کد خبر: 345504
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
بازدید 19
ویژگی‌های ادبیات دفاع مقدس بررسی شد

انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زرند نشست بررسی ویژگی‌های ادبیات دفاع مقدس را با حضور زهرا عرب‌پور برگزار کرد.

 به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، انجمن نویسندگان نوجوان «رویش زراوند» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زرند به مناسبت هفته دفاع مقدس نشستی را با حضور زهرا عرب‌پور شاعر حوزه دفاع مقدس ۵ مهر ۱۴۰۳ برگزار کرد.

بنابر این خبر، زهرا عرب‌پور مهمان نشست انجمن کانون زرند ابتدا بیان کرد: من اولین شعرم را با یک الهام خاص در مورد امام حسین(ع) گفتم و اعتقاد دارم که شعر سرودن برای شهدا نیاز به اخلاص کامل دارد.

 وی افزود: جشنواره‌ها هم در سرودن بسیار تاثیرگذار هستند و به ما کمک می‌کنند تا استعداد خود را کشف کنیم. گاهی سوژه‌های جذاب می‌تواند به ما کمک کند.

عرب‌پور با اشاره به این‌که دیدن تابلوهایی که حاوی سخنان شهدا هستند یکی از این موارد است گفت:این اتفاق برای خود من افتاد. در سفر به شلمچه روی تابلویی نوشته شده بود:

« ای بی‌دست و پاها، من بی‌دست و پا اینجا چه می‌کنم؟»

 در آنجا این شعر را سرودم:

 داماد رویاهای خونین خوش به حالت

 ای خون‌بهای آتش و مین خوش به حالت

مهمان نشست تشریح کرد: شعر دفاع مقدس همیشه هست و ما همیشه در حال دفاع هستیم. به‌خصوص مسئله امروز فلسطین و غزه است و ما باید در آثار خود به موضوعات روز این دفاع توجه کنیم و شعر خود را بروز کنیم. امروزه مادران و کودکان زیادی در این جبهه به شهادت می‌رسند و ما باید با قلم از آن‌ها دفاع کنیم.

 عرب‌پور در ادامه درباره زیبایی شعر دفاع مقدس اظهار داشت:  پیوند دادن تشنگی امام حسین(ع) و تشنگی شهدا، استفاده از پارادوکس، تصویرسازی و استفاده از شعر شاعران بزرگ مثل حافظ می‌تواند در سرودن شعر که از ویژگی های این ادبیات است کمک کننده باشد.

وی به نوجوانان حاضر توصیه کرد: اشعار علیرضا قزوه را حتما بخوانند. از اشعار کهن چون حافظ کمک بگیرند. زندگی‌نامه شهدا هم مثل «سلام بر ابراهیم» می‌تواند در سرودن و نوشتن به ما کمک شایانی کند.

همچنین، همزمان با ارتباط با شاعران، مطالعات بصری، شنیدن و خواندن به ما بیشتر کمک می‌کنند و سعی کنید از نگاه خودتان و تجربه زیسته خودتان بنویسید.

در این نشست دلسا محسنی کوچک‌ترین دکلماتور کشور به اشعاری از دفاع مقدس و ادبیات مقاومت و پایداری را خواند و آثار بچه‌های انجمن رویش زراوند از سوی مهمان نشست مورد نقد و بررسی قرا رگرفت.

 میهمان برنامه توجه به سوژه‌های ناب، تصویرسازی، لوندادن موضوع، توجه به جزئیات و تجربه زیسته و مطالعه کردن را مهم‌ترین ویژگی یک اثر خوب ادبی دانست.

این برنامه با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و نهاد کتابخانه‌های عمومی زرند در محل کتاب‌خانه آیت‌الله خامنه‌ای این شهر برگزار شد. 

ویژگی‌های ادبیات دفاع مقدس بررسی شد

ویژگی‌های ادبیات دفاع مقدس بررسی شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =