تلاش گروه‌های تئاتری در هر جای ایران قابل تحسین است/ آگاهی محدود به مسافت‌ نیست

زهرا صبری نویسنده و کارگردان تئاتر و عضو هیأت انتخاب و داوری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانانِ کانون پرورش فکری گفت: تلاش گروه‌های تئاتری در هر جای ایران قابل تحسین است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، داور جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون درباره کیفیت آثار راه‌یافته به این رویداد هنری بیان کرد: کارهای راه‌یافته به جشنواره را که از چند مرحله عبور کرده‌اند را نمی‌توان آثار بی‌ایرادی دانست اما قطعا آثار کم‌ایرادی هستند. در مجموع هم می‌توانم بگویم آثار مورد قبول و تماشاگرپسندی را شاهد هستیم.

وی ادامه: شاید به ‌صورت جزیی و مصداقی نتوان دست روی نقاط ضعف و قوت این آثار گذاشت اما شخصا خواهان شکل‌گیری بستری در تمام شهرهای ایران، چه کوچک و چه بزرگ هستم که شاهد تداوم، استمرار و همیشگی بودن تئاتر برای بچه‌ها در آن‌ها باشیم. شکر خدا در این سال‌ها هم کانون پرورش فکری در شکل‌گیری چنین بستری بی‌تأثیر نبوده است.

صبری درباره وجه تمایز آثار راه‌یافته به جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قیاس با رویدادهای مشابه هم گفت: هر اجرایی را در هر موقعیتی که ببینم، آن‌چه برایم حائز اهمیت است این است که در حال تماشای «تئاتر» هستم. اما آن‌چه در این فضا برایم ارزشمند است، این است که ما با کودکان و نوجوانان سروکار داریم و از این منظر می‌توان گروه سنی شرکت‌کنندگان را بزرگترین وجه تمایز این رویداد دانست.

تلاش گروه‌های تئاتری در هر جای ایران قابل تحسین است/آگاهی محدود به مسافت‌ نیست

این داور با تأکید بر کشف استعدادهای شهرستانی در میان هنرمندان حاضر در جشنواره ادامه داد: من در زابل مشاور یک کار بودم و وقتی برای اولین‌بار در زندگی‌ام به زابل رفتم، از عمق وجودم به همه بچه‌ها و مربیانی که در آن‌جا در حوزه هنرهای نمایشی فعالیت داشتند، آفرین گفتم. اگر تهران را هم یک شهرستان بزرگ در نظر بگیریم، گاهی خط‌کشی‌های ذهنی‌مان تغییر می‌کند. دیگر این‌گونه نیست که بخواهیم از مسافت و کیلومتر صحبت کنیم و نسبت شهرها را به‌واسطه فاصله‌شان با پایتخت بسنجیم. آگاهی، نسبتی با کیلومتر و مسافت ندارد. با توجه به شرایط امروز کره زمین، از هر نقطه‌ای می‌توانیم شاهد ظهور استعداد و تولید یک کار خوب باشیم.

وی افزود: شاید امکانات میان تهران و شهرستان‌ها یکسان نباشد، که نیست، ولی آن اتفاق مهمی که بخشی از آن محصول آگاهی ماست، فارغ از امکانات، رقم می‌خورد. امروز همه دختران و پسران ما در اقصی نقاط ایران می‌توانند به به‌روزترین آموزش‌ها دسترسی داشته باشند و به‌طور ویژه بعد از کرونا، این بستر بیش از گذشته هم گسترده شده است.

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون واقع در بوستان لاله و مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =