کد خبر: 343222
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
بازدید 80
کشف یک سیارک توسط گروه خوشه کاوشگران، در مرکز نجوم کانون قم

اعضای انجمن‌ تخصصی نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم در هجدهمین پویش ایرانی «جست‌وجوی سیارک‌ها» شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون قم، اعضای انجمن علمی مرکز نجوم قم پس از شرکت در پویش «جست‌وجوی سیارک‌ها» که از سوی موسسه همکاری بین‌المللی جست‌وجوی نجومی (IASC) و دانشگاه هاردین سیمونز با همکاری رصدخانه پن‌استارز ایالات متحده امریکا و با حمایت بخش علوم شهروندی سازمان فضایی ناسا برگزار می‌شود توانستند به کشف یک جرم مشکوک به سیارک را در نزدیکی زمین کشف کنند.

این فراخوان که نتایج هجدهمین دوره‌ی آن به تازگی منتشر شده است هر ساله بیش از ۵۰۰ گروه داوطلب از ۸۰ کشور دنیا را به هدف کمک گرفتن از افراد علاقه‌مند برای شناسایی و تعیین موقعیت سیارک‌ها و اجرام نزدیک ‌به‌زمین از پیش کشف شده و هم‌چنین کشف اجرام جدید به چالش می‌کشد.

سیارک‌ها از آن جهت که ممکن است به زمین نزدیک شوند و خطرآفرین باشند، بسیار مهم‌اند. همچنین، شناخت سیارک‌ها برای بررسی و محاسبه‌های مربوط به حرکت سایر اجرام آسمانی نیز حائز اهمیت است. نکته جالب توجه دیگر این‌که، سیارک‌ها دارای مواد معدنی گران‌بهایی هستند و امروزه بحث بهره‌برداری از آن‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز ۱۱ تیر ۱۴۰۳ فعالیت خود را با ۱۴ گروه از ۱۸ استان کشور، شامل ۱۲۵ نفر از مربیان و نوجوانان در قالب گروه‌های علمی با پشتیبانی کارشناسان علمی خود آغاز کرد.

بر همین اساس، وبینار آموزشی از سوی اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری برای آشنایی شرکت‌کنندگان با شیوه‌ی کار با نرم‌افزار و روند یافتن و ثبت سیارک‌ها، استفاده از نرم‌افزار استرومتریکا برای آنالیز تصاویر در طول پویش جست‌وجوی سیارک، آموزش رفع خطاهای نرم‌افزاری که ممکن است در طول کار برنامه با آن‌ها مواجه شوند برگزار شد.

همچنین در طول بازه زمانی یک ماهه کارگاه‌های متعددی از سوی مربیان کانون برای نوجوانان برای آشنایی با نرم‌افزار آسترومتریکا، تجزیه و تحلیل داده‌های علمی، بررسی کردن ایمیج ست‌ها و... برگزار شد، که حاصل این تلاش‌ها در گروه‌های کانون، ثبت اولیه هشت جِرم مشکوک بود که ازسوی گروه‌های استان‌ها صورت گرفت.

این در حالی‌است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، با هدایت و راهبری مریم فرطوسی با گروه «خوشه کاوشگران» علی ضیائی، صدرا اخلاقی یزدی نژاد، محمدرضا مرادی گنجه و محمدنیما مهجور با بررسی ۱۹ ایمیج‌ ست ارسالی از مؤسسه و بررسی هایی که انجام دادند توانستند در نهایت تأیید یکی از اجرام ناشناخته ای که کشف کرده بودند را توسط IASC بگیرند و این جرم MSA1022 نامگذاری شد.

هم اکنون، گروه‌های کانون پرورش فکری در حال آماده شدن برای شروع پویش نوزدهم هستند.

فعالیت‌های پژوهشی از این دست می‌تواند سبب تقویت فعالیت‌های گروهی در فضای آموزشی بدون رقابت و تنها با انگیزه ترویج علم باشد.

گفتنی ‌است؛ راهبرد این پویش به همت اداره‌کل آموزش و پرورش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رقم خورد.

کشف یک سیارک توسط گروه خوشه کاوشگران، در مرکز نجوم قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =