آشنایی نوجوانان کرجی با فرآیند کارآفرینی

نوجوانان حاضردردومین نشست باشگاه نوجوانان کارآفرین با اصول تشخیص نیاز مشتری، قیمت گذاری، بازاریابی و فروش محصولات تولیدی در فرآیند کار آفرینی، آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، تابستان امسال، پس از تاکید مدیرعامل کانون بر نوجوان محوری به عنوان یکی از اصول سه گانه با اهمیت در کانون، در کنار مخاطب محوری و مرکز محوری، مدیر کل و کارشناسان کانون البرز، در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌ها اقدام به راه اندازی برخی باشگاه‌های تخصصی برای نوجوانان کردند که باشگاه نوجوانان پژوهشگر، نوجوانان ایده پرداز و نوجوانان کار آفرین با هدف جذب نوجوانان به فعالیت مورد علاقه راه‌اندازی شد.

بر همین اساس اولین  نشست باشگاه نوجوانان کار آفرین استان البرز با نام اختصاری (بُنَک)،  به همت واحد آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، با هدف شناسایی و حمایت از نوجوانان کارآفرین، با همکاری «سرای فرهنگ و هنر مینوتا»  و موسسه «رهاورد هنر ایرانیان»، عصر روز دوشنبه اول مرداد سال جاری در سرای فرهنگ و هنر مینوتا، برگزار شده و نوجوانان ضمن آشنایی با یکدیگر، آثار تولیدی خود در زمینه‌های مختلف را به علاقه مندان معرفی کردند.

دومین نشست این باشگاه نیز با حضور مهدی مدیح المکتبی، کارآفرین، مدرس دانشگاه و مربی بازی‌های کار آفرینی در مرکز شماره ۳ کانون برگزار شد.

مدرس  این دوره  که از ساعات ابتدایی صبح  روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳و قبل حضور بچه‌ها در مرکز حاضر شده بود، به صورت فردی و تک به تک با نوجوانانی که به جمع اضافه می‌شدند صحبت کرده و از آن‌ها می خواست تعاریف خودشان ار کار آفرینی را ارائه دهند و نوجوانان حاضر، هر کدام از دید خودشان، کار آفرینی را تعریف کرده و از تجارب  خود در این زمینه سخن می‌گفتند.

در ادامه و پس از حاضر شدن تعدادی از نوجوانان و خانواده‌ها، این مدرس برای افزایش تمرکز حاضران بازی تکرار ترتیبی  اسم گل‌ها را برای بچه‌ها اجرا کرد و از نوجوانان خواست به هر کسی که اشاره می‌کند، اسم گل‌های نوشته شده روی تابلو را به ترتیب بیان کنند.

پس از این بازی،  باز هم کارگاه به شکل کار گروهی ادامه یافت و این بار بچه‌ها و والدین و مربیان و کارشناسان حاضر،  در راستای شناخت و توسعه‌ی فردی، شروع به نوشتن علایق، مهارت ها و توانمندی‌ها،امکانات، ارتباطات و بخش‌های شاخص زندگی یا اصطلاحا سکانس‌های مثبت زندگی خود پرداختند.

پس از مکتوب کردن این موارد، این بار هر کس کلاف نخی را با شناختی که از دیگران  پیدا کرده بود، با ذکر یک ویژگی از فرد، به دست او می‌داد تا کم کم حلقه‌ی نخی تکمیل شد.

در این قسمت مدرس دوره به ضرورت شناخت دقیق اطرافیان، ابزارها و امکانات آنان برای کار آفرینی پرداخته و افزود یک کار آفرین باید ضمن شناخت صحیح ودرست از خود، شناخت بسیار خوبی نسبت به محیط اطراف و افراد پیرامون داشته و به دنبل کشف افراد مرتبط و شبکه سازی در این زمینه باشد.

بازی های حلقه و شیر مرغ  از بازی هاای کسب و کار که زیر نظر سازمان بین‌المللی کار تولید شده است، دیگر بازی‌هایی بود که این مدرس، حین اجرا به نوجوانان معرفی کرده و در ادامه در خصوص روند قیمت‌گذاری ویژه برنامه « قیمت گذاری کاسه‌ی آش» را اجرا کرد.

در این برنامه نوجوانان حاضر و والدین در خصوص هزینه‌های انجام شده برای تهیه یک کاسه آش و چگونگی محاسبه سود مصفانه مطالبی را آموختند.

مهدی مدیح المکتبی، در این نشست گفت آن چه که در اولین نشست باشگاه نوجوانان کاار آفرین، مشاهده شد به ما نشان داد که نوجوانان در زمینه فنی و تولید اثر توانایی لازم را از طریق حضور در کارگاه‌های مهارتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کسب کرده اند و اکنون زمان آن رسیده تا با نوع قیمت گذاری و فرآیند ارائه شامل تولدی، بسته بندی و فروش، در قالب یک کارگاه عملی آشنا شوند.

گزارش تصویری

به گفته معصومه ترکاشوند، مسئول اجرای طرح باشگاه نوجوانان کار آفرین،  نشست‌های این باشگاه، در راستای آموزش و تربیت نسلی خلاق و نواندیش با ساختار و محتوای کاملا متمایز ازدوره‌های رایج در کشور،  به صورت مستمر برگزار شده و شهریور ماه سال جاری، نمایشگاهی از آثار تولیدی نوجوانان کارآفرین برگزار شده و این عزیزان ضمن معرفی توانمندی‌های خود، محصولات تولیدی‌شان را به فورش خواهند گذاشت.

این کارشناس افزود علاقه‌مندان نوجوان جهت عضویت در این باشگاه با شماره ۰۲۶۳۴۱۶۳۰۰۰ داخلی ۱۰۷ ( واحد آموزش و پژوهش کانون البرز)، تماس گرفته یا به یکی از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز، مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =