وظیفه ما آموزش مسئولیت اجتماعی به کودکان و نوجوانان است

نشست تخصصی مفهوم امروزی امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مسئولیت اجتماعی با حضور مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت غیرحضوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، دومین جلسه نشست تخصصی با حضور میثم سالمی دکترای فقه و حقوق با عنوان «مفهوم امروزی امر به معروف و نهی از منکر تحت عنوان مسئولیت اجتماعی» در محل اداره کل کانون استان به صورت مجازی با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از مربیان برگزار شد.

میثم سالمی با اشاره به مفهوم امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف در دین اسلام، امر به امور پسندیده است که همان عمل به مسئولیت‌های اجتماعی است. در حقیقت آنچه با عنوان آموزش شهروندی در سایر کشورها رواج دارد مصداق بارز امر به معروف دین اسلام است. در مقابل آن نهی از منکر نهی از امور ناپسند است و اگر مسئولیت‌های اجتماعی خود را به عنوان یک انسان و یک شهروند در دنیا و جامعه به نحو مطلوب انجام دهیم در حقیقت نهی از منکر کرده‌ایم.

ایشان با اشاره به رسالت و وظیفه سنگین مربیان کانون پرورش فکری تاکید کرد: کار شما به عنوان متولی آموزش به کودکان از آن جهت حائز اهمیت است که باید به کودکان و نوجوانان تفاوت بین رفتار و شخصی که آن را انجام می‌دهد را تبیین کنید و به او بیاموزید که رفتار ناپسند یک شخص را به تمام افراد آن دسته از جامعه نسبت ندهد و اتفاقا در برابر رفتار ناپسند واکنش نشان دهد و بی‌تفاوت نباشد. چرا که اگر انسان نسبت به رفتارهای اجتماعی بی‌تفاوت شود منکرات در جامعه افزایش می‌یابد.

وی با تعریف دین و سیاست، هر دو را تکمیل کننده زندگی اجتماعی دانست و گفت: دین به بایدها و نبایدهای انسانی می‌پردازد و سیاست به باید و نبایدهای اجتماعی و این دو مکمل یکدیگر در داشتن یک جامعه سالم هستند و ما در ایران این دو را در کنار هم داریم.

سالمی با اشاره به اساس مسئولیت اجتماعی که بر پایه کلیدواژه دوست داشتن انسان‌ها است خاطرنشان کرد: مهمترین ابزار برای پرورش فکر دوست داشتن انسان‌ها و مسئولیت اجتماعی است و این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه ما متولیان حوزه آموزش به کودکان و نوجوانان مواردی را مد نظر داشته باشیم. این موارد عبارتند از ارتباط موثر بین مربی و متربی، شناخت خود و نیازهای خود و رفع مشکلات رفتاری خود، مهارت گوش کردن موثر، کشف رفتار درست، ترویج قدرشناسی و تشکر،   نظم و صداقت در کار، یافتن معروف‌ها و منکرها.

میثم سالمی در پایان با اشاره به کتاب «فرضیه خوشبختی» نوشته جاناتان هایت به بیان مصداق معروف و منکر پرداخت و گفت: در این کتاب از فیل با عنوان امیال و منکر و از فیل‌بان با عنوان عقل و معروف یاد شده است و در این کتاب به این مهم می‌پردازد که چطور باید فیل‌بان مهارت‌های مختلف را یاد بگیرد تا بتواند فیل را با آن عظمت و زوری که دارد مهار کند و در اختیار خود بگیرد.

نشست تخصصی «مفهوم امروزی امر به معروف و نهی از منکر تحت عنوان مسئولیت اجتماعی» از سوی اداره کل آموزش و پژوهش و ستاد اربعین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ در کانون خراسان رضوی برگزار شد.

وظیفه ما آموزش مسئولیت اجتماعی به کودکان و نوجوانان است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =