آشنایی اعضای مرکز هشتگرد با «صنعت چاپ» و نقد کتاب«کتاب بازها»

اعضای مرکز هشتگرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز با توجه به روز صنعت چاپ، یازدهمین نشست ویژه برنامه‌ی «تاریخ در آینه‌ی کتاب» را به این موضوع اختصاص دادند.

به گزارش روابط ععمومی اداره کل کانون البرز، اعضا و مربیان در این ویژه برنامه به نقد کتاب " کتاب بازها " پرداختند.

این کتاب، به قلم «جنیفر چمبلیس برتمن» و ترجمه‌ی «امین توکلی»، داستانی معماییاست و ماجراهای اتفاق افتاده برای«گریسون گریسولد »،   ناشر کتابهای معمایی کودک، در جریان چاپ آخرین کتابش را روایت می‌کند.

 «امیلی» و «جیمز»،  دو شخصیت نوجوان این کتاب، به حل مسئله‌ی موجود در این داستان مشغول شده و  به رمزگشایی یک بازی می‌پردازند.

اعضای انجمن کتابخوانی مرکز هشتگرد در این نشست، این کتاب را حاوی معماهای سطحی دانستند که برای نوجوان امروزی مسائل ساده ای است.

این اعضا همچنین گفتند  تمامیت داستان به موضوع استقلال پرداخته و خانواده، بنیان محکمی در آن ندارد. قضاوت‌های کتاب در رابطه با افراد مختلف از دیگر مورادی بود که توسط این نوجوانان مطرح شد؛ از طرفی، برخی  اعضا نیز به سیر معمایی داستان این کتاب که توانسته جوایز متعددی را از جمله کتاب پرفروش نیویورک‌تایمز، بهترین کتاب ماه و سال آمازون، فینالیست جایزه کتاب کودک جورجیا، نامزد جایزه جشنواره تگزاس، نامزد جایزه بلوستم، نامزد جایزه مگنولیا، نامزد جایزه انتخاب خوانندگان جوان پنسیلوانیا و بهترین کتاب سال کالج بانک استریت را از آن خود کند،علاقه نشان داده و آن را شامل صحنه‌های هیجان انگیز که مخاطب را به ادامه و مرزگشایی ترغیب می‌کند دانستند اما ترجمه‌ی کتاب از نظر اعضا ضعیف بود .

آشنایی اعضای مرکز هشتگرد با «صنعت چاپ» و نقد کتاب«کتاب بازها»

دنیا یارمحمدی مربی فرهنگی و مسئول برگزاری نشست در خصوص این ویژه برنامه گفت نشست‌های «تاریخ در آینه کتاب»، در پایان هر فصل، به بهانه‌ی آشنایی اعضا با کتاب‌ها و وقایع تقویمیِ مربوط به موضوعات مختلف  در مرکز هشتگرد برگزار می‌شود و این نشست، یازدهمین دوره از شکل گیری این انجمن کتابخوانی بود.

این مربی افزود اعضای این انجمن که هر کتاب را با توجه به وقایع خاصی برای مطالعه و نقد در نظر می گیرند، در شروع این برنامه که عصر روز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ برگزار شد، با توجه به نامیده شدن روز ۱۱ شهریور به نام روز «صنعتت چاپ» به  معرفی شفاهی تاریخچه ای از صنعت چاپ در ایران و جهان پرداختند.

گفتنی است  صنعت چاپ در ایران سابقه‌ای بیش از ۱۰۰ سال دارد. در تقویم ایرانیان از سال ۱۳۸۲ یازدهم شهریور روز ملی صنعت چاپ نامگذاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =