کانونی‌های چهارمحال و بختیاری با کتابال همراه شدند

دختران نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری به عنوان کنشگران اجتماعی در حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی در رویداد کتابال شرکت کردند.

  به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، رویداد ملی کتابال با همکاری جمعیت دختران ایران زمین و با هدف آماده‌سازی، توانمندسازی و فعال نمودن ظرفیت نیروی انسانی دختران نوجوان ۱۲ تا ۱۸ سال در جهت کنش‌گری اجتماعی در موضوع ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی طراحی شده و از تاریخ یکم تا  سی‌ام  مرداد ماه ۱۴۰۳ در مراکز کانون سراسر استان به اجرا در آمده است.

مدیرکل کانون استان ضمن اعلام این مطلب گفت: این طرح با هدف عمومی سازی فرهنگ مطالعه و دوستی با کتاب در همه جا، دختران نوجوان را در مواجه با این طرح در کوچه، محله، مسجد محله، پارک‌ها و بوستان‌ها مجهز به مهارت ترویجی کتابخوانی می‌کند. وی افزود: برگزاری جلسه‌های برخط بصورت مستمر و هدفمند، برگزارکنندگان و مجریان طرح را درادامه مسیر، یاری کرده و بر کنشگری دختران نوجوان می افزاید.

روح الله واحد گفت: سی و شش گروه از دختران نوجوان مراکز این استان به همراه مربیان تسهیلگر خود  با هدف کنشگری اجتماعی در حیطه‌ی کتاب و کتابخوانی، آموزش حین کنش و یادگیری ضمن خدمت در طی این یک ماه با انتخاب دو ایده از بین ۶۰ ایده‌ی کشوری و اجرای طرح‌های خلاقانه، مدیر پروژه‌ی انتخابی خود شده و برای تجربه کردن کار داوطلبانه حرفه‌ای و کشف و لذت  موثر بودن به فعالیت‌های گروهی می‌پردازند.

مدیرکل کانون استان، شاخه‌های مختلف کتابال را این‌گونه ذکر کرد: پرفورمنس کتاب، پایاپای کتاب، جمع‌آوری کتاب برای مناطق محروم توسط واحد پستی استان، دیوار مهربانی کتاب، کتافال، کتافیلم، کتابگردی  و ... از مواردی است که اعضای مراکز کانون استان در کنار مربیانشان در این طرح تجربه کردند.

روح‌الله واحد، فرایندهایی که این گروه از دختران با مربیانشان در طی این یک ماه طی می‌کنند را ذکر کرد و گفت: مساله‌یابی، مساله شناسی، ایده پردازی، ایده یابی  و رشد و یادگیری عمیق و چندلایه و چندبعدی، از مراحل طی شده در این دوره می‌باشد.

مدیر کانون استان به یکی از موارد شاخص این رویداد اشاره کرد و گفت: ویژه‌برنامه‌ی کتافیلم، با نقد و اکران انیمیشن "ماه بود و روباه" که بر اساس کتابی از تولیدات کانون با این نام ساخته شده است، در مرکز فرهنگی هنری فرخشهر از جمله ایده‌های اجرایی کتابالی این استان است.

وی گفت: در این برنامه که از سری برنامه‌های کتابال در کانون محسوب می شود، اعضا کانون، همزمان با اکران انیمیشن "ماه بود و روباه" از حضور و تسهیلگری علی وفایی فیلم نامه‌نویس، انیمیشن‌ساز و منتقد انیمیشن در حوزه کودک و نوجوان بهره برده و به نقد این انیمیشن پرداختند.

گفتنی است در این نشست کارگاهی که با حضور ۷۰ کودک و نوجوان در گروه های سنی (ج و د) برگزار شد، اعضای کانون برداشت‌های خود از این انیمیشن را مطرح و نقدهایی را نیز در این مورد بیان کردند.

معرفی "کتاب ماه بود و روباه" ، اجرای موسیقی زنده توسط اعضا، اکران انیمیشن، جلسه نقد و نقاشی از کاراکترهای انیمیشن از جمله برنامه‌های اجرایی کتابالی مرکز فرخشهر بود.

یکی دیگر از فعالیت‌های کتابال در مرکز فرهنگی هنری بن رقم خورد، در این مرکز اجرای ایده‌ی آگاهی بخشی در پارک شهرداری بن توسط گروه گزل‌آی(ماه زیبا) با تسهیل‌گری فاطمه آذری (مربی ادبی مرکز) انجام گرفت.

از فعالیت‌های دیگر مراکز در طرح کتابال می‌توان به اجرایی نمودن  ایده‌ی کتابگردی توسط دختران نوجوان مرکز باباحیدر و کتافال در مرکز مجتمع شهرکرد  و ده ها ایده ی جذاب و متنوع در سایر مراکز استان اشاره کرد.

طرح کتابال به همت جمعیت دختران ایران زمین و مشارکت باشگاه‌های کتابخوانی دختران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برنامه ریزی و در حال اجراست.

مقرر گردید در انتهای زمان برگزاری این رویداد، برگزیده‌های ملی از هر مرکز، به یک اردوی استانی و برون استانی دعوت شوند.  

کانونی‌های چهارمحال و بختیاری با کتابال همراه شدند

کانونی‌های چهارمحال و بختیاری با کتابال همراه شدند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =