کد خبر: 343547
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
بازدید 23
کارگاه‌های کانون راهی موثر برای آموزش فرآیند کارآفرینی

«مهدی مدیح‌المکتبی»، مدرس دانشگاه، دوره‌های کارآفرینی و بازی های کار آفرینانه ، کارگاه‌های کانون را راهی موثر برای آموزش این فرآیند به کودکان و نوجوانان دانست.

روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳، دومین نشست باشگاه  نوجوانان کارآفرین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز با نام اختصاری «بُنَک»، با حضور «مهدی مدیح‌المکتبی»، مدرس کارآفرینی و مربی بازی‌های تخصصی این حوزه، برگزار شد؛ در حاشیه‌ی این نشست گفت‌وگویی با ایشان انجام داده‌ایم.

کارگاه‌های کانون راهی موثر برای آموزش فرآیند کارآفرینی

اصالتا اهل روستای صخره‌ای «میمند» در استان کرمان است، اگر چه متولد و بزرگ شده‌ی استان البرز  و شهر کرج است اما به گمانم سخت‌کوشی را از صخره‌ها و سنگ‌های همین روستا به ارث برده است و دانش آموخته شده‌اش  را در ایران کوچک به کار می‌برد؛  متولد ۳۱ خرداد ۱۳۶۱ است و از سال ۱۳۸۸ به صورت تخصصی در زمینه مورد علاقه‌اش یعنی «کارآفرینی»، فعالیت می‌کند.

از چه زمانی شروع به آموزش کارآفرینی کردید و چه طور این مسیر را ادامه دادید؟

موضوع شرایط معیشتی و اقتصادی و وضعیت بیکاری کشور همیشه از ذغدغه‌های اصلی من بوده است و همیشه فکر می‌کنم که ما باید کودکان و نوجوانان را برای سال‌های آتی به گونه‌ای تربیت کنیم که پانزده، بیست سال بعد،اگر ما کار آفرین نداریم، کارمندانی داشته باشیم که بتوانند در حوزه‌ی کاری‌شان خلاق و اثر گذار باشند.

با توجه به این دغدغه همیشه کار آفرینی و آموزش آن برایم اولویت بوده و در تلاش بوده‌ام تا مداوم تجربه کنم و این تجربیات را در هر فرصتی که پبدا می‌کنم به همه‌ی افراد به ویژه کودکان و نوجوانانی که فرصت حضور در کنارشان را پیدا می‌کنم آموزش دهم.

از همان سال ۱۳۸۸ در ابتدا کارآفرینی را با حضور در دوره‌های دانشگاه خوارزمی و دوره تربیت مدرس کار آفرینی در مدرسه‌ی تابستانه‌ی دانشگاه شریف زیر نظر استاد «فیض بخش»، آغاز کردم و در نهایت تجربیات خود را با تحصیل آکادمیک در رشته‌ی مدیریت کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد «مدیریت کارآفرینی گرایش  کسب و کار جدید»،  از دانشگاه آزاد تهران مرکز، تکمیل کردم.

سپس تصمیم گرفتم  با حضور در موسسات مختلف، هر چه یاد گرفته‌ام را با دیگران به اشتراک بگذارم و در اولین اقدام با یک موسسه‌ی خیریه همکاری کرده و شروع به آموزش کارآفرینی به مددجویان این مرکزو کودکان بد سرپرستت و بی سرپرست کردم، و در دیگر موسسات نیز به صورت رایگان و داوطلبانه کار انجام می‌دادم.

از سال1396  و پس از برگزاری  یک دوره در کرمان با مشارکت دانشگاه شریف ، حس کردم که باید افراد بیشتری به این حوزه بپیوندند و  تا کنون نیز هر ساله یک دوره ی ویژه‌ی تربیت و تجارب کارآفرینی به کودکان و نوجوانان( بازی‌های کار آفرینی) را برگزار می‌کنم.

آموزش‌های مختلفی در حوزه بازی های کار آفرینی و کودک دیده‌ام و  تمرکزم به ویژه  در سال‌های اخیر بیشتر به سمت این  موضوع رفته و در تمام فضاهای موجود، مدارس، مساجد، فرهنگسراها بهزیستی و حتی  برای بچه‌های توان یاب ( معلول) و دارای شرایط خاص، کارگاه برگزار کرده‌ام.

اکنون بیشتر در مناطق حاشیه ای تهران و کرج کار می‌کنم  و دغدغه اصلی من فرزتدان سرزمینم هستند و دوست دارم کمک کنم بتوانند به راحتی از سنگ‌ها وموانع جلوی راهشان عبور کنند.

زیرا معتقدم هر کدام از ما ازالان باید برای آبنده‌ی این سرزمین  آستین بالا بزنیم . هر کدام به اندازه جایگاه و توان کار عملیاتی کنیم.

حتی وقتی من در دانشگاه صحبت از انجام بازی در کلاس می کنم، برخی اساتید معتقدند که دانشگاه باید فقط محل انتقال دانش باشد ولی من اعتقاد دارم در کنار مهارت  است که تغییر نگرش ایجاد خواهد شد و تمرین‌های کار آفرینی را در هر فضای موجود دنبال می‌کنم تا چشم افراد به فرصت‌ها باز شود زیرا مانع کسب و کار، ندیدن فرصت ها و نگرش اشتباه ماست.

چگونه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا شدید؟

سال گذشته در کانال شاد کانون پرورش فکری استان البرز، تبلیغ جشنواره‌ی قصه‌گویی را دیدم و برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کردم و با یکی از مربیان بسیار خوب و پیگیر کانون سرکار خانم میرزایی، آشنا شدم که ایشان به عنوان نماینده‌ و رابط انجمن قصه‌گویی کانون البرز، گام به گام مرا راهنمایی کردند و با کمک ایشان قصه‌ی مرحوم محمدصادق فاتح یزدی از کارآفرینان موفق ایران و کرج را تعریف کردم و اگر چه نتوانستم در جشنواره موفقیتی را کسب کنم اما این حضور سرآغاز آشنایی من با کانون و معرفی دیگر توانمندی‌های من و مجموعه شد و خوشبختانه در حوزه‌ی برگزاری کارگاه های کارآفرینی برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها و کارگاه‌های بازی کارآفرینی با این مجموعه همکار شدم و تابستان سال جاری، کارگاه‌ها را در مرکز مجتمع کانون کرج در کنار سرکار خانم باقری و دیگر مربیان توانمند کانون، برگزار کردم .

نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را  در آموزش کارآفرینی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

کانون با توجه به  محیط بسیار خوب با امکانات و مربیان بسیار خوب و توانمند و ظرفیت  تولی‌گری که در حوزه کودک و نوجوان دارد، برنامه‌های خوبی را برگزار کرده و می‌تواند در حوزه‌های مختلف اثرگذار باشد؛ بر همبن اساس کانون می‌تواند با بهره‌گبری از روش بسیار خوب بازی‌های کارآفرینی این فرآیند را به درستی آموزش دهد.

خوشبختانه اول مرداد ماه شاهد گشایش باشگاه نوجوانان کارآفرین در کرج بودیم که اتفاق بسیار خوبی است و متوجه شدیم که نوجوانان توانایی تولید دارند ولی در بخش ارائه،قیمن گذاری، بازاریابی و فروش مشکل دارند.

امیدواریم بتوانیم با برگزاری دوره‌های مستمر این توانمندی‌ها را به آنان آموزش دهیم.

از ایشان می‌خواهیم  اگر پیشنهادی برای بهبود فعالیت‌ها دارند بفرمایند؟

معتقدم تمام هم استانی‌ها باید کانون را شناخته و از امکانات و مربیان توانمند این مجموعه استفاده کنند و برای این منظور کانون باید بودجه‌ی مناسبی را در سیاست‌های کلان برای اقدامات تبلیغاتی فراهم کرده و به شناخت این مجموعه در استان  کمک کند.

گفتنی است این مدرس در حال تالیف کتاب ویژه‌ای با موضوع بازی‌های کارآفرینی است که به زودی روانه بازار خواهد شد.

برای این کارآفرین و دیگر عزیزان فعال در ابن حوزه آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =