بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان گیلان، این کارگاه آموزشی در راستای نقشآفرینیکانون پرورش فکری گیلان بهعنوان دبیرکمیته کودک و نوجوانان دومین کنگره ملی سرداران، امیران و هشتهزار شهید استان برگزارشد.
طی این نشست که ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ و بههمت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و دبیرخانه کنگره هشتهزار شهید استان گیلان صورتگرفت، مریم میرزایی، دارای مدرک دکترای عرفان و اندیشه اسلامی، بهعنوان مدرس حضورداشت و در ارتباط با چگونگی تولید محتوا و منابع مطالعاتی برای کودکان ونوجوانان صحبتکرد.
میرزایی در آغاز این نشست، ضمن قدردانی از مشارکت و همکاری کانون در ارایه خدمات فرهنگی به کودکان و نوجوانان و فراهمسازی بسترهای مناسب برای معرفی هرچه بهتر آیندهسازان با شهیدان، بهتشریح عناصر داستاننویسی پرداخت.
وی در همینارتباط پیرنگ، مقدمهچینی، پیشآگاهی و همچنین، کنشهای صعودی و نزولی، کشمکش و نتیجهگیری را ازجمله ساختارهای داستاننویسی عنوانکرد و بر ضرورت مخاطبشناسی و شخصیتپردازی برای حاضران تاکیدکرد.
مدرس این کارگاه آموزشی در ادامه با اشاره به مخاطبان کودک و نوجوان کانون پرورش فکری تصریحکرد: برای خلق اثر داستانی در این زمینه، نیازمند بهروزرسانی دانش و آگاهی، شناخت درست از مخاطب و مطالعه در عرصه روانشناسی و شناخت ویژگیهای کودکان و نوجوانان هستیم .
او توضیحداد: تحقیق، پژوهش و تلاش، بالهای یک نویسنده برای خلق اثر فاخر بهشمارمیرود و ضرورتدارد به این مهم توجه ویژه داشتهباشیم.
برپایه این گزارش، طرح پرسش و پاسخگویی میهمان برنامه، ازدیگر برنامههای نشست آموزشی «داستاننویسی برای کودکان» در محل برگزاری نشستهای ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت بهشمارمیرفت.
گفتنیاست، تفاهمنامه همکاری کانون پرورش فکری و ستاد دومین کنگره ملی سرداران، امیران و هشت هزار شهید گیلان، بهمنظور فراهمسازی بسترهای مناسب برای تولید آثار با محوریت ایثار و شهادت و همچنین معرفی الگوهای ایثار و شهادت و آشنایی بیشتر نسل کودک و نوجوان با زندگینامه هشت هزار شهید استان، شهریور سال ۱۴۰۲ بهامضارسید و با راهاندازی دبیرخانه کمیته کودک ونوجوان در کانون رشت، گامیموثر برای نیل به این هدف برداشتهشد.