کد خبر: 344114
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
برگزاری دومین نشست ادبی «قلم‌پرها»

مرکز آفرینش‌های ادبی خراسان رضوی دومین نشست ادبی «قلم‌پرها» را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی، سمیه سلامی‌راد کارشناس مسئول ادبی استان با اعلام این خبر گفت: عصر پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ در مرکز ۴ مشهد، دومین نشست ادبی «قلم‌پرها» ویژه اعضا فعال انجمن‌های ادبی استان با حضور الهام دهقان برگزار شد.

سلامی‌راد افزود: «قلم‌پرها» یکی از برنامه‌های عملیاتی واحد آفرینش‌های ادبی ستاد استان در سال جاری است که با هدف آموزش حرفه‌ای نقد ادبی، آشنایی اعضا با مکاتب‌ ادبی و معرفی چهره‌های برجسته هنر و ادبیات ایران و جهان برای اعضا فعال نوجوان و ارشد کارگاه‌ها و انجمن‌های ادبی استان پیش‌بینی و در حال اجراست.

کارشناس مسئول ادبی استان ادامه داد: این نشست ادبی ماهی یک‌بار به صورت حضوری و سه دفعه به صورت آفلاین و مجازی برگزار می‌شود و در هر جلسه یک نکته مربوط به حوزه شعر یا داستان مطرح و در راستای آن تمرین کارگاهی به اعضا داده می‌شود. همچنین علاوه بر ادبیات، بهره‌مندی از مفاهیم برخی هنرها از جمله سینما، تأتر، نقاشی در پیشنهاده‌ی این طرح دیده شده و پژوهشگری و مطالعه تخصصی، پیرامون مباحث تعریف شده در قالب تکالیف کارگاهی از اعضا شرکت کننده انتظار می‌رود.

سلامی‌راد افزود: الهام دهقان در این نشست درباره اهمیت داشتن گروه‌های هم‌نویسی و اهمیت شرکت در محافل ادبی و مسابقات ادبی بحث و گفتگو کرد. دهقان گفت تجربه‌ی نویسندگان برجسته نشان می‌دهد که هم‌نویس جایگاه و ارزش ویژه‌ای در خلق آثار ادبی دارد. او ویژگی‌های هم‌نویس را با اعضا به بحث گذاشت و یادآور شد: توان ادبی شما و هم‌نویس باید در یک سطح باشد تا شکل معلم و شاگردی نگیرد. هم‌نویس باید جدی، منظم و منتقد باشد. باید سبک نویسندگی شما را درک کند و نخواهد که اثر شما، مشابه سبک نویسندگی خودش شود. هم‌نویسی باید قانون داشته باشد و ارتباط شکل‌گرفته در قالب نوشتن جدی محسوب شود.

دهقان همچنین خطاب به اعضا نوجوان از اهمیت نشست‌ها، جلسات ادبی و شرکت در آن‌ها را گفت و تأکید کرد که این گردهمایی‌ها قطعاً به رشد و بالندگی ادبی می‌انجامد و شما را با فضای روز نوشتن آشنا می‌کند. پایان‌بخش برنامه، انجام یک تمرین کارگاهی بود و اعضا در این کارگاه با مقوله‌ی سرعت در انتقال احساسات و شخصیت‌های غیرانسانی آشنا شدند.  

سلامی‌راد در پایان با اشاره به توانمندی ادبی و دانش تخصصی الهام دهقان، مربی باسابقه‌ی مراکز مشهد گفت: این برنامه، یکی از فعالیت‌های مجازی خانم دهقان در دوران کرونا و پس از آن بود که به دلیل استقبال خوب و نتایج درخشانی که حاصل شد، تصمیم گرفتیم نگاه جامع‌تری نسبت به شیوه برگزاری آن داشته و مخاطبان آن را در سطح استان گسترش دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =