کتاب و ترویج کتاب‌خوانی شاکله اصلی کارهای فرهنگی است

قصه‌گوی بین‌المللی کانون می‌گوید لهجه‌ها و زبان مادری، امروز رو به فراموشی است و من برای حفظ این زبان و گویش مادری و زنده نگه‌داشتن آن ایده« پویش قصه‌گویی محلی» را در رویداد ثامر مطرح کردم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فریبا عزتی‌حق از استان همدان با ایده «پویش قصه‌گویی محلی» در نخستین رویداد ثامر حضور یافت و موفق به کسب مقام سوم این رویداد شد.

او درباره ایده خود و چرایی پرداختن به آن بیان کرد: ایده من درباره پاس‌داشت زبان مادری است. بچه‌ها باید از پدر بزرگ و مادربزرگ‌های خود قصه‌های محلی  را جمع‌آوری کنند و این قصه‌ها را به زبان محلی همانند پادکست تولید کنند و به مراکز ارائه دهند تا بعد از  داوری کارهای خوب انتخاب شده و در مراکز کانون، مدارس، مساجد و مهدهای کودک و هرجایی که با کودک و نوجوان در ارتباط است مورد استفاده قرار گیرد.

این قصه‌گوی بین‌المللی ادامه داد: این ایده زمانی به ذهن من خطور کرد که در کتابخانه کانون حضور داشتم و دختر خانومی را دیدم که با همراهی مادربزرگش وارد کتابخانه شد و مادربزرگ با لهجه همدانی شرایط عضویت را برای نوه خود پرسید، در همین حین نوه اعتراض کرد که چرا با زبان همدانی صحبت می‌کنی. من وقتی این را شنیدم خودم هم با همان زبان و لهجه شروع به توضیح دادن درباره شرایط عضویت کردم و با این حرکت من کودک بسیار تعجب کرد. به نظرم بچه‌های امروز به سمت و سویی می‌روند که لهجه‌ها و زبان مادری رو به فراموشی است و من برای حفظ این زبان و گویش مادری و زنده نگه‌داشتن آن این ایده را مطرح کردم. در واقع هدف از طرح این ایده شناسایی و ترویج آداب و رسوم محلی و حفظ لهجه‌های در حال انقراض به کمک قصه است.

عزتی‌حق همچنین درباره به‌کارگیری این ایده در استان همدان توضیح داد: در صدد هستیم تا در شهر همدان این ایده را اجرایی کنیم و اگر در این شهر جواب مثبت دریافت کردیم آن را در سراسر کشور نیز اجرایی کنیم. این ایده و ایده‌های دیگری که در رویداد ثامر مطرح شدند، نیازمند حمایت از سوی مدیران کانون، نهادهای مرتبط با حوزه کودک و نوجوان و فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و اگر این اتفاق رخ دهد بی‌تردید ما می‌توانیم ایده‌های خود را پرورش دهیم تا کانون به شکوفایی بهتر و بیشتری برسد.

او در پایان نیز کمرنگ شدن برنامه‌های فرهنگی در مراکز کانون را یکی از مشکلات کانون دانست و گفت: در گذشته کارهای فرهنگی در مراکز بیشتر رقم می‌خورد و متاسفانه با شیوع کرونا و فراهم شدن بستر مجازی این برنامه‌ها کمرنگ شدند. البته که خوشبختانه در مراکز کانون اتفاق‌های خوبی نیز در حال رخ دادن است تا این فعالیت‌های فرهنگی بار دیگر جان بگیرند. اما امیدوارم بتوانیم با ترویج و توسعه شیوه‌های کتاب‌خوانی جانی دوباره در مراکز کانون رقم بزنیم. شاکله تمام کارهای فرهنگی کتاب است و اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم در سایه این اتفاق و حمایت استادان این ایده‌ها را به ثمر برسانیم، به‌طور قطع مراکز کانون می‌توانند خیلی وسیع‌تر به روزهای اوج خود در گذشته باز گردند.

آیین پایانی نخستین رویداد ایده‌پردازی «ثامر» تیر ۱۴۰۳ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران واقع در خیابان حجاب برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =