قصه‌گویی بسیاری از مشکلات کودکان را حل می‌کند

نویسنده و پژوهشگر ایرانی معتقد است مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توانند با قصه و قصه‌گویی بسیاری از معضلات و مشکلات بچه‌ها را حل کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، حمیدرضا شاه‌آبادی در نشست «قصه‌گویی برای تغییرهای اجتماعی؛ تاثیر قصه بر صورت‌های ذهنی ما» از سلسله نشست‌های بخش علمی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که به صورت حضوری و مجازی از سوی اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون برگزار شد، افزود: قصه و قصه‌گویی از گذشته‌های دور یکی از ابزارهای مهم آموزش و یادگیری بوده و مربیان همیشه از قدرت قصه در آموزش بهره گرفته‌اند. همه‌ی ما می‌دانیم که قصه‌ها در خاطرمان می‌ماند و در زندگی روزمره مدام از قدرت باورنکردنی قصه کمک می‌گیریم.

این نویسنده گفت: قصه در کنار این‌که برای کودکان سرگرم کننده است، می‌تواند اثر روانی نیز در روحیه او داشته باشد. قصه‌ها به شیوه‌های مختلف در رشد زبانی، عاطفی، شخصیتی و تربیت کودکان تاثیرگذار است.

شاه‌آبادی با اشاره به این‌که تحقیق‌های علمی نشان داده قصه و قصه‌گویی باعث فعال شدن ذهن می‌شود، افزود: قصه‌گویی باعث می‌شود تا شنونده در ذهن خود شخصیت‌های قصه، طرح کلی و مکان‌های داستان را تجسم کند و قدرت تصویرسازی و خلاقیت او ارتقا پیدا کرده و در تجسم و فکر کردن به اتفاق‌ها دچار محدودیت نشود.

وی گفت: ساختار ذهنی ما با قصه ارتباط برقرار می‎کند. قصه از اول کودکی با ما است کودکان قصه را دوست دارند و خودشان با قصه داستان می‌سازند.

این نویسنده و پژوهش‌گر با بیان این که قصه و داستان چه‌طور می‌تواند روی ذهن و مغز ما تاثیر بگذارد افزود: وقتی داستانی را می‌شنویم، همه حواس ما متوجه آن می‌شود و همین قدرت تمرکز و گوش‌ کردن ما را بیشتر می‌کند. از سوی دیگر گوش‌ کردن یا خواندن داستان‌ها قدرت تخیل ما را نیز تقویت می‌کند.

قصه‌گویی بسیاری از مشکلات کودکان را حل می‌کند

وی گفت: ما در زندگی مدام با قصه سر و کار داریم و با قصه درگیریم. هر آدم روزانه ۲هزار قصه می‌سازد. حتی گفت‌وگوهایی که با خودتان انجام می‌دهید نیز نوعی قصه ساختن است. مغز انسان صبح تا شب در حال ساختن قصه است.

شاه‌آبادی در ادامه گفت: خیلی از تجربه‌های زندگی را از طریق قصه و داستان می‌فهمیم. برای همین می‌گویند آدم‌هایی که زیاد داستان می‌خوانند راحت‌تر می‌توانند مشکلات را حل کنند.

وی گفت: برای یاد گرفتن زندگی و برای فهم زندگی به یک جهان بدیل نیاز داریم اول در آن جهان امتحان کنیم بار دیگر در جهان واقعی اجرا کنیم.

نشست «قصه‌گویی برای تغییرهای اجتماعی؛ تاثیر قصه بر صورت‌های ذهنی ما» از سلسله نشست‌های بخش علمی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به صورت حضوی و مجازی روز یک‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =