کد خبر: 345330
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
بازدید 511
مربی باید اسباب رشد را فراهم و موانع را برطرف کند

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: مربی کسی است که که اسباب رشد را فراهم و موانع رشد را برطرف می‌کند و مقر عملیاتی او همان مرکز فرهنگی- هنری به حساب می‌آید که باید دغدغه‌های کودک و نوجوان را از مسئولان مطالبه کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، بیستمین دوره آموزش تربیت مربی پیش از ظهر امروز با حضور فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور و مربیان مراکز فرهنگی- هنری سراسر استان همدان در تپه عباس آباد برگزار شد.

فلاح صحبت خود را با طرح یک سوال شروع و اظهار کرد: ما در کانون به دنبال چه چیزی هستیم؟ هدف و مأموریت ما چیست؟ و کانون می‌خواهد به کجا برسد.

وی با بیان اینکه حوزه کودک و نوجوان در کشور مورد غفلت است، افزود: حوزه فعالیت ما کودک و نوجوان بوده و ما باید برای فعالیت در این حوزه به یک تعریف مشترک برسیم و آن تعریف را براساس زیست بوم منطقه خود طراحی کنیم.

مربی باید اسباب رشد را فراهم و موانع را برطرف کند

معاون فرهنگی کانون ادامه داد: مخلوقات خداوند شامل جمادات، نباتات، حیوانات، فرشته‌ها، جنیان و انسان‌ها هستند که باید درمورد اینکه هر کدام از آن مخلوقات با کودک و نوجوان صحبت کرده و مشخص کنیم که هر کدام از مخلوقات دارای کدام از ویژگی‌هایی چون اختیار، شهوت، غریزه، عقل، رشد و تغذیه هستند بحث کنیم.

وی با بیان اینکه جماد هیچ کدام از آن ویژگی‌ها را ندارد اضافه کرد: نبات فقط رشد دارد، حیوان غریزه و رشد دارد و فرشته فقط عقل دارد و جن و انسان دارای همه آن ویژگی‌ها هستند اما انسان و جن دو تفاوت دارند اول اینکه انسان مادی است و انسان دارای پیامبر و امام به عنوان راهنما است و جن باید از امام و پیامبر انسان پیروی کند.

فلاح به وجود عقل در انسان اشاره و تصریح کرد: در آیات قرآن خصوصاً آیات مکی به عقل در انسان بسیار اشاره و تأکید شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت در حوزه کودک و نوجوان باید با تعقل و تفکر باشد، گفت: ما اگر با هم به یک فهم مشترک در تعریف و مصداق برای فعالیت در حوزه کودک و نوجوان نرسیم کار درستی نمی‌توانیم انجام بدهیم.

مربی باید اسباب رشد را فراهم و موانع را برطرف کند

معاون فرهنگی کانون ادامه داد: در این دوره آموزشی باید دو بخش کودک و نوجوان را جداگانه مورد بحث قرار دهیم. دوره کودکی از صفر تا 12 سال است.

وی با اشاره به ابزارهای شناختی کودکان اشاره و تصریح کرد: دیدن، شنیدن، لمس کردن، بوییدن و چشیدن همه ابزارهای شناختی هستند و کار مربی تقویت ابزارهای شناختی است و تمامی فعالیت‌های کانون باید مقدماتی بر تقویت ابزارها باشد.

فلاح با بیان اینکه در کودکان امروز با زیست دیجیتالی که دارند، دارای سرعت بوده و باید مربی جلوی این سرعت را بگیرد، گفت:  امروز آموزش‌ها صنعتی شده و این غلط است. مثل این است که ما یک لباس درست می‌کنیم و باید آن را به تن همه بچه‌ها کنیم.  

وی خطاب به مربیان کانون همدان تصریح کرد: مربی خبره کسی است که وقتی کودک و نوجوانی به مرکز می‌آید او را آنالیز کرده و بعد پیشنهاد می‌دهد که آن فرد در کدام کلاس و کارگاه شرکت کند. 

فلاح با معرفی یک کتاب تربیتی با عنوان  "تربیت چه چیز نیست" بیان کرد: ما امروز تربیت را پیچیده کرده‌ایم. والدین در گذشته سواد آنچنانی نداشته‌اند پس براساس چه نظریه تربیتی فرزندان خود را تربیت می‌کردند؟ 

وی با بیان اینکه در قدیم مولفه تربیتی به نام جمعیت وجود داشته ادامه داد: تعداد فرزندان زیاد بود و آنها در کنار هم رشد می‌کردن و خود فرد در این جمعیت بزرگ می‌شد و تغییرات زیست و رشد را می‌دیدید. آنها با یکدیگر بازی می‌کردند، بحث می‌کردند، بزرگترها در قبال کوچکترها مسئولیت داشتند، شب‌ها روی پشت‌بام می‌خوابیدند و آسمان را می‌دیدند و در مورد آن سوال می‌کردند درکل همه چیز را در خانواده می‌آموختند.

مربی باید اسباب رشد را فراهم و موانع را برطرف کند

فلاح پایه تربیت را در خانواده عنوان کرد و افزود: اکنون مدرک تحصیلی خانواده‌ها رشد کرده ولی درک تربیتی رشد نکرده است. بین مدرک تحصیلی و درک تربیتی تفاوت است پس کانون و مدرسه باید در کنار خانواده باشند و آن را کمک و تقویت کنند. 

وی با تاکید بر اینکه باید به بچه کمک کرد تا دنبال فطرت خودش برود، خاطرنشان کرد: کاری که والدین در گذشته انجام می‌دادند این بوده که فطرت بچه‌ها را خراب نمی‌کردند.

فلاح تربیت را دو بخش ایجابی و سلبی خواند و توضیح داد: موارد سلبی بر ایجابی ارحجیت دارد و سلبی مواردی است که نباید انجام داد. 

وی با بیان اینکه خانواده‌ تربیت بچه‌ها را برونسپاری کرده بیان کرد:   فرزندان تمام رفتارها و گفتارها را از بزرگترها خصوصا والدین خود یاد می‌گیرند و الگو می‌گیرند.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به اینکه ما در کانون خانواده را وارد سبد کانون کردیم تا بتوانیم  موارد و نکات تربیتی را به آنها یاد بدهیم، گفت: فعالیت در کانون برای کودک، نوجوان و خانواده باید متفاوت همراه با ایجاد تفکر، تعقل و ایجاد حس پرسش و جست و جو باشد.

وی ادامه داد: کودک و نوجوان نباید بی‌تفاوت به اطراف خود باشد که این خطرناک است. کار مربیان در کانون این است که آنها را متوجه پیرامون و اتفاقات اطرافشان بکنند تا آنها در ذهنشان سوالات زیادی ایجاد شود و کاسه ذهن آنها خالی از سوال نباشد زیرا اگر کاسه ذهن خالی باشد با چیزهای دیگر خود به خود پر می‌شود.

مربی باید اسباب رشد را فراهم و موانع را برطرف کند

فلاح به ویژگی‌های دوران نوجوانانی اشاره و تصریح کرد: نوجوان در محیطی که در آن تعامل و کنشگری وجود دارد تربیت می‌شود. در گذشته همه بچه‌ها در خانواده تربیت و رشد کرده و سبک زندگی را می آموختند، ارتباط و صله رحم بین خانواده‌ها خود اسباب رشد بچه‌ها بود و در میان همین تعاملات همسر خود را انتخاب می‌کردند.

وی سن نوجوانی را سن معرفت و شناخت معرفی کرد و گفت: نوجوان باید بفهمد که یک انسان با عقل و اختیار است که  مسئولیت‌های زیادی را بر دوش دارد و در مسیر رشد خود باید آنها را انجام دهد. او باید مسئولیت خود را با کشف کرده و به او مسئولیت داده شود.

معاون فرهنگی کانون با بیان اینکه یکی از کارهای مهم کانون کشف مسئولیت و اعمال مسئولیت به نوجوانان است، اظهار کرد: ایجاد باور قلبی از دیگر کارهایی است که باید توسط خانواده و مربی صورت بگیرد.  معرفت عقلی که از طریق ابزارهای شناختی بدست آمده باید تبدیل به معرفت قلبی شود زیرا وقتی عقل و قلب یکی شد ایمان حاصل می‌شود.

وی به نقش آفرینی نوجوانان اشاره و خاطرنشان کرد: نوجوان کار گروهی را دوست دارد و دنبال نقش است از این رو ما در کانون شورای نوجوان را تشکیل دادیم و مربیان در مراکز باید به نوجوانان نقش بدهند.

فلاح برای تربیت سه اصل مهم طهارت، معرفت و عقل را عنوان کرد و گفت: اگر هر کدام از این اصل ها در نوجوان تقویت شود دو تای دیگر هم تقویت شده و اینجاست که اهمیت کار مربی مشخص می‌شود.

مربی باید اسباب رشد را فراهم و موانع را برطرف کند

وی با بیان اینکه مربی کسی است که که اسباب رشد را فراهم کرده و موانع رشد را برطرف می‌کند، افزود: مربی مسئول و مربی در هر کانونی فقط مسئول اعضای خود نیست بلکه مسئول کودک و نوجوان منطقه خود است و مقر عملیاتی او همان مرکز فرهنگی- هنری به حساب می‌آید که باید دغدغه‌های کودک و نوجوان را از مسئولان مطالبه کند زیرا زمان پشت میز نشستن گذشته  و باید پویا باشیم.

معاون فرهنگی کانون ادامه داد: کانون در لایه اول برای توده عموم بچه‌ها برنامه دارد، در لایه دوم شناسایی استعدادهای را در میان این بچه‌ها انجام می‌دهد و در لایه سوم پرورش استعدادهای ویژه است که باید  برنامه‌ریزی جداگانه‌ای برای آن داشته باشند. از این رو ما باشگاه‌های چون باشگاه قاف را برای استعدادهای ادبی در زمینه شعر و داستان راه اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه جامعه به سه دسته افرادعادی، نخبگان( افرادی که مخاطب دارد) و حاکمان تقسیم می‌شوند، گفت: ما می‌خواهیم مهم‌ترین خروجی کانون از لایه سوم جزو دسته نخبگان کشور قرار بگیرد تا بتوانند بر روی دیگر افراد جامعه اثر بگذارند.

فلاح اضافه کرد: به دنبال معرفی نقش‌آفرینی موثر کانون در جامعه‌پردازی آینده ایران هستیم و مدل کانون در دنیا همان مدارس استراتژیک است که مسئولان ارشد کشور خود را در آن تربیت می‌کنند.

مربی باید اسباب رشد را فراهم و موانع را برطرف کند

وی با بیان اینکه هدف کانون پالایش، شناسایی و تقویت کودکان و نوجوانان است خاطرنشان کرد: کانون مبتنی بر انسان است نه کتاب؛ شما مربیان پای کار باشید زیرا آینده کانون در کشور  درخشان است.

در این دوره آموزشی از اپلیکیشن کانون  پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به منظور معرفی تمامی مراکز فرهنگی- هنری کانون در سراسر استان با آدرس kanoonhamedan.ir  رونمایی شد و همه مربیان با معاون فرهنگی عکس یادگاری گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =