کد خبر: 344324
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
لذت یادگیری در کنار تجربه‌ های علمی

در نظر داریم تا پاتوق رباتیک را نیز با حضور اعضای نوجوان ۱۲ سال به بالا که مستعد تولید رباط خلاق هستند، برگزار کنیم و از ظرفیت مربی به عنوان هدایتگر کنار اعضا بهره بگیریم.

فعالیت‌های علمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در شهرها و مراکز مختلف در قالب‌های گوناگونی دنبال می‌شود و تمرکز هر کدام بر یکی از شاخه‌های علمی است. در یک مرکز زیست بوم و در مرکزی دیگر فعالیت رباتیک پررنگ‌تر است.اما در این میان مرکز فراگیر بجنورد نگاهی ویژه به فعالیت های علمی دارد و تلاش کرده است تا لذت یادگیری را برای کودکان و نوجوان با شیوه های جذاب علمی دوچندان کند و درکنار آن خلاقیت و اعتماد به نفس را در کودکان افزایش دهد.

/آموزش‌های علمی در قالب‌های خلاقانه

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی، «سمیه بهرامی» مسئول مرکز فراگیر بجنورد از رویکرد این مرکز و توجه به فعالیت های علمی سخن به میان آورد و با توجه به جذابیت آموزش های علمی به برگزاری کارگاه های متعدد و متنوعی در این مرکز هم چون کارگاه رباتیک، چرتکه، شطرنج، اسکرچ و پایتون، (زبان برنامه نویسی کودکانه) و کارگاه های نجوم در سطح مقدماتی و پیشرفته و کاردستی با موضوع سازه های علمی در این مرکز اشاره کرد. وی اظهارداشت: در کارگاه های «اسکرچ»،کودکان ۹ تا ۱۲ سال برنامه نویسی مقدماتی را در قالب کدهای تصویری برای ساخت برنامه فرا گرفتند که خروجی آن ساخت بازی با قابلیت اجرا روی گوشی های اندروید است.

«بهرامی» هم چنین به برگزاری کارگاه «پایتون» به عنوان یکی از کارگاه های هدفمند برای گروه سنی ۱۴ تا ۱۶ سال پرداخت که در آن کودکان و نوجوانان مقدمه ای از پایتون را فرا گرفتند و با نقاط ضعف و قوت و نحوه نصب و vscod آشنا شدند و قدم در دنیای برنامه نویسی قدرتمند و پرکاربرد گذاشتند. وی اضافه کرد: به همه اعضا گواهی حضور در این کارگاه داده شد و افراد بالای ۱۵ سال نیز می توانند با شرکت در آزمون فنی و حرفه ای شرکت و گواهی بین المللی را بعد از پذیرش در این حوزه دریافت کنند.

/پاتوق اعضای نوجوان با پایتون

این مسئول مرکز با تاکید بر این که آموزش پایتون کمک می‌کند تا مهارت‌های فکری در نوجوانان تقویت و در آینده به عنوان برنامه‌نویسان موفق ظاهر شوند، تصریح کرد: در نظر داریم تا این کارگاه در قالب پاتوق اعضای نوجوان ادامه پیدا کند. وی به استقبال بچه‌ها از فعالیت‌های این مرکز در بخش علمی اشاره کرد و افزود: خانواده‌ها نیز از اجرای چنین فعالیت‌هایی برای فرزندانشان خیلی استقبال می‌کنند و دوست دارند بچه‌ها وارد حوزه‌های علمی شوند و با علاقه بچه‌ها را به کلاس‌ها می‌آورند.

لذت یادگیری در کنار تجربه‌ های علمی

/رباتیک و اصول برنامه نویسی

«بهرامی» به کارگاه رباتیک به عنوان یکی دیگر از فعالیت های علمی جذاب و خلاقانه در این مرکز اشاره کرد و اظهارداشت: در سطح یک کارگاه آموزش ۳ ربات برای ۲۳ علاقه مند انجام گرفت و در سطح ۲ کارگاه نیز آموزش ربات تداوم خواهد یافت که در نهایت شاهد برگزاری مسابقات ربات جنگجو، فوتبالیست و آتش نشان خواهیم بود. وی با بیان این که رباتیک به کودکان کمک می کند اصول برنامه نویسی را بیاموزند، اضافه کرد: در نظر داریم تا پاتوق رباتیک را نیز با حضور اعضای نوجوان ۱۲ سال به بالا که مستعد تولید رباط خلاق هستند، برگزار کنیم و از ظرفیت مربی به عنوان هدایتگر کنار اعضا بهره بگیریم. وی از کارگاه «چرتکه دوستان کوچک» به عنوان یکی دیگر از فعالیت های علمی این مرکز در راستای پرورش خلاقیت کودکان یاد کرد وگفت: سطح یک آن با حضور ۲۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان ۹ تا ۱۲ سال این مرکز برگزار شد که در آن تند خوانی و تند نویسی اعداد، کلمات، کار با چرتکه و جمع و تفریق دوستان کوچک در قالب آموزش اعداد یک تا ۱۰ آموزش داده شد و سطح ۲ آن نیز برگزار خواهد شد. «بهرامی» کارگاه های شطرنج را یکی دیگر فعالیت های پر طرفدار و پررنگ این مرکز بیان کرد که تاکنون ۷۰ نفر در این کارگاه شرکت و ۲۰ نفر از اعضا به سطح پیشرفته رسیدند و می توانند در آزمون های شطرنج شرکت کنند. وی اضافه کرد: کارگاه شطرنج ۳ دوره در سطح مقدماتی و ترم ۲ و در سطح پیشرفته نیز ۲ کارگاه برای رده سنی ۷ تا ۱۲ سال برگزار شده است. وی هم چنین آزمایش های علمی را از سلسله کارگاه های این مرکز برشمرد که ۳ سال پیاپی در حال برگزاری است.

لذت یادگیری در کنار تجربه‌ های علمی

/سرگرمی های علمی

وی ادامه داد:امسال ۱۴ علاقه مند با حضور در این کارگاه ها علاوه بر فراگیری سرگرمی های سالم و علمی به تجربیات تازه ای در قالب آزمایشات مختلف علمی دست پیدا کردند و این فرصت پیش روی علاقه مندان قرار گرفت تا خود تجربه کنند و بیاموزند. وی به حضور پررنگ کودکان و نوجوانان در کارگاه های نجوم و کاردستی سازه های علمی به عنوان یکی دیگر از فعالیت های مرکز فراگیر اشاره کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =