تئاتر، اعتماد به‌نفس بچه‌ها را بالا می‌برد

دبیر نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان گفت: این رویداد هنری فرصت مناسبی است برای این که نوجوانان بتوانند در جامعه حضور یابند، ارتباط برقرار کنند و با اعتماد به نفس بالا خود را معرفی کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سارا روستاپور در آستانه آغاز این جشنواره در این زمینه افزود: این جشنواره رویداد بسیار خوبی است چرا که نوجوانان را دیده و درک کرده و به آن‌ها فرصتی داده است که می‌توانند از آن استفاده کنند. با توجه به شعار جشنواره(این صحنه خانه ماست) در واقع صحنه نمایش به نوعی خانه آن‌هاست. بحث تئاتر و نمایش بسیار مهم است، نه صرفا برای بچه‌ها که می‌خواهند بازیگر شوند یا تئاتر را شغل خود بدانند بلکه برای حضور بیشتر در اجتماع از آن استفاده کنند.

او درباره نحوه برگزاری این جشنواره توضیح داد: حدود ۵ هزار عضو کانون و گروه‌های آزاد در این رویداد شرکت کردند. برگزاری چنین جشنواره‌ای کار سختی است چرا که سرمایه‌گذاری چندانی در این امر وجود ندارد و کانون بسیار اتفاق خوبی را رقم زده و این فرصت را فراهم کرده تا بچه‌ها بتوانند حضور یابند و اجرا کنند. ۱۹ هزار نفر در کل ایران این نمایش‌ها را دیده‌اند و ۵۳۰ نمایش به دست ما رسید که از این میان ۱۷ نمایش به مرحله نهایی راه پیدا کردند و از ۲۷ تا ۳۰ نمایش در تهران اجرا شوند و داوران ببینند و امتیاز دهند و در روز پایانی برگزیدگان اعلام خواهند شد.

سارا روستاپور: تئاتر، اعتماد به‌نفس بچه‌ها را بالا می‌برد

به گفته وی فرآیند برگزاری این جشنواره از ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد و شیوه‌نامه نیز در آبان سال گذشته ارسال شده بود. اتفاق بسیار مهم، حضور گروه‌های آزاد بود چون همیشه بچه‌ها کانونی بودند اما این بار گروه‌های آزاد نیز حضور یافتند. همچنین کارگاه‌های آموزشی برگزار شد و داوران به صورت حضوری یا برخط با گروه‌های نمایشی صحبت کردند و تجربیات خود را در اختیار بچه‌ها قرار دادند تا سطح کیفی آثار بالا بیاید و این اتفاق خوبی بود و تجربه خوبی را برای همه رقم زد.

روستاپور از مجید قناد، امیر سلطان احمدی، امیرمشهدی عباس، حسن دادشکر و زهرا صبری از بزرگان تئاتر کودک به‌عنوان داوران بخش نمایش صحنه‌ای نام برد و همچنین توضیح داد سه داور نوجوان نیز در کنار این داوران کسب تجربه خواهند کرد. درعین حال مهدی کاموس، امیر مشهدی عباس و آزاده انصاری در بخش نمایشنامه‌نویسی و بهرام بهبهانی، سید جمال میرجعفری و فرزاد زیدی‌نژاد نیز در بخش خلاق داوری جشنواره را برعهده دارند.

او در همین حال گفت: این رویداد تلاش می‌کند به خانواده‌ها یادآوری کند تئاتر بسیار مهم است و باید در سبد خانوار قرار گیرد. سینمای کودک اوضاع چندان خوبی ندارد، اما تئاتر به نسبت بهتر است و خانواده‌ها با کانون آشنا شوند و بدانند که تئاتر چه سهم بزرگی در آینده کودکان خواهد داشت.

دبیر این دوره جشنواره همچنین یادآور شد:  یک مدرس بین‌المللی اسیتژ از کشور ترکیه نیز قرار است در جشنواره برای کارشناسان و مربیان کانون کارگاهی برگزار کند که در این مدت حضور خواهند یافت. برگزاری نقد و بررسی نشست‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که در این دوره جشنواره تدارک دیده شده است و امیدوارم سال آینده این جشنواره با کیفیت بالاتری برگزار شود. در پایان نیز یک جایزه ویژه آرای مردمی خواهیم داشت که در پایان به بهترین اثر تعلق خواهد گرفت.

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان طی روزهای ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =