گفتگو با احسان کریمی درباره درخشش اعضای تیم دوست داران آسمان شب مرکز نجوم دماوند در نوزدهمین پویش جستجوی سیارکی

احسان کریمی گفت: من از دوران نوجوانی علاقه زیادی به شناخت علوم و فناوری‌های نوین داشتم. پدیده‌هایی چون بارش شهابی برساووشی را از دوران نوجوانی دنبال کرده‌ام و در عرصه‌ی کیهان‌شاسی و مباحث مربوط به فضا-زمان که بسیار برایم جذاب بود؛ مطالعات جانبی زیادی داشته و دارم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، پویش جستجوی سیارکی همه‌ساله توسط موسسه همکاری بین‌المللی جستجوی نجومی (IASC) وبا حمایت اداره‌کل‌ملی‌هوانوردی و فضا (NASA) برگزار می‌شود. این برنامه که تلاشی مشترک توسط علاقه‌مندان نجوم در بیش از ۸۰ کشور جهان است، با هدف شناخت‌ بهترسیارک‌های‌منظومه‌شمسی‌ و اجرام‌نزدیک‌ به زمین در جریان است.
در این کمپین داده های واقعی رصدخانه ها در اختیار گروه های مختلف قرار میگیرد و اعضای کمپین چند روز فرصت دارند که داده ها را بررسی کرده و مختصات و مدار حرکت آنها را ثبت کنند و گزارش مشاهده سیارک جدید را نیز ارسال کنند.

گفتنی است تیم دوستداران آسمان شب در مرکز نجوم دماوند استان تهران با هدایت احسان کریمی موفق به ثبت یک سیارک جدید در نوزدهمین پویش جستجوی سیارکی شدند.

بر همین اساس، روابط عمومی کانون پرورش فکری استان تهران در این رابطه گفتگویی را با احسان کریمی مربی مسئول مرکز نجوم و رصدخانه دماوند که دانش آموخته ی رشته فیزیک در مقطع کارشناسی و همچنین مدیریت و فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی ارشد و دکتراست انجام داده است.

احسان کریمی در مورد رزومه و علاقه مندی های‌خود در عرصه نجوم گفت: بخاطر علاقه به نجوم و فن آوری های نوین از دوران نوجوانی، به مطالعه و تحصیل در شاخه های مختلف علمی روآوردم و همین علاقه مندی و انگیزه باعث شد تا در مقطع کارشناسی فیزیک و در مقطع ارشد و دکتری در رشته مدیریت و فناوری اطلاعات تحصیل کنم. پدیده‌هایی چون بارش شهابی برساووشی را از دوران نوجوانی دنبال کرده‌ام و در عرصه‌ی کیهان‌شاسی و مباحث مربوط به فضا-زمان که بسیار برایم جذاب بود؛ مطالعات جانبی زیادی داشته و دارم.

مسئول مرکز نجوم و رصدخانه ‌دماوند هدف از برگزاری پویش جستجوی سیارکی در میان آحاد مردم و بالاخص گروه سنی نوجوان در کانون را تشرح کرد و گفت: پویش جستجوی جستجوی سیارکی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های علوم شهروندی در چند سال گذشته در ایران و به ویژه در کانون پرورش فکری مورد توجه قرار گرفته است. در پروژه‌های علوم شهروندی افراد به عنوان دانشوند(شهروندان دانشمند) با دانشمندان رشته‌های مختلف که نیاز به کمک برای تحلیل داده‌ها دارند به صورت کاملا داوطلبانه، همکاری می‌کنند. در کانون پرورش فکری نیز با توجه به اینکه تعداد زیادی از نوجوانان علاقه‌مند به همکاری در پروژه‌های علمی با دانشمندان در سطح بین‌المللی هستند، این گونه برنامه‌ها می‌تواند نقش قابل توجهی در جذب نوجوانان به فعالیت‌های علمی و توسعه توانایی‌های آن‌ها و در نهایت پیشرفت علوم مختلف در جامعه داشته باشد.

کریمی در مورد اهمیت و ضرورت پرداختن اعضای نوجوان به فعالیت‌ در این حوزه ابراز کرد:

با توجه به اینکه در عصر اطلاعات به‌ سر می‌بریم و به خصوص نوجوانان در معرض اطلاعات نادرست که از آن با عنوان «شبه علم» نام می بریم، قرار دارند؛ مشارکت در پروژه‌های علمی می‌تواند نقش قابل توجهی در شکل‌گیری تفکر و یادگیری نوجوانان برای اندیشیدن و تمایز بین علم و شبه‌علم داشته باشد. همچنین حضور در پروژه‌های بین‌المللی موجب تقویت اعتماد به نفس نوجوانان، آشنایی آنان با روش‌های به روز علمی و پرورش روحیه‌ی آنان برای حضور در جامعه‌ی علمی و توسعه علوم و تولید علم باشد.

در ادامه احسان کریمی در مورد چگونگی آشنایی اعضای نوجوان مرکز نجوم دماوند با نرم افزار آسترومتریکا و روند کار جستجوی سیارکی در پویش نوزدهم گفت : جهت آشنایی نوجوانان با روند اجرای کار، وبینار توجیهی و تبیینی توسط رابط‌های ایرانی پویش سیارکی برگزار شد و فایل راهنما در اختیار تیم دوست داران آسمان شب قرار گرفت. مجموعه‌ عکس‌های جمع‌آوری شده توسط رصدخانه پن‌استارز هر چند روز یکبار ارسال شد که در ابتدا اعضای تیم به صورت فردی نتایج را تحلیل کرده و در جلسات مجازی نتایج تحلیل و گزارش‌ها را در سایت ثبت کردند.

این مربی مسئول همچنین افزود: سه نفر عضو تیم دوست داران آسمان شب مرکز نجوم دماوند از استان تهران بودند که در مدت قریب به ۲۵ روز در مردادماه توانستند گزارشهای خود را بر اساس مشاهده و رصد عکسهای ارسالی، ثبت کنند. اریس خدامرادی ۱۳ ساله، پندار نیک‌طلب ۱۵ ساله و پرنیا لطیفیان ۱۴ ساله همراهان خوب و فعال شرکت کننده در نوزدهمین پویش جستجوی سیارکی بودند.

سپس کریمی در مورد نقاط ضعف و قوت این پروژه جهانی اظهارکرد: همانطور که اشاره کردم در این‌گونه پروژه‌ها افراد می‌توانند همپای دانشمندان در فرآیندهای علمی نقش داشته باشند و حضور آنها می‌تواند در توسعه علوم مختلف که نیاز به نیروی انسانی علاقه‌مند دارند و همینطور بودجه کافی هم برای اهداف خود در اختیار ندارند، نقش قابل توجهی داشته باشد.

کریمی در ادامه اظهاراتش گفت:  نقطه ضعفی هم که باید به آن توجه کرد این است که تا به حال ۱۹ دوره از این پویش برگزار شده و سیارک‌های زیادی ثبت شده‌اند و به همین دلیل شناسایی سیارک‌های جدید بسیار دشوار شده است. باید تاکید کنم که  ثبت سیارک‌های شناخته شده هم برای پروژه‌ بسیار ارزشمند است و موجب شناخت دقیق‌تر سیارک‌ها و اصلاح مدارشان می‌شود، اما در نهایت برای تیم‌هایی که سیارک‌های جدید کشف کرده‌اند اعتبار بیشتری قایل می‌شوند که به نظرم این نکته می‌تواند در روحیه افرادی که تیمشان موفق به کشف سیارک‌های جدید نشده تاثیر منفی داشته باشد چون تصاویر ارسالی به تیم‌های مختلف یکسان نیست. به نظر بنده همه تیم های شرکت کننده نوجوان، شایسته‌ی تقدیر هستند.

مربی مسیول مرکز نجوم دماوند در مورد چالش های پیش روی شان در کشف سیارک جدیدخاطر نشان کرد:  همانطور که گفته شد تعداد سیارک‌های ثبت‌ شده در پویش‌های گذشته، شناسایی سیارک‌های جدید را بسیار دشوار کرده است. البته ما ۵ جرم جدید ثبت کردیم که یکی از آن‌ها تایید شد و باید این موضوع را بررسی کنیم که دلیل عدم تایید ۴ جرم دیگر چه بوده است. احتمالا در مختصات اجرام ثبت‌شده در گزارش نهایی اشتباه کوچکی رخ داده باشدکه باید این مورد را برای سال‌های بعد برطرف کنیم.

احسان کریمی در پایان صحبت هایش همچنین در مورد نحوه نام‌گذاری این سیارک توضیح داد: بر اساس اعلام تیم برگزارکننده‌ی پویش، اجرام تایید شده فعلا در مرحله‌ی تایید مقدماتی هستند و تایید نهایی آن‌ها چندین ماه زمان می‌برد که در در صورت تایید نهایی کاشفان آن می‌توانند نام پیشنهادی خود برای آن سیارک، با تایید اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی (IAU)، برای سیارکشان انتخاب نمایند.