کتاب‌خانه‌های سیار کانون را باید تبدیل به مراکزی پویا و به‌روز کرد

برگزیده نخست رویداد ثامر معتقد است با نسلی مواجه هستیم که ساکنان فضای دیجیتال هستند و ما مهاجرت کرده به این فضا هستیم. جذب این بچه‌ها درمراکز کانون نیازمند به‌روز شدن است و رویداد ثامر این امکان را فراهم کرده است تا ایده‌های نو و نابی ارائه شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ایده «آزمایشگاه سیار» از سوی بی‌با رهسپار از استان سیستان و بلوچستان با هدف فراهم کردن فرصتی شاد، برای اعضای مراکز سیار شهری و روستایی جهت انجام فعالیت‌های علمی، در رویداد ثامر حضور یافت و موفق به کسب رتبه نخست این دوره از رویداد شد.

بی‌با رهسپار کارشناس و مربی کانون درباره ایده خود توضیح داد: مراکز سیار شهری و روستایی تنها مراکزی هستند که فعالیت‌هایشان برای اعضا رایگان است و همچنان به رسالت خود عمل می‌کنند و به شدت موثر هستند. از سوی دیگر بخش اعظمی از مخاطبان ما در فضایی خارج از شهر و در روستاها حضور دارند و با وجود آنکه بسیار مستعد هستند، اما فعالیت‌هایی که به آن‌ها ارائه می‌شود محدود است. چرا که مربی به تنهایی و در زمانی اندک به سراغ آن‌ها می‌رود و معمولا فعالیت‌هایی که ارائه می‌شود شامل کتاب‌خوانی و نمایش خلاق و پخش فیلم است. درنتیجه فعالیت علمی بسیار کم انجام می‌شود.

او ادامه داد: بنابراین به این فکر کردم که باید پیوندی بین فعالیت‌های پژوهشی و فعالیت‌های فرهنگی وجود داشته باشد. در نهایت این ایده از سال ۱۳۹۳ در استان اجرایی شد. در مراکز کانون برای جذب اعضای پسر نوجوان هیچ کاری بهتر از فعالیت علمی نیست، البته نه از نوع فعالیت‌های علمی مدارس، چرا که باید این فعالیت‌ها به نحوی باشد که هم خودشان بتوانند انجام دهند و هم همراه با شادی و نشاط باشد.

این کارشناس کانون افزود: در ابتدا اجرای این ایده خام و ناپخته بود، اما کم کم به واسطه همراهی استادانی که همراه ما بودند به پختگی رسیدیم. آزمایش‌ها ساده و بی‌خطر است و در هر شهر و روستایی و هر خانه‌ای می‌توان این آزمایش‌ها را انجام داد و از سوی دیگر کم خطر است. اغلب آزمایش‌های ما بدون آتش و وسایل اشتعال‌زا انجام می‌شوند، چرا که بچه‌ها وقتی کنجکاوی‌شان تحریک شود قطعا می‌خواهند به تنهایی انجام دهند و این خطرساز است، بنابراین به این بُعد نیز فکر کردیم. همچنین تلاش کردیم معماگونه بودن این آزمایش‌ها نیز در نظر گرفته شد، این اتفاق برای پدر و مادرها نیز جذاب است.

رهسپار همچنین با بیان این که کانون سال‌هاست کودک محور است و مربیان هستند که سعی می‌کنند همراه کودک باشند، گفت: چهار مولفه برای من در طرح این ایده بسیار مهم بود. اول مخاطب محوری و عضو محوری است، این فعالیت به شدت کودک محور است. دومین مسئله این بود که بتوانیم با این آزمایش‌ها مهارت حل مسئله را در بچه‌ها تقویت کنیم. بهترین اتفاق ممکن این است که مسئله‌ای را ارائه دهیم که بچه‌ها فکر کنند این مسئله خودشان است و با آزمایش به راحتی این امکان فراهم می‌شود. یکی دیگر از اهداف پاس‌داشت روحیه پرسشگری و کمک به پرورش تفکر تحلیلی و منطقی کودکان است. گاهی بچه‌ها خجالت می‌کشند پرسشگری کنند. ما در کنار آزمایش همیشه کارگاه دیگری هم برگزار می‌کنیم و آن «می پرسم پس هستم» است. این که بچه‌ها را مجبور به پرسشگری می‌کنیم. از همه مهم‌تر بچه‌ها را با فعالیت‌های عینی شاد می‌کنیم چرا که  دانش، شادی بخش است.

او با تاکید بر این که تعداد اعضای سیار کانون نسبت به مراکز ثابت بیشتر است، اظهار کرد: این جمعیت زیاد و ظرفیت بی‌نظیر را می‌توانیم با فعالیت به روز ترغیب و جذب کانون کنیم. می‌توان مراکز سیار را تبدیل به مراکزی پویا و به روز، شایسته ایران عزیزمان کنیم. مهم این است که بچه‌های با استعدادی در این مراکز حضور دارند. ما همیشه در کانون عادت کرده‌ایم که با هم رقابت کنیم و مسابقه دهیم اما در رویداد ایده‌پردازی ثامر بسیار از دوستان آموختیم و احساس مسئولیت ما بیشتر شد. بنابراین قطعا این رویداد اثربخش و فوق‌العاده ارزشمند است که اگر استمرار یابد می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند. یک جایی لازم بود که ایده‌های‌مان را ارائه دهیم و رویاهای‌مان محقق شوند.

رهسپار در پایان نیز تاکید کرد: ما با نسلی مواجه هستیم که عقب‌تر از آن‌ها هستیم. این نسل ساکنان فضای دیجیتال هستند و ما مهاجرت کرده به این فضا هستیم. جذب این بچه‌ها نیازمند به‌روز شدن است و باید هم مربیان و هم فعالیت‌های کانون به روزرسانی شوند. کانون در جذب اعضای نوجوان به‌ویژه پسرها خیلی موفق نبوده است و می‌توان با این به‌روز شدن شرایط را برای نوجوانان فراهم کرد.

آیین پایانی نخستین رویداد ایده‌پردازی «ثامر» روز دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران واقع در خیابان حجاب برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =