سومین نشست انجمن داستان در مرکز فرهنگی هنری کامیاران برگزار شد

سومین نشست انجمن داستان مرکز فرهنگی هنری کامیاران بە موضوع (زمان و مکان در داستان مدرن) در روز سەشنبه مورخه‌ی سیزدهم شهریور ۱۴۰۳ با حضور تعدادی از اعضای فعال انجمن برگزار شد.

سومین نشست انجمن داستان مرکز فرهنگی هنری کامیاران بە موضوع زمان و مکان در داستان مدرن اختصاص یافت. در این نشست که روز سەشنبه مورخه‌ی سیزدهم شهریور ۱۴۰۳ با حضور تعدادی از اعضای فعال انجمن برگزار شد، جبار شافعی زاده مربی ادبی مرکز فرهنگی، هنری شهرستان کامیاران در این نشست با هدف آشنایی اعضای انجمن با مفهوم زمان و مکان و کارکرد آنها در داستان، علاوه بر آنکه مفاهیم تئوریک بحث را به اعضا ارائه داد، با خوانش نمونه‌هایی از داستان مدرن ایران و جهان، اعضا را با نقش این دو مولفه در ساختار داستان آشنا کرد.

گفتنی است جبار شافعی زاده استاد دانشگاه و دارای چندین کتاب به زبان های فارسی و کردی و رقص سایه ها در باران، سمفونی و پادشاه کوچک از جمله آثار اوست، یاد آور می شود تازه ترین اثر او شاماران به سه زبان هورامی، کلهری و لکی در دست مخاطبان علاقه مند به فرهنگ و ادبیات فولکلور بوده و انتشارات میچکا کتاب گلدان نامه رسان که موضوع آن آموزش کودکان هنگام رویارویی با مرگ عزیزان است را به چاپ رسانده است جبار شافعی زاده در این باره می گوید با بیان اینکه اسطوره، فلسفه، دین، روانشناسی، هنر و ادبیات، همواره تلاش کرده‌اند تا پاسخی درخور ذهن انسان به چنین پرسش‌هایی بدهند، ادبیات داستانی از جمله مقوله‌هایی است، که توانسته ضمن حفظ ویژگی‌های ادبی با بهره‌گیری از دانش فلسفه، روانشناسی و… طرح‌واره شناختی عاطفی مناسبی را درباره‌ی مرگ پیش روی مخاطب بگذارد .این مربی توانمند وزنه ی خوبی است که اعضای ادبی خود را هدایت و با عناصر داستان و مفاهیم به روز ادبیات داستانی آشنا سازد.

شافعی زاده با ارائه‌ی یک تمرین عملی که زمان و مکان در آن نقش اساسی و بنیادین دارند، فضایی را فراهم کرد تا هر کدام از اعضای انجمن به شکل عینی، خلق داستان کوتاه متکی بر این عناصر را تجربه کنند.

در ادامه‌ی نشست انجمن، اعضا به خوانش داستان و نقد و بررسی آثار همدیگر پرداختند تا با اصول اولیه ی نقد سازنده نیز آشنا شوند

به قلم هاجر صفابخش کارشناس ادبی استان کردستان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =