این کار در ۴ جلسه به پایان برسد و ۸ کتاب آماده شده به‌عنوان خروجی‌های کارگاه جهت تصویب و انتشار در اختیار شورای عالی انتشارات کانون قرار خواهد گرفت.

نخستین نشست این کارگاه در سالن نشست‌های دفتر مدیرعامل کانون تنها به ارایه ایده‌های اولیه داستان و گفت‌وگوی بین نویسسندگان و تصویرگران اختصاص داشت و گفت‌وگوهای دونفره نیز بین آن‌ها جهت ادامه کار شکل گرفت.

کارگاه خلق کتاب‌های تصویری در کانون برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =