کد خبر: 344626
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
مجموعه «یک پاورقی» حاشیه‌ای بر داستان‌های شاهنامه است

پنجمین نشست هم‌اندیشی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری با عنوان «یک پاورقی برنده» و با موضوع گفت‌وگو درباره مجموعه پنج جلدی «یک پاورقی» برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست مولفان کتاب محمد گودرزی‌دهریزی و امیرحسین زنجانبر و همچنین اکبر نیکان‌پور ناظر هنری انتشارات کانون، نگار اورنگ، مهشید دارابی، عاطفه قنبریان و مرتضی یزدانی تصویرگران اثر حضور داشتند.

طراحی داستان‌های شاهنامه هم باید حماسی باشد

در ابتدای این نشست اکبر نیکان‌پور ناظر هنری انتشارات کانون پرورش فکری با تأکید بر اهمیت تصویرسازی گفت: تصویرسازی، مجموعه‌ای است شامل بخش‌های مختلف که باید به صورت فنی و تخصصی وفادار به متن باشد.

مجموعه «یک پاورقی» حاشیه‌ای بر داستان‌های شاهنامه است

وی افزود: تصویرسازی شاخه‌های مختلفی مانند کودک، نوجوان، علمی، رمان، فرهنگی و... دارد. حتی در طب هم تصویرسازی مخصوص به خودش را داریم و از گذشته کارهایی در این زمینه انجام شده است.

نیکان‌پور تصریح کرد: کتاب «یک پاورقی» راجع به شاهنامه بود و سعی شده است طراحی تخصصی مربوط به شاهنامه در این اثر کار شود. طراحی داستان‌های شاهنامه هم باید حماسی باشد. 

ناظر هنری انتشارات کانون بیان کرد: هر نوع طراحی که انجام می‌شود زبان دارد. طراحی کودک، نوجوان، حماسی و... هر کدام به زبان خود با مخاطب ارتباط می‌گیرد و این گستره طراحی باید با متن نویسنده هماهنگ شود.

وی ادامه داد: فضای کلی کتاب که تصویرسازی را هم شامل می‌شود باید به درک کتاب کمک کند و تصویرسازی مرتبط با متن باشد.

نیکان‌پور گفت: کتاب «یک پاورقی» اثر خوبی است برای اینکه حاصل تلاش کار گروهی است.

خلق جهان‌های ممکن، هدف اصلی مجموعه «یک پاورقی»

سپس محمد گودرزی‌دهریزی یکی از مؤلفان مجموعه «یک پاورقی» با اشاره به اهمیت توجه به بازآفرینی بیان کرد: کار ما یک اقتباس است و تعریف کوتاه و کاربردی اقتباس، تکرار بدون کپی‌برداری است.

مجموعه «یک پاورقی» حاشیه‌ای بر داستان‌های شاهنامه است

وی افزود: اگر قرار باشد از یک پدیده بیرونی اقتباس کنیم حتما باید یک کار جدید ارائه دهیم.

گودرزی‌دهریزی تصریح کرد: در اقتباس نگاه ما سلسله مراتبی نیست و به چگونه گفتن باور داریم. تمرکز ما برای این اثر هم چگونه گفتن بود و بیشتر به فرم فکر می‌کردیم که چه‌طور می‌شود از داستان‌های شاهنامه داستان جدیدی بسازیم؛ در پایان بعد از شش ماه به داستان‌های پاورقی رسیدیم. درواقع حاشیه‌ای برای داستان‌های شاهنامه نوشتیم.

این نویسنده ادامه داد: هدف اصلی، خلق جهان‌های ممکن بود مثلا خواستیم بگوییم داستان ضحاک می‌توانست به این شکل هم اتفاق بیفتد.

وی درباره جذابیت داستان‌های شاهنامه بیان کرد: برای نوشتن اثر در حوزه کودک و نوجوان نیاز به هوشمندی و دانشی است که ببینی کدام داستان برای کودک و نوجوان قابل مطرح شدن است. در واقع پاورقی یک حاشیه است که مرتبط با داستان‌های شاهنامه نوشته شده است.

گودرزی‌دهریزی اظهار کرد: برای موفقیت در این حوزه باید به فرم‌سازی و ژانرسازی فکر کرد. اینها از روش‌های جذاب است. همچنین اثر ما باید تازگی داشته باشد.

همچنین امیرحسین زنجانبر یکی دیگر از مؤلفان مجموعه «یک پاورقی» گفت: برای این مجموعه داستان‌های آشنا از شاهنامه را انتخاب کردیم. اگر داستان ناآشنا انتخاب می‌کردیم هر دو متن برای مخاطب بیگانه بود.

مجموعه «یک پاورقی» حاشیه‌ای بر داستان‌های شاهنامه است

وی با اشاره به بحث‌های مطرح شده بیان کرد: بهتر است ادامه جلسه را با پرسش و پاسخ و گفت‌وگو با حاضران ادامه دهیم.

در ادامه این نشست گفت‌وگو محور تصویرگران و نوجوان‌های حاضر در برنامه نظرها و سؤال‌های خود را مطرح کردند.

اهمیت ارتباط تصویرگر و نویسنده، اشاره به سختی کار نویسندگی، جذابیت‌های داستان‌های مجموعه «یک پاورقی»، تصویرسازی‌های مجموعه، نحوه نگارش داستان‌های پاورقی، گفت‌وگو درباره رنگ‌بندی و صفحه‌بندی مجموعه و استفاده از فونت‌های مختلف برای بیان دو داستان، اشاره به ضعف رنگ تصاویر و... از جمله مواردی بود که در این گفت‌وگو به آنها اشاره شد.

مجموعه «یک پاورقی» حاشیه‌ای بر داستان‌های شاهنامه است

یادآوری می‌شود مجموعه «یک پاورقی» شامل داستان‌هایی از «هفت‌خوان رستم، آرش کمانگیر، گردآفرید، زال و ضحاک» به نویسندگی محمد ‌گودرزی‌دهریزی و امیرحسین زنجانبر کاری از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

نشست «یک پاورقی برنده» روز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =