«قاف» ایده‌ی خیلی خوبی برای تشویق نوجوانان اهل قلم بود

رها باقری مطلق، از نوجوانان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز و یکی از نمایندگان کانون استان در باشگاه ادبی کشوری «قاف» در گفت‌وگویی از فعالیت‌های ادبی خود و عضویت در این باشگاه، می‌گوید.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، در آستانه برگزاری دومین اردوی باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان (قاف) با عضو ادبی کانون پرورش فکری استان البرز گفت و گویی ترتیب دادیم.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

رها باقری مطلق هستم زاده‌ی پنجمین روز از چهارمین ماه سال و اولین ماه فصل تابستان در سال ۱۳۸۹ و اکنون ۱۴ سال دارم از استان البرز و شهر کرج .

از چه سالی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا شدید؟

بسیار خوشحالم که از سال ۱۳۹۹ تا کنون عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستم.

از چه زمانی به حوزه ادبی علاقه‌مند شدید و چه فعالیت‌های ویژه‌ای در این زمینه داشتید؟

از سن ۸ سالگی به داستان نویسی علاقه مند شدم و در کلاس‌های نوشتن خلاق و نویسندگی شرکت کردم، تا کنون چند جلد کتاب  چاپ کرده ام و چند داستانم هم در کتاب گروهی چاپ شده است و عضو  باشگاه‌های داستان نویسی و شعر هم بوده‌ام و چندتا از شعرها و داستان‌هایم نیز در کتاب شعر دانش آموزی چاپ شده است.

ممکنه برخی از آثارتان را به ما معرفی کنید؟

«در جست و جوی گوی بلورین» نشر ورتا

«به دنبال رویایی ترین رویاها» نشر ورتا

داستان «ننه قندی» در کتاب «دنیای کودکانه» نشر دختران ماه

داستان «درخت ستاره»در کتاب «رقص قصه‌ها» نشر رزا

داستان «یک دقیقه بیشتر» نشر نویسندگان آینده

دو شعر و داستانهای «مگسی که از زباله بدش می‌آمد» و «نامه‌ای برای تو» و «ماجرای یک دفتر خالی»در کتاب مجموعه شعر و داستان دانش آموزی نشر هنر با راهنمایی مریم آریان

گفتید که از هشت سالگی به نوشتن علاقه داشتید آیا برای دنبال کردن این علاقه به دنبال آموزش هم بودید؟

بله؛ همیشه مشتاق آموختن هستم و قدردان خانواده و اساتیدی که من را برای رسیدن به امروز راهنمایی کردند؛ خوشبختانه همین که متوجه شدم به نوشتن علاقه دارم در کارگاه‌های مختلفی از جمله  کارگاه نویسندگی نشر ورتا با راهنمایی زهرا کبیری، کارگاه -نوشتن خلاق با مهتاب میرزاپور، کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، کارگاه نویسندگی رزا با راهنمایی عسل خوشرو مطلق، کارگاه داستان نویسی قاصدک با رنگین گلشن‌آرا( دهقان)، کارگاه داستان دانش آموزی با راهنمایی خسرو عباسی،  شرکت کردم  و خوشحالم که فرصت حضور در برخی کارگاه‌های اساتید کشوری و نویسندگان حوزه‌ی کودک و نوجوان مثل فرهاد حسن زاده و محمد رضا شمس را نیز داشته‌ام و اکنون نیز در باشگاه ادبی«سیمرغ»، باشگاه ادبی نوجوانان صاحب قلم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، حضور دارم.

چه فعالیت‌های دیگری در کانون دوست دارید؟

به اغلب فعالیت‌ها از جمله  قصه گویی، تئاتر، نقاشی، کاردستی، نقالی، شعرخوانی و همین طور اجرا و گویندگی  علاقه‌مند هستم و خوشبخختانه در تمام این زمینه‌ها فعالیت کرده و موفقیت‌هایی نیز به دست آورده‌ام.

چگونه به عضویت باشگاه ادبی «قاف» در آمدید؟

از طریق واحد ادبی کانون پرورش فکری کودکانن و نوجوانان  استان البرز؛ من نمونه آثار ( داستان و باز نویسی‌ها) را برای خانم میرزاپور ارسال می‌کردم و با ایشان در تعامل بودم  و چون در جشنواره‌های مختلفی منتخب شده بودم، از طرف واحد ادبی کانون البرز برای عضویت معرفی شدم و بعد از مصاحبه خوشبختانه برای عضویت در این باشگاه، پذیرفته شدم.

نظرتان در مورد این باشگاه (باشگاه قاف) چیست؟

به نظرم این باشگاه ایده خیلی خوبی بود برای تشویق نوجوان اهل قلم و ادب که دور هم جمع بشوند و یاد بگیرند

همچنین در جلسات حضوری و مجازی می توانیم  از محضر استادان صاحب نام در حوزه ادبیات بهره ببریم.

نوجوانان از مطالعه و نوشتن غافل نشوند

«قاف» ایده‌ی خیلی خوبی برای تشویق نوجوانان اهل قلم بود

توصیه‌تان به نوجوانان علاقه‌مند به فعالیت‌های ادبی چیست؟

ازمطالعه و نوشتن غافل نشوند؛ از نوشتن خاطرات روزانه گرفته تا محک زدن خود برای شرکت در مسابقات و جشنواره‌های داستان‌نویسی.

 دوستان عزیز هم سن و سال من بدانند برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه‌ای تنها علاقه کافی نیست، بلکه باید پشتکار داشت و با انگیزه برای رسیدن به هدف پیش رو، بی‌وقفه و پرتلاش ادامه داد.

حرف پایانی:

-در پایان از پدر و مادرم و مربیان پر تلاش و دلسوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همه عزیزانی که برای راه اندازی باشگاه قاف و کمک به پرورش و کشف استعدادهای ادبی نوجوانان تلاش می‌کنند، قدردانی می‌کنم .

ما هم از رهای عزیز برای حضور در این گفت‌وگو قدردانی می‌کنیم.

گفتنی است «رها باقری مطلق» و «کوثر فلاح نژاد» اعضای منتخب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز  در باشگاه ادبی«قاف» هستند.

گفتگو از اعظم ذوالفقاری، مسوول روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =