از رونق کتاب و کتابخوانی تا اردوهای علمی

حضور هزار و ۱۰۷ عضو فعال، درکنار توجه به امرکتاب و کتابخوانی در قالب برنامه هایی هم چون «کتاب گوش» و «کافه کتاب»، تقویت و پرورش استعدادها در زمینه قصه گویی و جان بخشیدن به نقش فعال و خلاق خانواده ها در شکل گیری برنامه های مختلف در قالب شورای خانواده و برگزاری کارگاه‌های علمی گوشه ای از فعالیت‌های مرکز فرهنگی و هنری یک بجنورد است

 رونق مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تنوع فعالیت های فرهنگی و هنری و ادبی با حضور اعضای کودک و نوجوان گره خورده است.مراکز نیز سعی دارند با توسعه فعالیت ها بیش از پیش در راستای رسالت خود که همان تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان است حرکت کنند. در این میان مرکز فرهنگی و هنری شماره یک بجنورد تلاش کرده تا در راستای سیاست های کانون حول مرکزمحوری، مخاطب‌محوری و نوجوان‌محوری با طراحی برنامه های مختلف به این مهم دست پیدا کند. حضور هزار و ۱۰۷ عضو فعال، درکنار توجه به امرکتاب و کتابخوانی در قالب برنامه هایی هم چون «کتاب گوش» و «کافه کتاب»، تقویت و پرورش استعدادها در زمینه قصه گویی و جان بخشیدن به نقش فعال و خلاق خانواده ها در شکل گیری برنامه های مختلف در قالب شورای خانواده و برگزاری کارگاه‌های علمی گوشه ای از فعالیت‌های این مرکز فرهنگی و هنری است.یک روز با مرکز فرهنگی و هنری شماره یک بجنورد همراه شدیم تا بخشی از فعالیت ها را از زبان مسئول این مرکز به تصویر بکشیم.

 از رونق کتاب و کتابخوانی تا اردوهای علمی

/ تولید کتاب های صوتی

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی، «عاطفه قاسمی» مسئول مرکز شماره یک بجنورد به نقش مهم کانون در بالندگی کودکان و نوجوانان اشاره و از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان محیط‌های اثرگذار در این زمینه یاد کرد و گفت: «کتاب گوش»یکی از فعالیت های این مرکز در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ایجاد انگیزه در میان اعضا به مطالعه است که در این طرح اعضا هر شب کتابی را انتخاب و آن را تبدیل به کتاب صوتی کرده و در قالب فایل صوتی به معرفی کتاب می پردازند و یا برشی از داستان را خوانش می‌کنند. «عاطفه قاسمی» از پاتوق «کافه کتاب»به عنوان یکی دیگر از فعالیت های «کتاب گوش» این مرکز که 2 روز هفته را به خود اختصاص داده یاد و حضور پرشور اعضا را نقطه قوت این برنامه بیان کرد و اظهارداشت: نوجوانان شنبه‌ها و یکشنبه‌های هر هفته دور هم جمع شده و به تحلیل کتاب و بیان نقاط ضعف و قوت آن با حضور مربی فرهنگی مرکز می‌پردازند.

 از رونق کتاب و کتابخوانی تا اردوهای علمی

/روایت قصه ها در گود قصه گویی

 وی هم چنین توجه به فرهنگ قصه و قصه گویی در مرکز را از دیگر رویکردهای این مرکز عنوان کرد که در قالب رویداد «اوسنه ها» تلاش می کنیم تا نحوه انتخاب داستان و قصه گویی را به اعضا آموزش دهیم. وی ادامه داد:در فرایند این رویداد روی لحن و کلام و اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان کار می‌شود و این فرصت در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا در گود قصه گویی به قصه گویی بپردازند و خود را محک بزنند.

این مسئول مرکز هم چنین به برگزاری کارگاه های قصه گویی در دل برنامه «اوسنه ها» به منظور آموزش نحوه صحیح قصه گویی و پرورش قصه گو،در کنار نحوه تبدیل خاطرات آن ها به قصه های 90 ثانیه ای اشاره کرد و افزود:برگزاری نشست‌های قصه گویی و دعوت از قصه گویان توانمند از دیگر مراکز استان در راستای تقویت قصه گویی نیز از فعالیت‌های دیگر برای پرورش استعدادهاست. «قاسمی»هم چنین شکل گیری گروه مجازی قصه گویی و همراه کردن والدین با نوجوانان برای قصه گویی به گویش‌های محلی به منظور احیای گویش‌ها از دیگر اقداماتی برشمرد که این مرکز در راستای سیاست‌ها و رسالت‌های کانون انجام داده است.

 از رونق کتاب و کتابخوانی تا اردوهای علمی

/ شکل گیری شورای خانوداه

 وی به شکل گیری شورای خانواده در کانون هم اشاره کرد و اظهارداشت: فعالیت‌هایی زیر گروه شورا برای خانوداه‌ها و با بهره گیری از ظرفیت خانواده ها اجرا می‌شود که کارگاه مهارت زندگی،روخوانی کتاب در راستای تقویت اعضا در مقوله کتابخوانی،استفاده از فعالان فرهنگی شهر درحوزه ادبیات با عنوان کارگاه گلستان خوانی، مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان برای والدین و اعضا، کارگاه مهارت دوخت و دوز توسط والدین برای اعضا در زمره آنهاست. وی اظهارداشت:حول محور مخاطب محوری نیز کارگاه های مهارت فرزند پروری برای خانواده‌ها برگزار می‌شود و بر اساس آن،سلسله نشست هایی با عنوان کارگاه هویت جنسی و آسیب های اجتماعی در دل این مرکز شکل می‌گیرد.

 از رونق کتاب و کتابخوانی تا اردوهای علمی

/کارگاه های علمی

 «قاسمی» برگزاری کارگاه های فلسفه برای کودک و نوجوان با عنوان «فابک» و40 کارگاه در قالب بسته های فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان تدارک هم اشاره کرد و گفت:370 عضو در هفته در این کارگاه‌ها حضور پیدا کردند که در ماه 1480عضو به صورت ثابت در فعالیت‌ها شرکت داشتند. وی همچنین به بهره مندی حدود 70 عضو در روز و 1680 نفر در ماه از فعالیت های رایگان مرکز اشاره کرد. مسئول مرکز فرهنگی و هنری شماره یک بجنورد کارگاه‌های علمی شامل آزمایش های علمی، نجوم،رباتیک و محیط زیست را از دیگر فعالیت‌های کانون عنوان‌کرد و به برگزاری کارگاه محیط زیست،در قالب معرفی سرزمین و نقاط مختلف کشور به لحاظ زیست محیطی و گنجینه های طبیعی، پرداختن به معرفی حیوانات در حال انقراض و بحرانهای طبیعی که دوشنبه ها و سه شنبه های هر هفته با عنوان «زیست بوم» و با حضور کارشناس محیط زیست در دل این مرکز فرهنگی برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد. «قاسمی» ادامه داد: حضور پر رنگ خانواده ها در کنار کودکان و نوجوانان از نقاط قوت این فعالیت علمی است و در هر کارگاه شاهد حضور 100 عضو هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =