در سخت‌افزار و نرم‌افزار شهری کودکان را لحاظ می‌کنیم

در دیدار مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری با محمد حسین واحدیان شهردار شهرکرد بر همکاری‌های بین دو ارگان در استفاده هرچه بهتر از ظرفیت‌های شهری توافق و تبادل نظر شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری روز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ در دیدار مدیر کل کانون چهارمحال و بختیاری و شهردار شهرکرد بر دغدغه‌های حوزه کودک و نوجوان تاکید و برای برطرف کردن آن تصمیم گیری شد.

مدیر کل کانون استان در ابتدا در مورد همکاری شهرداری شهرکرد در تمامی سنوات گذشته تا به حال با کانون، از تمامی مجموعه شهرداری سپاسگزاری کرد. وی به رویدادهای پیش روی کانون استان پرداخت و گفت ما اگر داعیه این را داریم که می‌خواهیم به کودکان خدمت رسانی کنیم می‌باید حقیقتاً شرایط و کمبودهای فرهنگی هنری این قشر را هم در نظر بگیریم.

روح الله واحد به کمبود فضاهای کانون برای خدمت رسانی به کودکان و نوجوانان در سطح شهر اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد و توسعه شهری در مرکز استان، از لحاظ وسعت و تعداد ساکنین آن متاسفانه از سالیان گذشته تاکنون در مرکز استان تنها ۴ مرکز ثابت وجود داشته که دارای پراکندگی زیادی هستند و بسیاری از کودکان نوجوانان در محله‌های تازه تاسیس، امکان استفاده از آموزش‌های کانون را ندارند.

در سخت‌افزار و نرم‌افزار شهری کودکان را لحاظ می‌کنیم
در کانون، جشنواره‌ها چاشنی فعالیت‌های اصلی و دائمی هستند

واحد در مورد عملکرد کانون گفت: کانون پرورش فکری تنها به دنبال برگزاری و شرکت در جشنواره‌های مختلف نیست و جشنواره‌ها در کانون به عنوان چاشنی فعالیت‌های کانون محسوب می‌شوند. وی در ادامه گفت: در کانون، انجمن‌های فرهنگی، هنری و ادبی وجود دارد که در تمام طول سال کودکان و نوجوانان می‌توانند به صورت مستمر در حال ارتباط و استفاده از آنها باشند.

مدیر کل کانون استان ضمن اشاره به اقلیم شهرکرد گفت: با توجه به برودت هوا در شهرکرد ما قصد داریم فعالیت‌های داخل سالن را از لحاظ کمی و کیفی افزایش دهیم. وی در ادامه گفت: یکی از بهترین فعالیت‌های قابل اجرا در شهرکرد، تولید و اجرای نمایش‌های شاد و موزیکال کودکانه است.

واحد به مطالبات مجموعه کانون از شهرداری شهرکرد پرداخت و گفت: از سالیان گذشته بحث شهر دوستدار کودک به تمامی ارگان‌ها و مخصوصاً شهرداری‌ها ابلاغ شده و در جامعه مطرح گردیده است که متاسفانه در حد یک طرح و یک ابلاغیه باقی مانده و در حال حاضر به جز یک نام از آن چیزی به جا نمانده است به همین خاطر از مجموعه شهرداری تقاضا می‌شود در تمامی سطح شهر اعم از زیباسازی و یا بافت فیزیکی محیط شهری، کودکان را در نظر داشته باشند. وی در ادامه به خیابان کودک اشاره کرد و گفت: به جز یک تابلو که در ابتدا و انتهای خیابان نصب شده، دیگر هیچ نشانی از فضای کودکانه در این خیابان یافت نمی‌شود و توقع می‌رود نشان‌ها و المان‌های کودکانه و دیوارنگاری و رنگ‌آمیزی‌های فراخور حال کودک انجام شده و حداقل در هفته ملی کودک نسبت به آراستن، تزیین و نورافشانی این خیابان اقدام شود.

واحد در ادامه سخنان خود به برگزاری اولین دوره مسابقات لیگ رباتیک در شهرکرد توسط کانون و همچنین برگزاری جشن‌های هفته ملی کودک اشاره کرد و از شهردار شهرکرد خواست تا برای بهتر برگزار شدن این برنامه‌ها کانون را یاری دهد.

در سخت‌افزار و نرم‌افزار شهری کودکان را لحاظ می‌کنیم
در تمام تصمیم‌گیری های شهری کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها را در نظر داریم

در ادامه‌ی این دیدار شهردار شهرکرد ضمن خیر مقدم به مدیر کل کانون و همراهان در مورد برنامه‌ریزی‌های فرهنگی شهرداری گفت: بیشتر اهتمام ما بر این است که برنامه‌های فرهنگی، هنری را با در نظر گرفتن مخاطب کودک و نوجوان و خانواده‌ها تنظیم و اجرایی کنیم و سعی بر سرمایه‌گذاری گسترده بر این قشر از جامعه را داریم.

محمد حسین واحدیان گفت: در بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار مدیریت شهری همیشه سعی داریم قشر کودک و نوجوان را در نظر داشته باشیم.

شهردار شهرکرد در مورد ابلاغیه شهر دوستدار کودک گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته علی‌رغم ابلاغیه شهر دوستدار کودک در این بخش هیچ اقدام جدی و یا تدوین یک طرح جامع در این خصوص صورت نگرفته است.

واحدیان گفت: با مشارکت دانشگاه هنر اصفهان طرح‌های بزرگی در حال اجرا می‌باشد که یک به یک در حال نهایی شدن این پروژه‌ها هستیم. وی در ادامه گفت: طرح‌های مذکور منوط به همکاری و همراهی مابقی ارگان‌های فرهنگی هنری استان می‌باشد.

شهردار شهرکرد در مورد فضاهای عمومی مناسب کودک گفت: دلیل این که کودکان ما به شهر بی‌تفاوت هستند و یا در این مورد مسئولیت پذیر نبوده و نیستند این است که بسیاری از آنان از داشته‌های شهر خود بی اطلاع هستند. وی در ادامه گفت: این وظیفه همکاران شهرداری است که در بخش هویتی و اعتقادی اطلاع رسانی خوبی داشته باشند.

واحدیان در مورد حقوق شهروندی برای کودکان گفت: حقوق شهروندی مربوط به صدر اسلام است و این در احادیث و روایات و در بیانات امیرالمومنین در نهج البلاغه هم از این حق بسیار بیان ذکر شده است

وی در ادامه گفت: شهرداری قصد دارد شهروندان نمونه خود را شناسایی و معرفی کرده و از میان کودکان و نوجوانان تعدادی را به عنوان «شهریاران» انتخاب و از آنان به عنوان همکار شهرداری در جهت زیباسازی و بیان معضلات و انتقادات در شهر استفاده کند و با مشکلات و متخلفین برخورد قاطع نماید.

شهردار اهل کاشان گفت: ما اولویت سنجی‌مان را در ایجاد یک سازه و یا پروژه در شهر، از کودکان و نوجوانان دریافت می‌کنیم و با مشورت از این قشر از جامعه سعی می‌کنیم اولویت‌های خود را در کارهای اجرایی با خواسته‌های کودکان و نوجوانان و خانواده‌هایشان منطبق کنیم.

محمد حسین واحدیان در مورد ورود موثر شهرداری به جشن‌های هفته ملی کودک و کمک‌رسانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری به این جشن‌ها و همچنین در مورد فضاسازی کودکانه و نورافشانی و نصب المان‌های منطبق با آن در معبر و خیابان کودک قول مساعد داد.

شهردار شهرکرد در پایان این دیدار که معاونت فرهنگی و کارشناس مسئول اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان حضور داشتند، در مورد برگزاری رویدادهای مختلف از قبیل اجراهای نمایش و رقابت‌های دیگر فرهنگی هنری یا طراحی سازه‌های شهری و طراحی و دوخت لباس‌های مرتبط با اصول و فرهنگ شهری و اجرای رویدادهای موسیقی و هنری در سطح شهر قول همکاری و مساعدت داد.

در سخت‌افزار و نرم‌افزار شهری کودکان را لحاظ می‌کنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =