بزرگداشت روز «زبان و ادبیات پارسی» در انجمن ادبی «سیمرغ» کانون البرز

واحد کارشناسی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز با همکاری سرای فرهنگ و هنر «مینوتا»، روز زبان و ادب پارسی را گرامی داشت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، مهتاب میرزاپور، کارشناس ادبی کانون استان ضمن اعلام این خبر گفت از زمان تاسیس انجمن ادبی سیمرغ تا کنون نشست‌های مختلفی با حضور اعضای باشگاه ادبی سیمرغ، والدین علاقه‌مند و دعوت از میهمانان متخصص در حوزه‌ی ادبیات، برگزار شده است.

وی افزود به دلیل عدم حضور مربی ثابت ادبی در مراکز، همواره سعی بر این بوده تا هر نشست، در رابطه با یک مبحث ادبی داستان یا شعر گفتگو شود. مناسبت بزرگداشت استاد محمد حسین شهریار بهانه‌ای شد تا با آشنایی با شاعران مطرح معاصر و قدیم به طور اویژه ، همچنین گرامیداشت شخص استاد شهریار اعضا شعرخوانی کرده و به معرفی کوتاهی درباره شاعر و شعر مورد علاقه خود بپردازند.

میرزاپور افزود نشست روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسلم محمدی، شاعر و مربی پیشکسوت ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با هدف آشنایی اعضا با این روز و قالب «غزل» و آشنایی با غزل سرایان معاصر برگزار شد. در این نشست مسلم محمدی؛ میهمان برنامه درباره قالب‌ غزل در شعر فارسی و شاعران مطرح این قالب از زمان گذشته تا شاعران معاصر با نوجوانان به گفت‌وگو پرداخت.

کارشناس ادبی کانون استان ادامه داد در زمان انتشار فراخوان این نشست از اعضای انجمن و دیگر علاقه‌مندان خواسته بودیم تا غزل مورد علاقه خود را انتخاب و در رابطه با شاعر آن تحقیق کرده و امروز هر کدام از اعضا که شعر خواندند، به صورت اجمالی و کوتاه، به معرفی شاعر نیز پرداختند.

وی افزود مدرس این نشست در بخش ویژه‌ای به معرفی استاد شهریار و دلایل نامگذاری روز درگذشت این شاعر گرانقدر به عنوان روز شعر و ادب پارسی اشاره کرده و گفت شاید دلیل اصلی نام گذاری این روز به نام روز زبان و ادبیات پارسی این است که شهریار که ترک زبان بوده است نگاه ویژه‌ای به زبان پارسی داشته و اشعارش در این حوزه بسیار مطرح است و جا دارد که تمامی ما به دور از تعصب و جبهه‌گیری به آثار شاعران پرداخته و نگاه‌های زیبا را کشف کنیم.

کارشناس ادبی کانون البرز ادامه داد در حین خوانش اشعار اعضا نکاتی در خصوص شعر، دلایل انتخاب آن، شاعر و... مطرح می‌شد که جذابیت خاصی را به محفل ادبی اعضا بخشیده بود.

شنیدن اشعار فارسی همراه با موسیقی فاخر ایرانی به پاسداری از زبان پارسی کمک شایانی کرده و نوجوانان امروز با علاقمند شدن با این نوع موسیقی و خوانش شعر در مسیر حفظ ارزشهای ادبی ایرانی قدم‌های  مهمی برخواهند داشت.

وی گفت از اتفاقات قابل توجه این نشست می.توان به آشنایی اعضا با برخی هنرمندانی بود که در زمینه‌های دیگر هنری و فرهنگی شهرت داشتند و تقریبا در شعر ناشناخته بودند. در نظرات برخی اعضا هم که از اول به ادبیات علاقه‌مند نبودند ولی با خوانش اشعار شاعرانی که با نگاه جدید و ساختار شکنی با زمانه‌ی خود رو به رو شده بودند، به این حوزه علاقه پیدا کرده‌اند، اشاره کرد.

خوانش اشعاری از استاد شهریار، استاد شفیعی کدکنی، شهریار، حافظ، سعدی، خیام، سهراب سپهری، سلمان هراتی، نیما، قیصر امین پور، محمد ابراهیم جعفری، علیرضا حضرتی. معرفی مجموعه آثار شعر فارسی به والدین علاقه‌مند اعضا و گفت وگو در رابطه با نشست بعدی که قرار است ۲۰ مهر ماه به مناسبت بزرگداشت حافظ برگزار شود، بخش پایانی این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =