کد خبر: 344847
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
بازدید 337
یک روز شاد برای بچه‌های جورقان با پیک امید کانون همدان

کانون پرورش فکری استان همدان در برنامه پیک امید خود با نام شهید حسین محمدی در شهر جورقان در کنار اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری برای کودکان و نوجوانان یک قفسه و 150 جلد کتاب اهدا کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، طرح «پیک امید» از برنامه‌های جهادی کانون پرورش فکری است که با هدف توسعه عدالت فرهنگی برای کودکان و نوجوانان در روستاها و مناطق کم برخوردار شهری اجرا می‌شود.

هدف مهم پیک امید توجه به اهمیت فرهنگ کتاب و کتابخوانی، ترویج و توسعه این فرهنگ در میان کودکان و نوجوانان خصوصا در مناطق محروم بوده که مربیان و مسولان کانون با حضور در این مناطق و معرفی کانون و فعالیت‌های آن به آگاهی‌بخشی و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی می‌پردازند.

پیک امید کانون همدان در شهر جوقان در مدرسه‌ای قدیمی که در اختیار یک موسسه مردم نهاد به نام "فرزندان نواندیشان الوند " است، برگزار شد. به سمت جورقان به همراه مربیان هنری و فرهنگی با ماشین سیار حرکت کردیم. بعد از پرس و جو برای پیدا کردن آدرس به محل مورد نظر رسیدیم.

یک روز شاد برای بچه‌های جورقان با پیک امید کانون همدان

مدرسه‌ای قدیمی که حیاط آن هنوز خاکی بود و آفتاب با همه قدرتش بر آن می‌تابید؛ چند درخت جوان در گوشه و کنار آن دیده می‌شد که البته سایه‌ای آنچنانی نداشتند که بتوان روی آن حساب باز کرد. در حیاط صندلی چیده شده بود و بچه‌ها روی صندلی مرتب و منتظر زیر برق آفتاب نشسته بودند.

در ابتدای برنامه فریبا عزتی، کارشناس فرهنگی، کانون را معرفی کرد و بعد برای بچه‌ها قصه گفت. بعد از قصه سفره یک بار مصرف بر روی فرش و گلیم انداخته شد و بچه‌ها دعوت شدند که دورتا دور سفره بنشینند و با آموزشی سحر مرامی، مربی سفال خرس‌های گلی درست کنند.

یک روز شاد برای بچه‌های جورقان با پیک امید کانون همدان

با دقت به دست‌های مربی نگاه می‌کردند، از گل‌ها برداشتند و در دستان خود آنها را گرد کردند و روی هم قرار دادند و با آنها یک خرس ساختند؛ خرس‌هایشان را به یکدیگر نشان می‌دادند و خرس هر کس که کج و معوج بود بغل دستی کمک می‌کرد تا آن را فرم بهتری بدهد.

همه سرگرم و مشغول بودند و آهنگ کانون مهربانی در فضا طنین اندار بود. بعد از سفال نوبت طناب بازی شد. دخترها یک طرف طناب و پسرها در طرف دیگر و مربی سیار کانون به کمک پسرها که تعدادشان کم بود رفت اما دخترها برنده این مسابقه بودند و پسرها از این باخت کلافه.

در خلال بازی بچه‌ها به سراغ فاطمه دینی مسئول این موسسه فرهنگی رفتم و با او به گفت و گو نشستم.

یک روز شاد برای بچه‌های جورقان با پیک امید کانون همدان

دینی در مورد راه‌اندازی این موسسه گفت: سال 91 همراه با چند نفر از دوستان دانشجو این انجمن مردم نهاد را راه انداختیم و مجوز آن را از فرمانداری گرفتیم. از همان اول به دنبال کار فرهنگی در این منطقه محروم بودیم و در مساجد و مکان‌های عمومی برنامه‌های فرهنگی اجرا می‌کردیم تا اینکه سال 96 این مدرسه قدیمی و متروکه را از آموزش و پرورش گرفتیم و بازسازی و تعمیر آن را شروع کردیم. از فنی و حرفه‌ای کمک گرفتیم و دوره‌های مختلف خیاطی، کامپیوتر و ... را برای بزرگسالان برگزار کردیم اما ما به دنبال اهداف بزرگتر بودیم.

یک روز شاد برای بچه‌های جورقان با پیک امید کانون همدان

تا آمدن کرونا اوضاع خوب پیش ‌رفت اما با کرونا کارهای فرهنگی کاهش یافت. اما در این سه سال اخیر و بعد از فروکش کردن کرونا کارها را با جدیت بیشتر شروع و پیگیری کردیم و تصمیم گرفتیم که برنامه‌های فرهنگی را برای کودکان ونوجوانان هم اجرا کنیم. شروع به تبلیغ و اطلاع رسانی کردیم و خدا رو شکر که خانواده‌ها اعتماد و استقبال کردند.

یک روز شاد برای بچه‌های جورقان با پیک امید کانون همدان

برای کودکان و نوجوانان کلاس‌های زبان و چرتکه برگزار می‌کنیم. از شهریه بسیار کمی که بچه‌ها می‌دهند هم هزینه مربی را می‌دهیم و هم این مدرسه را تعمیر، تجهیز و بیمه کردیم و تا به امروز از هیچ ارگانی کمک نگرفته‌ایم اما انتظار داریم که مسئولان به این مناطق دور از مرکز استان و محروم نگاه ویژه داشته باشند و از افرادی که دغدغه کار فرهنگی دارند حمایت کنند.

دینی از آرزویش گفت که دوست دارد در این مسیر برای شکوفایی کودکان و نوجوانان، کاهش آسیب‌های اجتماعی، هویت‌بخشی و سازندگی آنها قدم‌های بزرگی بردارد.

وی از حضور کانون در این مدرسه ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: در اینجا جا دارد از مدیر کل و کارشناسان کانون پرورش فکری استان که امروز اینجا حضور دارند و یک روز خوش را برای بچه‌ها رقم زدند و دلسوز همه بچه‌های این دیار هستند تشکر کنم.

یک روز شاد برای بچه‌های جورقان با پیک امید کانون همدان

در ادامه مدیر کل کانون استان همدان یک قفسه به همراه 150 جلد کتاب را به این موسسه فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه با نام و ساد شهید والامقام این شهر شهید حسین محمدی اهدا کرد.

در این مراسم دختر شهید به همراه فرزندان خود حضور داشتند که مدیر کل کانون از دختر و نوه‌های شهید با اهدای لوح و تولیدات محصور کانون تقدیر کرد.

یک روز شاد برای بچه‌های جورقان با پیک امید کانون همدان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =