کانون علوم و فنون به دنبال آموزش علم با نگاه تربیتی است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: فعالیت در کانون علوم و فنون فقط آموزشی نخواهد بود بلکه ما نگاه تربیتی و جامع برای رشد کودک و نوجوان داریم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور ظهر امروز با جمعی از فعالان حوزه علم و فناوری همدان در دفتر مدیر کل کانون دیدار و گفت و گو کرد.

در ابتدا فعالان حوزه علم و فناوری خود و فعالیتشان را معرفی کردند و در ادامه فرهاد فلاح با بیان اینکه امروز استقبال خانواده‌ها و خود کودکان و نوجوانان از حوزه علوم و فنون با وجود زیست دیجیتال زیاد است، اظهار کرد: هدف ما این است که در 40 سال دوم انقلاب از نظر علمی سرآمد منطقه باشیم و برای آن باید یک برش در حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم.

وی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: در این سند مدلی برای توسعه علوم برای کودک دیده نشده و ما در کانون پرورش فکری مدت‌ها است که مطالعه کردیم و به یک جمع‌بندی برای راه‌اندازی کانون علوم و فنون در زیرمجموعه کانون پرورش فکری رسیدیم.

معاون فرهنگی کانون کشور ادامه داد: در این کانون 30 شاخه علمی تعریف شده است که باید کودکان و نوجوانان را با توجه علاقه و استعدادی که دارند در هر یک از این شاخه راهنمایی و پرورش دهیم.

وی با اشاره به مراکز علمی دیگر که فقط صرفا کار آموزش صورت می‌گیرد، گفت: فعالیت در کانون علوم و فنون فقط آموزشی نیست بلکه ما نگاه تربیتی و جامع برای رشد کودک و نوجوان داریم.

فلاح به تقسیم بندی کشور به 5 الی 6 قطب علمی اشاره و خاطرنشان کرد: هر استان در ذیل یک قطب علمی فعالیت کرده که فعالیت علمی کانون علوم و فنون هر کانون پرورش فکری در هر استانی در ذیل استانداری است و با تشکیل کمیته، دیگر سازمان‌ها و نهادها مکلف به همکاری و حمایت هستند.

کانون علوم و فنون به دنبال آموزش علم با نگاه تربیتی است

وی افزود: راه‌اندازی این کانون انگیزه تحصیل و انجام فعالیت علمی را برای بچه‌ها تقویت می‌کند و کودکان و نوجوانان که این دوره‌ها را می‌گذرانند با بقیه بچه‌ها تفاوت دارند و این فرق کاملا محسوس است.

معاون فرهنگی کانون در بخش علمی در حوزه کودک و نوجوان به دنبال تولی‌گری است نه تصدی‌گری، گفت: کانون سکویی است که دیگر بخش‌های خصوصی که در زمینه علم و فناوری فعال هستند، می‌توانند با کانون همکاری کرده و از ظرفیت کانون استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه کانون مربیان را با حساسیت انتخاب می‌کند، تصریح کرد: مربیانی که وارد کانون علوم و فنون می‌شوند باید شناسنامه‌دار باشند و علاوه بر تخصص در رشته علمی خود باید دوره های تربیت کودک و نوجوان را ببیند که با فضای کانون و دوران کودکی و نوجوانی آشنا باشند.

فلاح به برگزاری جشنواره‌های مختلفی علمی نیز اشاره و اظهار کردد: این جشنواره‌ها خود فرصت خوبی برای معرفی کودکان و نوجوانان و آشنایی آنها با یکدیگر و علوم مختلف شده و خود زمینه ظهور و بروز را ایجاد می‌کند.

کانون علوم و فنون به دنبال آموزش علم با نگاه تربیتی است

وی با اشاره به تشکیل باشگاه‌های مختلف علمی گفت: هدف از تشکیل این باشگاه‌ها شناسایی بچه‌های نخبه بوده که بعد از آن باید نخبه پروری انجام شود.

معاون فرهنگی کانون افزود: در این مسیر باید از ظرفیت پارک علم و فناوری هر استان، شرکت و موسسات خصوصی در حوزه علم و فناوری و دانش بنیان و بخش‌های صنعتی خصوصی استفاده کنیم و اردوهای علمی در سطح استان و کشور برای کودکان و نوجوانان با رویکرد سناریو محور در نظر بگیریم.

وی به رایزنی کانون با برخی کشورها چون چین اشاره و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از وظایف ما تولید علم و کتاب علمی متناسب با زیست بوم هر منطقه است. بوم هر منطقه برای ما مهم است و از برای چاپ کتاب‌های علمی مفید و موثر برای حوزه کودک و نوجوان استقبال می‌کنیم.

کانون علوم و فنون به دنبال آموزش علم با نگاه تربیتی است

در این جلسه موسی اعظمی، رئیس بنیاد نخبگان حضور داشت که با توجه به صحبت‌های فلاح گفت: گزارشی که دادید قابل تقدیر و امیدآفرین است اما حوزه علوم و فنون و نیز حوزه کودک و نوجوان پر تکرار اما بسیار مهم هستند.

موسی اعظمی با بیان اینکه 20 سال از عمر بنیاد نخبگان می‌گذرد ادامه داد: در ابتدا رویکرد بنیاد نخبه پروری و استعدادهای خاص بود اما الان دو سالی می‌شود که شیوه عوض شده و ما کانون مردمی با شیوه‌نامه خاص خودش را داریم که کارش شناسایی استعدادهای برتر از دل مردم است.

وی به برگزاری اردوهای بازدید از واحدهای علوم و فناوری، پارک علم و فناوری و واحدهای صنعتی اشاره و خاطرنشان کرد: دانش آموزان زیادی از واحدهای مختلف بازدید کرده‌اند.

اعظمی با بیان دو پیشنهاد به مدیر کل کانون همدان گفت: کانون پرورش فکری به دنبال راه اندازی یک کانون مردمی نخبگان با همکاری بنیاد باشد که ما بتوانیم آن را حمایت کنیم و همچنین اگر کانون علوم و فنون راه افتاد در حوزه زیست بوم علوم و فناوری هر منطقه ورود جدی داشته باشید.

در ادامه این جلسه آوین عطایی یکی از اعضای مرکز یک همدان دکلمه‌ای با موضوع ایران را اجرا کرد که از طرف معاون فرهنگی مورد تقدیر قرار گرفت.

کانون علوم و فنون به دنبال آموزش علم با نگاه تربیتی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =