هنرهای نمایشی جشنواره‌ای برای همه بچه‌های ایران/ بخش نمایش خلاق ویژه کانون است

عضو هیئت انتخاب بخش نمایش خلاق جشنواره هنرهای نمایشی کانون می‌گوید هیچ یک از جشنواره‌های تئاتری ایران، بخش نمایش خلاق را در خود جای نداده‌اند و این نکته بارز و مثبت جشنواره هنرهای نمایشی کانون است.

 به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، بهرام بهبهانی عضو هیئت انتخاب بخشِ «نمایش خلاق» نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری درباره آثار رسیده و داوری شده در این بخش گفت: طرح‌هایی که فرستاده شده بودند بیشتر حول محور بازی‌ها بود درحالی‌که ما به دنبال خلاقیت‌هایی در نمایش خلاق بودیم؛ یعنی امکانات جدید در موسیقی، نور، رنگ و... بودیم. سعی کردیم طرح‌ها را انتخاب کنیم و بعد خواستیم تا فیلم آثار را ارسال کنند. پس از دیدن فیلم‌ها بر اساس امتیازی که ما سه داور به آثار دادیم انتخاب‌ها نهایی شدند.

او ادامه داد: در آثار منتخب تلاش شد تا استانداردهای نمایش خلاق رعایت شود؛ اما به‌هرحال یک سری نکات وجود دارد از جمله این که همچنان دوستان باید آموزش ببینند، مطالعه کنند، خوب ببینند و تجربه کنند. نمایش خلاق نمایشی است که نیازمند خلاقیت است و ذهن باز که هم ایده‌های خود را پیش ببرند و تسهیلگر نیز در حین ارائه کار، قابلیت این را داشته باشد که تغییر کند و بازی را ارتقاء دهد. امیدوارم در سال‌ها و دوره‌های آتی برنامه‌ریزی شود تا آثار در جهت خلاقیت و رشد نمایش خلاق استفاده شوند.

بهبهانی همچنین با بیان این که کودک و نوجوان در نمایش خلاق به رشد اجتماعی می‌رسد، اظهار کرد: نمایش خلاق کار خود بچه‌هاست و تسهیلگر به‌عنوان کسی که بازی را برای بچه‌ها هدفمند می‌کند یا نقش راهنما و مربی را بر عهده دارد حضور پیدا می‌کند. بچه‌ها در نمایش خلاق به خیلی نکات پی می‌برند. اولاً به رشد اجتماعی می‌رسند. روابط و ارزش‌ها را می‌شناسند که اصلاً یعنی چه و این‌که رشد صوتی و آوایی دارند. در نمایش خلاق درست می‌توانند حرف بزنند و کلام را درست ادا کنند. تعامل‌کردن، مشارکت داشتن و گروهی کارکردن را یاد می‌گیرند. همه با هم یک هدفی را در پیش گرفته و آن را جلو می‌برند که بسیار مهم است. نمایش خلاق مال بچه‌هاست، نمایشی است که ما به دنبال یک اجرای صرف در آن نیستیم؛ بلکه به دنبال یک تغییر و یک پروسه تمرینی هستیم که در نمایش خلاق سعی می‌کنیم آن را رعایت کنیم.

او افزود: در واقع نمایش خلاق در جهت رشد عمل می‌کند و کودک و نوجوان به یک مفهوم درست، مثبت و خوب از خود دست می‌یابد. به‌نوعی می‌توان گفت به خودباوری، همدلی، مشارکت و آگاهی اجتماعی دست پیدا می‌کنند. اگر دچار چالشی شوند این مهارت را پیدا می‌کنند تا بتوانند آن مسئله را حل کنند. یکی از مهم‌ترین اهداف نمایش خلاق همین شناخت هنرنمایش است. در نمایش خلاق، بچه‌ها با هنر تئاتر آشنا می‌شوند که خود هنر تئاتر هم یک هنر جامع‌الاطراف از موسیقی، تجسمی، نقاشی، نور، رنگ و.... است.

هنرهای نمایشی جشنواره‌ای برای همه بچه‌های ایران/ بخش نمایش خلاق ویژه کانون است

کارگردان نمایش «چیزی شبیه برف» درباره برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی کانون توضیح داد: کانون پرورش فکری به دلیل سبقه هنری که دارد و بزرگانی که از دل کانون بیرون آمده‌اند جایگاه بسیار مهمی دارد. صاحب‌نظران باید برای این جشنواره یک هدف و برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند تا با سایر جشنواره‌ها در این حوزه متمایز باشد و گسترش پیدا کند چرا که این قابلیت را دارد تا در همه‌جا اجرا شود. کانون در همه جای ایران مرکز دارد و می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و این جشنواره را برای همه ایران برگزار کند.

 بهبهانی تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این جشنواره همین بخش نمایش خلاق است که هیچ یک از جشنواره‌های تئاتری ایران این بخش را در خود جای نداده است و این نکته بارز و مثبت جشنواره هنرهای نمایشی کانون است. به‌نوعی می‌توان گفت نقطه قوت و کلیدی جشنواره است حالا باید برای آن برنامه‌ریزی داشت تا جشنواره اصلاً مال بچه‌ها باشد، در واقع بچه‌ها کارگزارش باشند، حتی دبیر آن می‌تواند از میان خود بچه‌ها انتخاب شود. این جشنواره را می‌توان از دل کانون بیرون آورد و گسترش داد. باید با توجه به اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه‌هایی پیدا کنیم که این جشنواره متفاوت از جشنواره‌های دیگر باشد.

او در پایان نیز با ابراز امیدواری از تداوم جشنواره هنرهای نمایشی کانون گفت: این جشنواره متعلق به بچه‌های ایران و تمام پیشکسوتان و هنرمندانی است که از دل کانون بیرون آمده‌اند. کانون پایه‌گذار هنری شدن این افراد بوده است پس جشنواره مال همه و مال ایران است. امیدوارم همچنان گسترده و مداوم برگزار شود. 

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان روزهای ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تئاتر کانون کانون پرورش فکری واقع در پارک لاله تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =