کد خبر: 345487
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور با اجرای برنامه‌های متنوع، هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، برنامه‌های متنوعی در مراکز فرهنگی هنری کانون با حضور اعضا، مربیان و خانواده‌ها برگزار شد که مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت.

این گزارش بر برنامه‌های اجرا شده در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در روزهای برگزاری هفته دفاع مقدس مروری دارد.

انتشار فراخوان ادبی «در راه فتح قله‌ایم» در کانون آذربایجان شرقی

نشست تخصصی «نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار شهادت» به مناسبت هفته دفاع مقدس و با حضور حجت‌الاسلام نظری استاد حوزه و دانشگاه در تبریز برگزار شد.

در این نشست که معاونان و کارشناسان ستادی کانون به صورت حضوری و مربیان مرکز فرهنگی هنری استان به صورت مجازی حضور داشتند حجت‌الاسلام نظری استاد حوزه و دانشگاه درباره موضوع ایثار و شهادت سخنرانی کرد و به برخی خاطره‌های دوران دفاع مقدس و مصادیق ایثار در طول تاریخ اشاره داشت.

علی بینش مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان استان نیز در سخنانی با گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس برپایی نشست‌های تخصصی در موضوع‌های مرتبط با تعمیق باورهای دینی و ملی را یکی از برنامه‌های مهم کانون استان در طول سال برشمرد.

همچنین کانون استان آذربایجان شرقی به مناسبت هفته دفاع مقدس فراخوان ادبی هنری «در راه فتح قله‌ایم» را با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم ارزشمند دوران دفاع مقدس منتشر منتشر کرد.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

در بخش ادبی این فراخوان از کودکان و نوجوانان علاقه‌مند خواسته شده است آثار خود را در قالب شعر، دل‌نوشته و متن ادبی به دبیرخانه این فراخوان ارسال کنند. عکاسی از تصاویر شهدا در شهر و محل زندگی و گلزار شهدا و نیز نقاشی از صحنه‌های دفاع مقدس موضوع بخش هنری این فراخوان است.

ویژه برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس نیز با اجرای فعالیت‌های مختلف و متنوع فرهنگی هنری و ادبی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با هدف تبیین مفاهیم ماندگار دفاع مقدس برگزار شد.

برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان با موضوع ایثار، مقاومت و شهادت، دعوت از ایثارگران و جانبازان برای حضور در جمع کودکان و نوجوانان برای بیان خاطره‌های دوران دفاع مقدس، قصه‌گویی با موضوع دوران ایثارگری رزمندگان اسلام، انتشار فراخوان ادبی و اجرای مسابقات مختلف فرهنگی از جمله برنامه‌هایی بود که به میزبانی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

حضور مربیان کانون در جمع دانش‌آموزان مدارس و معرفی وقایع دوران دفاع مقدس و برپایی کارگاه‌های هنری و کارگاه‌های شعر و داستان از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس بود.

دیدار با جانبازان در کانون آذربایجان غربی

به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس برای حفظ و پاسداشت ارزش‌های ملی، مدیرکل کانون استان از دو جانباز هشت سال دفاع مقدس تجلیل کرد.

زهرا آب‌سوران ابتدا با حضور در منزل جانباز حیدر غفورزاده ضمن تجلیل از وی گفت: هفته دفاع مقدس بخشی از برجسته‏ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته ایران اسلامی است.

وی افزود: دفاع مقدس برای ما درس‌های بسیاری دارد که در مراکز کانون و در قالب فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی سعی می‌کنیم کودکان و نوجوانان را با ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس آشنا کنیم.

در این دیدار غفورزاده با قدردانی از زحمت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این‌چنین دیدارهایی باعث زنده شدن خاطره‌ها می‌شود و همگی مسئول هستیم برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی تلاش کنیم.

وی در ادامه به بیان خاطره‌هایی از رشادت‌های رزمندگان در محافظت از مرزها در هشت سال دفاع مقدس پرداخت.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

سپس زهرا آب‌سوران، میزبان رزمنده و جانباز جنگ هشت سال دفاع مقدس، رضا حمیدی در اداره کل کانون استان بود.

در این دیدار نیز رضا حمیدی به بیان خاطره‌هایی از عملیات و رشادت‌های رزمندگان پرداخت و از زحمت‌های کانون پرورش فکری در تربیت کودکان و نوجوانان برای حفظ ارزش‌های ملی تشکر کرد.

در این دیدارها نمایندگان امور ایثارگران و بانوان استان و جمعی از کارکنان ستادی نیز حضور داشتند.

همچنین در هفته دفاع مقدس نفرهای برگزیده فراخوان ادبی «من یک وجب از این خاکم» که با هدف تحکیم وحدت ملی، تقویت حس دینی و ملی بین کودکان و نوجوانان و آشنایی با تاریخ و رشادت‌های هشت سال دفاع مقدس به همت واحد ادبی کانون استان منتشر شده بود، در دو بخش شعر و داستان اعلام شد.

ویژه‌برنامه «راوی قصه‌های مقدس» در کانون اردبیل

به مناسبت گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، نمایشگاه عکس و کتاب در مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان کوثر اردبیل برپا شد.

اکرم راضی مربی‌مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون کوثر گفت: به پاس دلیرمردی‌های رزمندگان جان برکف، شهدا و جانبازان در حفظ و حراست از کشور در مقابل تجاوزگری‌های رژیم بعث عراق، نمایشگاهی از عکس‌ها و مجموعه کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس موجود در مرکز برگزار شد و این نمایشگاه در طول این ایام جهت بازدید اعضا و اولیا دائر خواهد بود.

پاسخ به سوال‌های اعضا در حوزه جنگ تحمیلی، معرفی و روخوانی کتاب، معرفی شخصیت، شعرخوانی و فعالیت‌های هنری و ادبی از دیگر برنامه‌های این مرکز در هفته دفاع مقدس بود.

همچنین کتاب «مثل چشم‌های بابا» نوشته راضیه دهقان سلماسی با همراهی اعضا روخوانی و در ادامه راجع‌به محتوای اثر بحث و گفت‌وگو شد.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

در نکوداشت رشادت‌های رزمندگان و ایثارگران هشت سال جنگ تحمیلی، ویژه‌برنامه «راوی قصه‌های مقدس» نیز در مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اردبیل برگزار شد.

در این برنامه که با حضور ۶۰ نفر از اعضای مرکز برگزار شد، خاطراتی از ایثارگری‌ها، شهادت‌طلبی‌ها، میهن‌دوستی، ایستادگی و مقاومت رزمندگان در سال‌های جنگ تحمیلی از سوی غلام‌عسگر کریمیان، جانباز، آزاده و پیش‌کسوت دفاع مقدس برای حاضران نقل شد.

علاوه براین چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی دفاع مقدس با اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی هنری در مرکز شماره سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان مشگین‌شهر گرامی داشته شد.

قصه‌گویی، معرفی کتاب، اجرای قصه نمایش و معرفی وقایع، معرفی شخصیت و برپایی نمایشگاه کتاب با موضوع زندگی‌نامه شهدا و داستآن‌هایی با محوریت دفاع مقدس ازجمله برنامه‌های این مراسم بود.

کتاب «شهر بی خاطره» نیز با خوانش بخشی از این اثر برای حاضران معرفی شد و اعضا از نمایشگاه کتاب بازدید کردند.

ادای احترام به مزار شهیدان در کانون اصفهان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز زرین‌شهر اصفهان با اجرای ویژه‌برنامه‌ای هفته دفاع مقدس را گرامی داشت.

تلاوت قرآن کریم، اجرای سرود ملی، معرفی کتاب‌ و شخصیت شهید بهمن کرمی شاعر دفاع مقدس، معرفی دیگر شهیدان بزرگوار شهر زرین‌شهر، قصه‌گویی، اجرای دکلمه با موضوع دفاع مقدس، معرفی وقایع و ایام هفته دفاع مقدس، سرود و شعرخوانی از جمله بخش‌های این برنامه بود.

این ویژه‌برنامه با همکاری شهرداری، حوزه مقاومت بسیج، اداره تبلیغات اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زرین‌شهر برگزار شد.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

همچنین مهدی آقایاری مدیرکل به همراه کارکنان کانون پرورش فکری استان با حضور بر تربت پاک شهیدان والا مقام در گلستان شهدای اصفهان به‌ویژه سرداران شهید حاج حسین خرازی، حاج احمد کاظمی، مصطفی ردانی‌پور و شهید حاج محمدرضا زاهدی با آرمآن‌های شهیدان تجدید میثاق کردند و یاد و خاطره این عزیزان را گرامی داشتند.

رونمایی از کتاب «نبرد ۲۱» در کانون البرز

داوود امیریان از نویسندگان مشهور نوجوان در حوزه دفاع مقدس به مناسبت گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس در قالب نشست «یک فنجان کتاب» در جمع نوجوانان کرجی بود. این برنامه از ویژه‌برنامه‌های کمیته‌ی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کانون البرز است که به همت همکاران مرکز مجتمع کانون کرج برگزار شد.

اجرای سرود از سوی نوجوانان مرکز مجتمع و رونمایی از «سردیس شهید پناهی»، از شهدای نوجوان استان، از دیگر برنامه‌های اجرا شده است در این نشست با حضور امیریان بود.

این نویسنده صاحب آثار بسیار زیادی در حوزه دفاع مقدس است که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و از جمله آثار وی می‌توان به کتاب طنز پرطرفدار «گردان قاطرچی‌ها» اشاره کرد.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

همچنین همکاران کانون البرز در ویژه ‌رنامه «راویان دفاع مقدس» از خاطره‌هایشان گفتند و در حاشیه این نشست از فرشته حق‌نظری، خالق کتاب «آن روز تمام کودکی‌هایم بود»، تجلیل شد. خوانش اشعاری با مضمون دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این دورهمی صمیمانه بود .

فرشته حق‌نظری، مربی فرهنگی مرکز مجتمع کانون کرج است که تاکنون در حوزه دفاع مقدس تالیف‌هایی انجام داده و موفقیت‌هایی را کسب کرده است.

او درباره این کتاب می‌گوید: یکی از آسیب‌های جدی که در حوزه تالیف کتاب‌های دفاع مقدس وجود دارد، اغراق است که گاهی در آثار برخی نویسندگان حتی داستآن‌های مشهور مشاهده می‌شود؛ بنابراین این وظیفه را بردوش خود حس کردم به عنوان کسی که دوان کودکی‌ام را در شهر ایلام گذراندم و خاطره‌های آن روزها را به یاد داشتم، این خاطره‌ها را به زبان روان و ساده برای نسل امروز بازگو کرده و در برخی موارد با چاشنی طنز، وقایع را به تصویر بکشم.

زینب عاشری، مدیرکل کانون استان نیز در پایان این برنامه، ضمن تجلیل از این نویسنده گفت: خوشحالم که چنین ظرفیت‌هایی در کانون وجود دارد و امیدوارم چنین برنامه‌هایی در کانون محدود به یک زمان مشخص نشده و به صورت مستمر به ویژه در حضور کودکان و نوجوانان اجرا شود تا این عزیزان هر چه بیشتر و بهتر با رشادت‌های فرزندان ایران زمین آشنا شوند.

در برنامه‌ای دیگر هم از کتاب «نبرد ۲۱» (خاطره‌های اسماعیل نمک‌شناس از همکاران کانون و رزمندگان دفاع مقدس)، رونمایی و لوح تجلیلی با امضای استاندار، فرماندهی انتظامی استان و مدیرکل بنیاد حفظ آثار به اسماعیل نمک‌شناس، همکار کانون البرز و نویسنده کتاب «نبرد ۲۱» اهدا شد.

اسماعیل نمک‌شناس، همکار کانون استان البرز و از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است که خاطره‌های خود از زمان حضور در جبهه‌های حق علیه باطل را در قالب کتاب «نبرد ۲۱»، به رشته تحریر درآورده است.

برپایی نمایشگاه کتاب و عکس در کانون ایلام

در استان ایلام برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی متنوعی با موضوع دفاع مقدس ویژه کودکان و نوجوانان در مراکز فرهنگی هنری کانون استان برگزار شد.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

اجرای ویژه‌برنامه مشترک از مشهدالرضا تا مشهدالشهدا با استان خراسان رضوی، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، دعوت از ایثارگران و جانبازان برای خاطره‌گویی از دوران دفاع مقدس برای اعضا، برپایی نمایشگاه کتاب، نمایش عکس یادگار ماندگار با موضوع دفاع مقدس، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، برگزاری کارگاه‌های فرهنگی هنری و ادبی و فعالیت‌های عمومی، برگزاری نشست‌های ادبی با موضوع دفاع مقدس و نقد و بررسی آثار ادبی، نقد و بررسی کتاب با موضوع دفاع مقدس، مسابقه نقاشی، معرفی وقایع و ایام با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای دانش‌آموزان ازجمله برنامه‌های مراکز کانون استان ایلام بود.

دیدار با خانواده شهدا در کانون بوشهر

سمیه رسولی مدیرکل و جمعی از کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر مقارن با هفته دفاع مقدس و با هدف ارج نهادن فرهنگ شهید و شهادت و پاسداشت یاد و خاطره شهیدان نوجوان با حضور در منزل سردار شهید باقر میگلی‌نژاد، با همسر و خانواده این شهید والامقام دیدار و گفت‌وگو کردند.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

سردار شهید باقر میگلی‌نژاد فرمانده بسیج شهرستان بوشهر بود که با آغاز جنگ تحمیلی، مسئولیت اعزام نیروهای مردمی به جبهه‌ها را برعهده داشت. وی در اسفند سال ۱۳۶۰ در منطقه عملیاتی شوش به درجه رفیع شهادت رسید.

بازدید از موزه دفاع مقدس در کانون تهران

هم‌زمان با هفته دفاع مقدس ویژه‌برنامه بازدید از موزه دفاع مقدس با حضور ۱۵ نفر از اعضای نوخوان و نونهال پسر و شورای خانواده مرکز۱۸ برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه اعضا با فضای فرهنگی تفریحی موزه دفاع مقدس که مجموعه‌ای کامل از هنر و تاریخ برای نوجوانان است و با مفهوم دفاع مقدس آشنا شدند؛ مفاهیمی چون ایثار، از خودگذشتگی و رسیدن از جنگ به صلح.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

همچنین اعضا در کنار مربیان‌شان به بررسی ارزش‌های دفاع مقدس پرداختند و با انواع جنگنده‌ها و تکنولوژی‌های به‌روز جنگی آشنا شدند. این برنامه با هدف آشنایی اعضا با اهداف انقلاب اسلامی ایران، دستاوردها، فرهنگ جنگ و روایت داستآن‌های هشت سال جنگ تحمیلی عراق برگزار شد.

یادواره شهدای کودک در کانون خراسان رضوی

همزمان با هفته دفاع مقدس و به منظور گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و با هدف ترویج و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی، به همت آفرینش‌های ادبی کانون خراسان رضوی و بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس استان، مراسم بررسی، رونمایی و جشن امضای کتاب «عبور از جاده‌ی برفی» در کتابخانه شماره دو کانون پرورش فکری مشهد و با حضور ۶۰ کودک و والدین اعضا برگزار شد.

در این ویژه برنامه محمدمهدی حسین‌پور مدیرکل کانون پرورش فکری استان به همراه معاون اداری مالی و کارشناسان فرهنگی اداره کل، مجتبی محمودی مهماندوست مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور، راضیه رضاپور مدیر ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ملیحه غیور مدیر دفتر مشارکت زنان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، علیرضا پورحسن‌فلاحیه شاعر و نویسنده دفاع مقدس، علیرضا میری مسئول آموزش مدیریت ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار حضور داشتند و اعضای کودک کتابخانه شماره ۲ کانون مشهد کتاب «عبور از جاده‌ی برفی» اثر عاطفه نیک فطرت را بررسی کردند.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

در حاشیه این نشست برگه مسابقه‌ای با محوریت دفاع مقدس برای کودکان و والدین توزیع شد که در پایان به برگزیده‌ها هدایایی اهدا شد. رونمایی و جشن امضا و اهدای کتاب به کودکان پایان‌بخش برنامه بود.

همچنین مرکز فرهنگی و هنری کانون تایباد در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی این شهرستان شرکت کرد و دست‌سازه‌های اعضای مرکز تایباد در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت. اعضای مرکز تایباد ماکت‌هایی با الهام از ادوات جنگی مورد استفاده در ایام دفاع مقدس در جبهه‌ها ساخته بودند.

مرکز فرهنگی و هنری چناران نیز با همکاری دستگاه‌های مرتبط، یادواره شهدای کودک را در این مرکز فرهنگی و هنری برگزار کرد.

هدف از این برنامه آشنایی اعضا با یاد و خاطره‌ی شهدا و رشادت‌های آن‌ها، جانبازان و ایثارگران در یک فضای شاد و مفرح برای نوجوانان بود. در این یادواره که با یاد شهدای شهرستانی، کشوری و همکاری اداره‌های مختلف شهرستان برگزار شد، اعضا در غرفه‌ی «شهید آزاد» امدادگر زمان جنگ، چگونگی حمل مصدوم را از مربیان جمعیت هلال احمر آموختند.

سپس در غرفه‌ جانباز شهید صانعی، همسر و دختران شهید از سختی‌های زمان مجروحیت ایشان، برای اعضاء خاطره‌گویی و یاد و خاطره روزهای جنگ را زنده کردند.

در این یادواره غرفه‌ی کتاب و تصویرهای مربوط به دفاع مقدس نیز با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی برپا شده بود. همچنین در این ویژه‌برنامه با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران از خانواده‌ی شهید صانعی که به تازگی به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند، تجلیل شد.

نشست «روایت دفاع مقدس» در کانون خراسان جنوبی

هم‌زمان با هفته‌ی دفاع مقدس مدیرکل کانون خراسان‌جنوبی به همراه همکاران با حضور در گلزار شهدای گمنام بیرجند ضمن قرائت فاتحه مزار مطهر این شهدا را غبارروبی و با آنان تجدید میثاق کردند.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

در مراکز کانون در شهرستآن‌ها نیز ضمن فضاسازی مراکز و معرفی ایام دفاع مقدس، برنامه‌های متنوع فرهنگی به اجرا درآمد.

در ادامه نشست «روایت دفاع مقدس» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با هدف روایت‌گری و تبیین دفاع مقدس و با حضور راوی و جانباز محمدعلی ذاکریان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

روایت و تبیین واقعیت‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس برای جلوگیری از تحریف واقعیت‌ها و یادآوری دلاورمردی‌های این بزرگ‌مردان از اهداف اصلی برگزاری این نشست بود.

ذاکریان راوی دفاع مقدس ضمن صحبت درباره خاطره‌های آن روزها از نقش پررنگ زنان و حمایت خانواده‌ها در پشت جبهه و تاثیر در روحیه رزمندگان سخن گفت.

وی افزود: دفاع مقدس تبدیل یک تهدید بزرگ به یک فرصت برای الگوگیری جهان از ملت ایران شد.

کانون سربیشه نیز با حضور بر گلزار شهدا، روایت‌گری ایثارگری این عزیزان را برای کودکان داشت.

تولید کتاب صوتی با موضوع دفاع مقدس در کانون خراسان شمالی

مراکز فرهنگی و هنری ثابت و سیار کانون پرورش فکری استان خراسان شمالی هم‌زمان با گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس با اجرای برنامه‌های مختلف به تبیین مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس پرداختند.

ویژه‌برنامه «اینجا به وقت بهشت» قصه‌گویی با رویکرد قصه زندگی سرداران شهید استان، تولید کتاب صوتی با موضوع دفاع مقدس، کتابخوانی با رویکرد فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی و اکران فیلم «یدو» ازجمله این برنامه‌ها بود.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

همچنین کتاب‌های «گردان قاطرچی‌ها»،«حلزون من گم شده»، «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» و «صدای بال لک لک‌ها» برای کتابخوانی معرفی شد.

مراکز کانون استان با بهره‌گیری از این کتاب‌ها فعالیت‌هایی چون بحث و نقد کتاب، نوشتن خلاق، شعرخوانی و نمایش خلاق را در راستای خلق اثر هنری و ادبی و به همت کودکان و نوجوانان رقم زدند.

ویژه‌برنامه «ایستادگی دیروز عزت امروز» در کانون زنجان

مرکز فرهنگی هنری قیدار کانون پرورش فکری استان زنجان به مناسبت هفته دفاع مقدس ویژه‌برنامه «ایستادگی دیروز عزت امروز» را با حضور ۳۰ نفر از دانش‌آموزان دبستان دخترانه کوثر اجرا کرد.

فعالیت‌های اجرا شده در این برنامه معرفی هفته دفاع مقدس برای دانش‌آموزان، معرفی کتاب‌های موجود درباره شهدا، کارگاه کاردستی و کتابخوانی بود.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

در پایان برنامه دانش‌آموزان و اعضای مرکز با ادای احترام به مقام شامخ شهدا با قرائت فاتحه‌ای به روح شهدای عزیز ایران اسلامی یاد آن‌ها را گرامی داشتند.

برپایی نمایشگاه «در راه فتح قله» در کانون سیستان و بلوچستان

مربیان هنری و فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در کارگاه هنری «نقاشی- خط»، که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد، آثاری با موضوع سال‌های حماسه آفرینی رزمندگان پدید آوردند.

حوری داوودی کارشناس هنری کانون استان که مدرس این کارگاه بود، ابتدا تاریخچه‌ی شکل‌گیری این هنر در ایران را برای همکاران بیان کرد و سپس روش‌های گوناگون آن را شرح داد.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

در ادامه حاضران در کارگاه به خلق اثر پرداختند و به یاد سال‌های دفاع مقدس، آثاری پدید آوردند که در نمایشگاهی، در اداره‌کل به نمایش گذاشته شد.

همچنین نمایشگاهی با موضوع دفاع مقدس حاصل هنرنمایی مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان برپا شد و میزبان علاقه‌مندان بود.

در این نمایشگاه که در محل اداره‌کل کانون برپا شد، آثار نقاشی، خوشنویسی و نقاشی-خط، به نمایش در آمد. مربیان و اعضا در این آثار، احساس خود را با زبان هنر بیان کرده‌اند.

نمایشگاه آثار، که عنوان «در راه فتح قله» را داشت حاوی آثاری با موضوع دفاع مقدس و در آن به شهادت، نقش مردم، پرچم مقدس جمهوری اسلامی، هجوم ناجوانمردانه به خاک کشورمان، ایستادگی در برابر دشمنان، رزمندگان و... اشاره شده بود.

ویژه‌برنامه «یادواره شهدا» در کانون قزوین

به مناسبت هفته دفاع مقدس چند ویژه‌برنامه در مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین اجرا شد.

مرکز فرهنگی و هنری شماره یک کانون تاکستان به مناسبت هفته دفاع مقدس ویژه‌برنامه «یادواره شهدا» را با همکاری پایگاه بسیج خواهران برگزار کرد. در این برنامه مادران شهدا و خانواده اعضا مهمان کانون بودند.

تلاوت قرآن کریم، سرود ملی، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد شمس‌الدین موسوی‌شالی با موضوع هشت سال دفاع مقدس، اجرای یک نمایش کوتاه درباره زندگی رزمندگان دفاع مقدس از جمله بخش‌های این برنامه بود.

مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون قزوین نیز به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی یک ویژه‌برنامه فرهنگی برگزار کرد. برگزاری نمایشگاه آثار اعضای مرکز، معرفی وقایع و ایام و حماسه‌سازان دفاع مقدس در این ویژه برنامه رقم خورد.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

همچنین این مرکز جشن شکوفه‌ها را به مناسبت آغاز سال تحصیلی برای دانش‌آموزان مدرسه نور ایمان در روستای اسماعیل آباد برگزار کرد. در این جشن فعالیت‌هایی مانند قصه‌گویی، مسابقه، بازی و سرگرمی، شعرخوانی و ریتم و بازی ایانه‌ای برای ۱۵۰ دانش‌آموز انجام شد.

ویژه‌برنامه «پلاک آسمان» در کانون قم

به مناسبت هفته دفاع مقدس ویژه‌برنامه «پلاک آسمان» در مجتمع فرهنگی هنری پردیسان استان قم برگزار شد. در این برنامه چند تن از خانواده‌ شهدای دفاع مقدس به‌ویژه مادر شهید نوجوان دادستان و همسر شهید زاهدی حاضر بودند و برای شرکت‌کنندگان خاطره‌گویی کردند.

اجرای سرود با عنوان «ثمره آرمان‌ها» از سوی دختران پایگاه ناحیه مقاومت بسیج حضرت زینب(س) و مدیحه‌سرایی سیدرسول موسوی به مناسبت سال‌روز ورود حضرت معصومه(س) از دیگر برنامه‌های «پلاک آسمان» بود.

نمایش «تعزیه با طعم خمپاره» نیز در این ویژه‌برنامه اجرا شد و از این گروه به پاس قدردانی در حضور سه روزه بر روی تماشاخانه سیار و ٦ اجرای عمومی تقدیر به عمل آمد. این گروه به کارگردانی محمدرضا بابایی و همراهی فائزه مرزبان بر روی تریلی سیار در ایام اربعین حسینی در روستاها و بعضی محلات شهر قم برنامه داشتند.

همچنین به مناسبت هفته دفاع مقدس، اعضای مرکز شماره ٨ در ویژه برنامه‌ای در قالب اردوی یک روزه به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رفتند.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

در این ویژه‌برنامه پسران فعال مرکز در موزه حاضر شدند و دختران در کارگاه نقاشی شرکت کردند.

باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سال ۱۳۹۹ همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس در مساحتی حدود ۳۵ هکتار افتتاح شده است. هدف از ایجاد این مجموعه شناخت نقش مردم در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و معرفی آن به نسل جدید است.

اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در کانون کردستان

به مناسبت پایان فعالیت‌های تابستانی روستای مائین دول از توابع شهرستان سنندج در هفته دفاع مقدس، مدیرکل استان کردستان حمیدرضا گوهری در میان کودکان و نوجوانان روستا حضور یافت و برنامه‌های مختلف فرهنگی با حضور والدین برگزار شد.

روستای مائین دول در ۷۰ کیلومتری شهر سنندج واقع در جاده خاکی و صعب‌العبور قرار گرفته و بیش از۵۰ کودک و نوجوان در روستای مذکور ساکن هستند.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

گوهری مدیرکل کانون استان در آیین پایانی به تمامی شرکت‌کنندگان در فعالیت‌های کانون و همچنین کودکان و نوجوانان حاضر در برنامه، جوایزی از انتشارات کانون، کتاب و نوشت‌افزار اهدا کرد و به اعضای افتخاری کانون قول داد در راستای پیک امید فعالیت‌های بیشتری در طول سال با حضور مربیان کانون انجام شود.

نشست انجمن ادبی «آوای قلم» در کانون کرمان

نشست انجمن ادبی «آوای قلم» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهربابک با موضوع شعر طنز دفاع مقدس و با حضور علی اسدی شاعر، نویسنده و طنزپرداز برگزار شد.

در ابتدای این نشست اسدی در مورد ظرافت‌های شعر طنز و نحوه پرداخت شعر صحبت و با خواندن چند نمونه شعر طنز و نقد و بررسی آن‌ها، توجه اعضا را به نکات بیان شده جلب کرد.

وی بیان کرد: شعر طنز دفاع مقدس جای کار زیادی دارد و با آثار مکتوب در این حوزه و همچنین خاطره‌های رزمندگان می‌توان نکته‌های جذاب و شیرینی را برای آفرینش شعر طنز پیدا کرد.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

اسدی افزود: مهم‌ترین ویژگی در شعر طنز نحوه پرداخت شعر است به شکلی که مخاطب با شعر همراه شود. جزئیاتی که با شیوه طنازانه بیان می‌شوند و ضربه ادبی نهایی باعث اثرگذاری شعر بر ذهن مخاطب می‌شود.

وی به اعضای شاعر نوجوان توصیه کرد: شعر را با رویه طنز ادامه دهند چرا که شعری که بیان طنز داشته باشد اثرگذاری بیشتری بر مخاطب و هم سالانشان خواهد داشت.

اسدی در ادامه رمان «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان را به عنوان نمونه برای کسب ایده‌های خوبی برای شعر طنز معرفی کرد.

او همچنین، مثنوی بلند «آب‌ها و مرداب‌ها» سیدحسن حسینی، «خیابان هاشمی» محمدرضا عبدالملکیان، «ماه و نخل» طاهره صفارزاده و «زمزمه جویبار» سلمان هراتی را از مهم‌ترین شعرهای دفاع مقدس به زبان طنز، اعتراض و انتقاد دانست.

نواختن زنگ مهر و ایثار در کانون کرمانشاه

با نواخته شدن زنگ ایثار و شهادت و حضور مسئولان شهرستان، جشنواره قصه‌گویی با موضوع دفاع مقدس توسط کانون کنگاور برگزار شد.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

اجرای جشنواره قصه‌گویی ازسوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز کنگاور با موضوع دفاع مقدس همراه با مراسم نواختن زنگ مهر و ایثار و مقاومت با حضور نماینده مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه و تمامی مسئولان سطح شهر، در مدرسه نسیم صورت گرفت.

اجرای برنامه‌های قصه‌گویی از زندگی فرماندهان شهید هشت سال دفاع مقدس، معرفی شخصیت شهید محمد بروجردی، سرود، بازی و سرگرمی، سخنرانی امام جمعه شهرستان و رئیس آموزش و پرورش، قرائت پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت بازگشایی مدارس و... از برنامه‌هایی بود که در این مراسم اجرا شد.

برپایی ایستگاه نقاشی در کانون کهگیلویه و بویراحمد

به مناسبت هفته دفاع مقدس با حضور مسئولان، کودکان و نوجوانان ایستگاه نقاشی در مرکز فرهنگی هنری لنده با حضور اعضا برگزار شد.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

در این ایستگاه بیش از ۵۰ دانش‌آموز دختر با موضوع دفاع مقدس نقاشی کشیدند. هدف از برگزاری این ایستگاه نقاشی آشنایی بیشتر نسل کودک و نوجوان جامعه با فرهنگ ایثار و شهادت و احیای ارزش‌های هشت سال دفاع‌ مقدس بود.

در این ایستگاه نقاشی کودکان ایده‌های ذهنی خود را در مورد شهدا و دفاع مقدس به تصویر کشیدند.

نمایش فیلم با موضوع مقاومت در کانون گلستان

بیش از ۷۰ برنامه فرهنگی، هنری و ادبی با موضوع دفاع مقدس ویژه کودکان و نوجوانان در مراکز فرهنگی هنری کانون گلستان برگزار شد.

فراخوان استانی «طنین مقاومت»، برپایی نمایشگاه کتاب، نمایش فیلم با موضوع مقاومت، دیدار با خانواده شهدا، عکس نوشت و کاردستی لاله‌های سرخ، سفالگری، یادواره شهدای دانش آموز شهرستان، برگزاری نمایشگاه، نقد و بررسی کتاب با موضوع دفاع مقدس، مسابقه نقاشی، معرفی وقایع و ایام با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، کارگاه ادبی، دعوت از میهمان ویژه و خانواده محترم شهدا و جانبازان و... از جمله ویژه برنامه‌های هفته دفاع مقدس در کانون پرورش فکری استان گلستان بود.

برهمین اساس مرکز فرهنگی هنری شماره یک گنبد کاووس، به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس، نشست نقد و بررسی کتاب «پاهای تو منهای یک» سروده مجتبی احمدی را با حضور تعدادی از اعضا برگزار کرد.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

خوانش شعرها، بررسی قالب آزاد و نیمایی، شروع، ادامه، ضرباهنگ پایانی شعرها و نقد ظاهری از مواردی بود که اعضای نوجوان درباره این کتاب بررسی کردند.

مرکز فرهنگی هنری مراوه تپه نیز نشست صبح شعر را با حضور شاعر، نویسنده و منتقد ادبی برگزار کرد. در این نشست بای محمد قلیچی، شاعر و نویسنده شهرستان مراوه‌تپه، برای آشنایی اعضا با شعر و داستان در خصوص وزن و قالب‌های شعری، نحوه انتخاب موضوع و نحوه شروع داستان توضیح‌هایی ارائه داد.

وی سپس کتاب «از صحرا تا خدا» که به قلم خود به رشته تحریر درآمده را به اعضا معرفی کرد.

پویش کتاب‌خوانی «یک آسمان ایثار» در کانون گیلان

به‌مناسبت هفته دفاع مقدس مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با برپایی نمایشگاه کتاب، به استقبال اعضا و دانش‌آموزان مدارس رفتند.

این نمایشگاه به‌منظور آشنایی هرچه ‌بیش‌تر کودکان و نوجوانان با دستاوردهای هشت ‌سال دفاع مقدس و با تکیه بر فعالیت‌های کتاب‌محور کانون پرورش فکری در مراکز فرهنگی هنری سراسر استان گیلان برگزار شد.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

مربیان کانون نیز در این نمایشگاه به معرفی کتاب و منابع مطالعاتی مناسب به کودکان و نوجوان پرداختند و با اجرای فعالیت‌های روخوانی‌کتاب، خوانش ‌شعر و دکلمه‌خوانی، تصویری روشن از روزهای دفاع جانانه مردان و زنان ایران اسلامی به مخاطبان ارایه‌ کردند.

برپایی کارگاه‌های ادبی، خوش‌نویسی، نقاشی، مصورسازی کتاب، آموزش کاردستی و اهدای کتاب به برگزیدگان، از دیگر برنامه‌هایی بود که در حاشیه برپایی نمایشگاه صورت‌گرفت.

در برنامه‌ای دیگر، کانون پرورش فکری استان گیلان پویش کتاب‌خوانی «یک آسمان ایثار» را با موضوع و محوریت هشت‌ سال دفاع مقدس راه‌اندازی‌ کرد.

این پویش کتاب‌خوانی هم‌زمان با هفته دفاع مقدس برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان عضو مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان فراخوان‌ شد.

بر همین ‌اساس کتاب‌ «عبور از کارون»، نوشته ‌مصطفی خرامان که اشاره‌ای به تاریخ جنگ ‌تحمیلی دارد و ایثار و فداکاری مردم مسلمان ایران اسلامی را در هشت‌ سال دفاع‌مقدس روایت ‌می‌کند، به عنوان یکی از منابع مطالعاتی معرفی ‌شد.

«خان‌های روی شیشه» به نویسندگی شهرام شفیعی و تصویرگری الهام کاظمی که از سوی «انتشارات به‌نشر» انتشار یافته ‌است، از دیگر منابع مطالعاتی برای شرکت در این پویش کتاب‌خوانی به‌شمار می‌رود.

برپایی نشست‌های ادبی در کانون مازندران

هم‌زمان با سالگرد گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، مراکز فرهنگی هنری این کانون در سراسر استان به اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی به منظور تجلیل از مقام شامخ شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و انتقال مفاهیم این حوزه به نسل کودک و نوجوان پرداختند.

تشکیل کمیته کودک و نوجوان ستاد گرامی‌داشت این هفته با مسئولیت کانون از جمله اقدام‌های این اداره کل بود که در امتداد گرامی‌داشت این هفته و دست‌یابی به اهداف مورد نظر صورت گرفت.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

بر همین اساس، فضاسازی و برپایی نمایشگاه کتاب و آثار و دست سازه‌های اعضا، عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدا و تجدید پیمان با شهدا، معرفی وقایع و ایام، معرفی شخصیت‌ها، برپایی نشست‌های ادبی با موضوع دفاع مقدس، نمایشگاه عکس و معرفی کتاب‌های مرتبط، اجرای فعالیت‌های هنری و نقاشی و خوشنویسی، قصه‌گویی و... از عمده فعالیت‌های مربیان و اعضای کانون به منظور گرامی‌داشت این هفته بود.

قدردانی از فرزند شهید در کانون هرمزگان

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان به مناسبت گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و اکرام خانواده شهدا با دختر شهید اکبر آشنایی دیدار کرد.

پروین پشت‌کوهی ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدا بیان کرد: دیدار با خانواده شهدا سراسر برکت است و هفته دفاع مقدس نمودار مجموعه‌ای از برجسته‌ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

مدیرکل کانون هرمزگان در این دیدار ضمن دل‌جویی از دختر شهید ادامه داد: یاد و خاطره رشادت‌ها و شجاعت‌های دلیرمردان هشت سال دفاع مقدس را گرامی می‌داریم و منطبق بر فرمایش رهبر معظم انقلاب؛ «زنده نگهداشتن یاد شهیدان، کمتر از شهادت نیست»، بر این عهد خواهیم بود که همیشه نام و یاد آنان را زنده نگه داریم.

وی تشریح کرد: کانون پرورش فکری بر این باور است که انتقال مفاهیم و ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس از عمده کارهای مهم حوزه تربیتی است که می‌بایست به روش‌های خلاقانه و هنرمندانه به نسل نو منتقل شود.

پشت‌کوهی گفت: نام و یاد شهدای انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حریم ولایت و امنیت و شهدای سلامت همواره در نام و یاد مردم وطن خواهد بود.

در پایان این دیدار از دختر شهید اکبر آشنایی تقدیر شد.

برگزاری برنامه «بوستان خاطرات شهدا» در کانون همدان

مراکز فرهنگی هنری همدان به مناسبت هفته دفاع مقدس برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی متنوعی را با حضور اعضای خود برگزار کردند.

برهمین اساس اعضای کودک و نوجوان کانون پرورش فکری رزن با مادر شهید ابوالفضل محمدی دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار مادر شهید و خواهر ایشان از فضایل اخلاقی شهید نظیر مهربانی، صداقت و درستکاری ایشان برای کودکان و نوجوانان صحبت کردند.

شهید بزرگوار ابوالفضل محمدی در سال ۶۷ در سن ۱۸ سالگی در عملیات مرصاد در دهلران به درجه رفیع شهادت نائل شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان فامنین نیز به مناسبت هفته دفاع مقدس با همکاری مدرسه دبیرستان فرزانگان، برنامه کافه کتاب را با معرفی کتاب‌های «خندید و رفت» و «بچه‌های عشق و اخلاص» به نویسندگی رضا سلیمی برگزار کرد.

در این برنامه به معرفی شهیدان شهرستان فامنین و برخی از شهدای دفاع مقدس پرداخته و قسمت‌هایی از کتاب «خندید و رفت» هم‌خوانی شد.

همچنین اعضای مرکز فرهنگی هنری شهر سرکان بر سر مزار شهدای گمنام این شهر رفته و با غبارروبی و قرائت فاتحه برای شهدا یاد آن‌ها را گرامی داشتند و بار دیگر با شهدا پیمان بستند که راهشان را با رعایت حجاب خود ادامه خواهند داد.

در مرکز فرهنگی هنری شماره ۵ همدان هم برنامه خاطره‌گویی رزمنده پیشکسوت مهدی صمدی‌صالح با حضور ۴۰ نفر از دانش‌آموزان انجام شد.

در ادامه کانون پرورش فکری شهرستان اسدآباد به مناسبت هفته دفاع مقدس برنامه‌ای با عنوان «بوستان خاطرات شهدا» را با هدف تقویت ارتباط نسل جدید با فرهنگ ایثار و شهادت برگزار کرد.

فضاسازی ویژه هفته دفاع مقدس، برپایی نمایشگاه کتاب، برنامه‌های هنری نقاشی و سفال با همین موضوع، خواندن وصیت‌نامه شهدا، معرفی شهدا، معرفی کتاب از بخش‌های مختلف این برنامه بود.

مراکز کانون هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند

یادآوری می‌شود هفته دفاع مقدس هرسال هم‌زمان با سالگرد آغاز جنگ تحمیلی از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر  با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و بیان رشادت‌های رزمندگان در سراسر کشور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =