کد خبر: 343874
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۰
بازدید 132
معرفی "روز جهانی مسجد" در مراکز فرهنگی- هنری همدان

معرفی مسجد به مناسبت 31 مرداد "روز جهانی مسجد" در مراکز فرهنگی- هنری کانون استان همدان با حضور اعضا صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، مسجدالاقصی نماد و هویت مسلمانان است، اما همچنان با اهانت و یورش مداوم شهرک‌نشینان صهیونیست روبه‌رو است و نظامیان اسرائیلی مانع ورود حداکثری فلسطینیان به مسجدالاقصی می‌شوند. صهیونیست‌ها در 21 آگوست سال ۱۹۶۹ مسجدالاقصی را به آتش کشیدند از این رو 31 مرداد ماه با ابتکار جمهوری اسلامی اسلامی ایران به نام «روز جهانی مسجد» در سازمان همکاری اسلامی نامگذاری شد. از این رو با مراکز فرهنگی- هنری کانون همدان در جهت تقویت هویت ملی- دینی اعضای خود این روز با برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف گرامی داشتند که در این گزارش به آن اشاره می‌کنیم.

مرکز فرهنگی- هنری شماره 3 ملایر

به مناسبت روزجهانی مساجد، مراسمی با حضور اعضا مرکز شماره 3 کانون پرورش فکری ملایر برگزار شد. در این مراسم ضمن اجرای چند برنامه فرهنگی و هنری، حجه الاسلام شمس یکی از روحانیون ملایر به تشریح جایگاه مسجد در دین مبین اسلام پرداخت و با اشاره به جایگاه عبادی مسجد ، اثرات آن را در پیشرفت، اتحاد و انسجام جامعه و رسیدگی به امور محرومان برشمرد.

مرکز فرهنگی- هنری شهر جوکار

 34 نفر از اعضای کودک و نوجوان کانون جوکار از مسجد تاریخی سیفیه واقع در پارک سیفیه ملایر بازدید کردند. هیئت امنای مسجد در مورد قدمت مسجد که به حدود ۲۰۰ سال می‌رسد و دارای معماری خاصی است صحبت کردند. مسجد تاریخی پارک سیفیه در منطقه پارک سیفیه ملایر واقع شده است و توسط سلطان محمد میرزا سیف‌الدوله پسر عضددواله فرزند شاه قاجار بنا گردیده است. شبستان ستون دار مسجد از سطح حیاط ۵ متر ارتفاع دارد. شبستان مسجد دارای ۱۲ طاق گنبدی آجری است که به وسیله ستون آجری پا برجا است. پنجره‌ها در دو طرف محراب زیبایی خاصی به این مکان بخشیده‌اند. این مسجد که از جاذبه های گردشگری ملایر به شمار می‌رود، شبیه مسجد دولتشاه کرمانشاه است.

مرکز فرهنگی- هنری شهرستان قروه درگزین

برگزاری مسابقه نقاشی به مناسبت روز جهانی مسجد در کانون پرورش فکری شهرستان درگزین با همکاری اداره بهزیستی برگزار شد. در این برنامه معرفی این روز و معماری‌های مختلف مساجد مطالبی گفته شد سپس اعضا نقاشی انجام دادند و هدایایی به رسم یادبود دریافت کردند.

مرکز فرهنگی- هنری شهر ازندریان

در این مرکز ویژه برنامه پویش نامه‌ای به مسجد و نقاشی مسجد محله با حضور 70 نفر از اعضای دختر و پسر برگزار شد. در این برنامه حجت الاسلام میر بهمنیان، امام جمعه موقت شهر در کانون حاضر شدند و برای اعضا در مورد مسجد الاقصی و اهمیت و تأثیر آن قصه‌ای را تعریف کردند. گوش دادند. سپس یکی از اعضا به نام ابوالفضل مقنی در لحظه بداهه‌ای کودکانه از سرود و در اخر نوجوانان پر ذوق مرکز با گل سفال نمادی از مسجد ساختند و نام تک تک مساجد شهر را بر روی آن ثبت کردند.

در این پویش اعضا متنی‌های زیبا و جالبی برای مسجد محله خود نوشته بودند یکی از آن متن‌ها متعلق به ثنا ده دستی است که در نامه خود نوشته بود: « سلام مسجد امام حسین (ع) امروز که خانم بهزادمقدم به ما گفت برای مسجد محله ی خودتان نامه بنویسید اشک در چشمانم جمع شد اخه من هر روز صدای اذان را از گلدسته‌های تو شنیده‌ام و هر روز از  کنارت رد شده‌ام گاهی در داخل تو در مراسم‌ها شرکت کرده‌ام اما هیچوقت فکر نمی‌کردم می‌توانم با تو دوست و رفیق باشم. امروز فهمیدم که مسجد خانه ی خداست عزیزترین خانه که می‌توانم با او دوست باشم. من از امروز دیگر از کنارت بی‌تفاوت رد نمی‌شوم.»

مرکز فرهنگی- هنری شهرستان اسدآباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اسدآباد در روز ۳۱ مردادماه به مناسبت روز جهانی مساجد ویژه برنامه با عنوان " نماز چشمه پاکی‌هاست"با هدف آشنایی اعضا با استفاده از زبان هنر ایجاد انس و ترغیب اعضا به نماز و احکام دینی برگزار کرد.

در این برنامه که با حضور بیش از ۳۰ نفر از اعضای دختر و پسر کودک و شورای والدین بود، ابتدا حجةالاسلام و المسلمین حاج آقا امانی برای اعضا در مورد اولین مسجد ساخته شده در اسلام صحبت کرد. سپس با مشارکت اعضا و پرسش و پاسخ اعضا با مساجد بزرگ دنیا آشنا شدند و سپس هر عضو در رابطه با اولین حضور خود در مسجد خاطره تعریف کرد و در ادامه شعر خانه خورشید از کتاب" نماز چشمه پاکی‌هاست"توسط زهرا جهانی خوانده شد و بعد با استفاده از سفال اعضا مسجد درست کردند.

مرکز فرهنگی- هنری مریانج

در روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه، روز جهانی مسجد امام جمعه شهر مریانج از این مرکز بازدید کرد و در مورد روز مسجد برای بچه‌ها توضیح داد. ایشان با اعضا و تعدادی از خانواده‌ها گفتگو کرد.

مرکز فرهنگی- هنری دمق

ویژه برنامه "مسجد، پایگاه معرفت" در مرکز فرهنگی- هنری دمق در 31 مرداد برگزار شد. این برنامه با حضور ۳۰ عضو کودک و نوجوان و امام جمعه شهر دمق حجه الاسلام آقای علیمیرزایی و چند نفر از والدین و مربی تابستانی قرآن و با هدف پاسداشت و تکریم مساجد برگزار شد.

در این برنامه همخوانی سوره نصر توسط اعضاء و معرفی روز مساجد در تقویم ملی توسط مسول مرکز انجام شد. سپس نماینده ولی فقیه در شهر دمق در مورد رشد جسمی وشرایط رشد و مقدمات آن برای رشد معنوی، تعالی و تقرب انسان به پروردگار به زبان گیرا و قابل فهم برای کودکان صحبت کرد و همچنین به نقش حجاب و عفاف نیز اشاره کرد. در پایان از اعضای فعال در مساجد تقدیر صورت گرفت.

مرکز فرهنگی- هنری شهر شیرین سو

هم‌ زمان با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی و روز جهانی مسجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شیرین سو با معرفی واقعه‌ی روز جهانی مسجد و معرفی مساجد، کارگاه‌های سفالگری و نقاشی را با اعضا دختر و پسر با موضوع مسجد برگزار کرد و اعضا با توجه به مطالبی که شنیده بودند نقاشی کشیده و با گل سفال مسجد درست کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =