برای فعالیت در حوزه ادبیات آئینی باید ابتدا خود آئینی باشید

شاعر همدانی در انجمن ادبی شعر و داستان آئینی کانون خطاب به شاعران و نویسندگان نوجوان گفت: برای فعالیت در حوزه ادبیات آئینی باید ابتدا خود آئینی بوده و شناخت کاملی از مذهب و دین داشته باشید و اگر از شما در مورد مذهب پرسیدند بتوانید جواب خوب و منطقی بدهید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، انجمن ادبی شعر و داستان کانون  با موضوع شعر و داستان آئینی با حضور اعضای این دو انجمن، دبیران انجمن در دفتر مدیر کل برگزار شد. میهمان ویژه این برنامه سورنا جوکار، شاعر همدانی بود.

این میهمان ویژه خود را اینگونه معرفی کرد، سورنا جوکار هستم -بچه همدان. وی با ابراز خرسندی از اینکه در جمع نوجوانان شاعر و نویسنده کانون است، گفت: خوشحالم که برای اولین بار در شهر خودم در یک جلسه رسمی دعوت شده‌ام و تا به حال این اتفاق نیافتاده بود.

برای فعالیت در حوزه ادبیات آئینی باید ابتدا خود آئینی بود

وی با بیان اینکه ادبیات کودک و نوجوان همدان حرف اول را در کشور می‌زند و بزرگان زیادی در این حوزه از همدان رشد پیدا کرده و اکنون صاحب نام و نظر هستند، اظهار کرد: آقای رحماندوست، آقای شعبانی، آقای بکتاش، آقای محقق و ... که همه این افراد نامدارند اهل همدان هستند.

جوکار ادامه داد: باید از داشته‌ها و ظرفیت‌های خود نهایت استفاده را کرده زیرا این افراد از بزرگان ادبیات بوده و سالهاست که در این حوزه کار می‌کنند و در این مسیر تجربه کسب کرده‌اند و دارای دانش عمیق هستند.

وی افزود: از این افراد باید به عنوان راهنما در طی کردن مسیر کمک بگیریم زیرا استفاده از آنها باعث می‌شود که راه را اشتباه نرویم.

این شاعر همدانی با بیان اینکه هر چه بیشتر از داشته‌های شهر خود استفاده کنیم سرمایه بیشتر را برای آینده اندوخته می‌کنیم اظهار کرد: بها دادن و توجه به داشته‌ها باعث می‌شود که نسل‌های آینده غنی‌تر و پربارتر باشند.

وی با اشاره به اعضای انجمن ادبی تأکید کرد: هرگز فراموش نکنید که اهل کجا هستید و برای شهر و دیار خود و اعتلای فرهنگ آن سعی کنید.

جوکار در ادامه سخنان خود بیان کرد: یادمان باشد که وقتی داستان و شعری می‌نویسیم این جمله را به خود بگوییم که من با این متن ادبی خود چه چیز مفیدی را می‌خواهم به گنجینه ادبیات فارسی اضافه کنم و آنچه می‌نویسم چقدر پروند ادبیات شهرم را قطورتر می‌کند.

برای فعالیت در حوزه ادبیات آئینی باید ابتدا خود آئینی بود

وی ادامه داد: بسیار کتاب بخوانید و آگاهی و دانش خوبی از محل زندگی خود، ادبیات شهر خود، بزرگان شهر، بخش‌های مختلف و ... داشته باشید.

این شاعر همدانی تصریح کرد: کتاب خود مانند یک دوست خوب است پس کتاب را دوست خود کنید و زیاد بخوانید و مربیان خود را سوال پیچ کنید و البته مربی خوب کسی است که اعضای خود را خوب شناسایی و مسیر درست را به او معرفی کند.

وی با بیان اینکه مربیان ادبی شما در جایگاهی که هستند بسیار زحمت کشیده‌اند و سال‌ها تلاش کرده‌اند، گفت: وجود چنین مربیان ادبی خوب و توانمندی در کنار شما مانند یک راه میانبر است که می‌توانید از آنها سوالات خود را بپرسید و این سوال شما باعث ارتقا مربی نیز می‌شود زیرا باید خود را به روز کند.

جوکار خاطرنشان کرد: مسئله مهم دیگر این است که نویسندگی را به عنوان شغل انتخاب نکرده و یک کار و شغل برای خود انتخاب کنید که امرار معاش شما با آن شغل باشد.

برای فعالیت در حوزه ادبیات آئینی باید ابتدا خود آئینی بود

وی در ادامه با اشاره به شعر و داستان آئینی تصریح کرد: برای فعالیت در حوزه ادبیات آئینی باید ابتدا خود آئینی باشید و شناخت کاملی از مذهب و دین داشته باشید و اگر از شما در مورد مذهب پرسیدند بتوانید جواب خوب و منطقی بدهید.

این شاعر همدانی اضافه کرد: علامه طباطبایی در جایی به یک نکته مهم اشاره می‌کند که می‌فرماید: « من با اسلامی که پدر و مادرم به من معرفی کردند کافر شدم و با اسلامی که خودم به دست آوردم ایمان پیدا کردم».

وی خطاب به اعضا در خصوص کتاب‌هایی که باید بخوانند خاطرنشان کرد: در ابتدا می‌گویم قرآن و تقسیر آن را زیاد بخوانید. حتی قرآن را با مربیان خود بخوانید و از تفسیرهای ساده و روان استفاده کنید. نهج البلاغه زیاد بخوانید. این دو بسیار به نوشتن شما کمک خواهند کرد البته در کنارش در جلسات قرآن و نهج البلاغه نیز شرکت کنید.

برای فعالیت در حوزه ادبیات آئینی باید ابتدا خود آئینی بود

جوکار با بیان اینکه حرص و ولع برای یادگیری و خواندن داشته باشید، گفت: کتاب‌های سید مهدی شجاعی را مانند کشتی پهلو گرفته و پدر-عشق-پسر او را بخوانید. اگر در حوزه کودک و نوجوان می‌خواهید کار کنید کتاب‌های افسانه موسوی گرمارودی و کلر ژوبرت را بخوانید زیرا در فضای امروزی مفاهیم آئینی را به صورت ساده و روان به مخاطب خود یاد می‌دهند، همچنین کتاب‌های آقای سرشار را بخوانید.

وی با اشاره به اینکه مربیان کانون مرجع بسیار خوبی برای معرفی کتاب هستند، خاطرنشان کرد: بچه‌هایی که به کانون می‌روند در سراسر ایران وقتی در کنار هم باشند رفتار مشترکی دارند زیرا شیوه تربیتی در آنها یکسان است.

جوکار در پاسخ به این سوال که چگونه با نوجوانی که فقطه به دنبال چاپ کتاب است، گفت: کتاب چاپ کردن یک هفته خوشمزه است و بعد باعث دردسر می‌شود.

برای فعالیت در حوزه ادبیات آئینی باید ابتدا خود آئینی بود

وی با بیان اینکه حافظ، مولوی، سعدی و فردوسی بزرگ‌ترین شاعران ایران و جهان هستند، بیان کرد: دیوان حافظ 100 سال بعد از مرگش جمع‌آوری شد. اخوان ثالث با شعر زمستانش و رحماندوست با انار صد دانه یاقوت معروف شدند.

جوکار ادامه داد: هیچگاه من را برای اینکه چند کتاب دارم دعوت نکرده‌اند بلکه من چه چیزی برای ارائه دارم دعوت شده‌ام.

در این جلسه کارشناس ادبی کانون 5 کتاب منثور آئینی که رنگ و بوی عاشورایی دارد با نام‌های فراموشان، با زیرعنوان داستانی از واقعه کربلا نوشته آقای داوود غفارزادگان- فتح خون روایت محرم، روایتی تحلیلی از واقعه کربلا و چرایی واقعه کربلا از سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی-  پدر، عشق، پسر، فرازهایی از زندگانی حضرت علی اکبر (ع) از سید مهدی شجاعی- نامیرا، داستانی در وصف کوفه پیش از واقعه کربلا از صادق کرمیار  و شماس شامی، کتابی در قالب نامه نگاری‌هایی از شماس به دربار امپراطور روم، نوشته مجید قیصری معرفی کرد.

 در ادامه تعدادی از اعضای انجمن شعر و داستان آثار خود را خواندند و پایان عکس یادگاری با این شاعر همدانی گرفتند.

برای فعالیت در حوزه ادبیات آئینی باید ابتدا خود آئینی بود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =