بچه‌ها با مبانی نخستین انیمیشن عروسکی آشنا می‌شوند

دانش‌آموزان شرکت‌کننده در برنامه‌های سینما تئاتر کانون پرورش فکری زیر نظر هدی اثنی‌عشری مدرس انیمیشن ایران و از داوران جشنواره ‌بین‌المللی پویانمایی تهران با نخستین اصول ساخت انیمیشن عروسکی آشنا می‌شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این روزها برنامه‌های هفته ملی کودک در سراسر کشور از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه کودک در حال برگزاری است که یکی از مکان‌هایی که دانش‌آموزان به‌صورت دسته‌جمعی به آن مراجعه می‌کنند، سینما تئاتر قدیمی کانون در تهران است.

کانون در این مکان واقع در خیابان خالداسلامبولی(وزراء) طی روزهای ۱۴ تا ۱۸ مهر ۱۴۰۳ از ساعت ۹ تا ۱۱ برنامه‌های متنوعی را مانند کارگاه آموزش فیلم‌سازی با موبایل و کارگاه نوا و صدا با ابزار ساده در ساخت پادکست، پخش انیمیشن، معرفی تولیدات سرگرمی و اسباب‌بازی و تئاتر تدارک دیده است که یکی از این کارگاه‌ها به آموزش ساخت عروسک و انیمیشن زیر نظر هدی اثنی‌عشری اختصاص دارد.

او در حاشیه این کارگاه، شگفت‌زدگی و کنجکاوی بچه‌ها نسبت به فراگیری تکنیک و سوال‌های فراوانی که برای‌شان ایجاد شده بود را نشان‌دهنده علاقه آن‌ها به ساخت انیمیشن می‌داند.

این مدرس دانشگاه درباره روند آموزش در این کارگاه - در زمان اندکی که آن‌ها از سینما تئاتر کانون بازدید می‌کنند - توضیح داد: تلاش می‌کنیم بچه‌ها را در همین فاصله با مبانی نخستین اقتباس داستان از کتاب،‌ استوری برد،‌ فیلم‌نامه مصور،‌ طراحی و ساخت عروسک‌ها و دکور،‌ مراحل چیدمان صحنه،‌ نورپردازی، ‌متحرک‌سازی تک قاب و خروجی اولیه آشنا کنیم.

اثنی‌عشری حضور بچه‌ها در چنین کارگاه‌هایی را از این نظر حایز اهمیت می‌داند که در آینده نگاه ‌آن‌ها نسبت به انیمیشن‌هایی که می‌بینند جدی‌تر می‌شود و متوجه می‌شوند که تولید انیمیشن تا چه اندازه به صبر و زحمت وابسته است.

او در پایان به بهانه هفته ملی کودک برای کودکان سرزمین ایران آرزوی موفقیت کرد و گفت: یکی از بچه‌ها در کارگاه از من پرسید آیا من می‌توانم وقتی بزرگ شدم مثل شما کارگردان شوم؟ که این سوال نشان‌دهنده تاثیرگذاری بالای فضای تولید انیمیشن عروسکی است.

بچه‌های شرکت‌کننده در کارگاه فرایند تولید انیمیشن عروسکی از مرحله‌ی ایده تا تصویربرداری در ادامه به بازدید از مراحل ساخت عروسک و دکور انیمیشن عروسکی و صحنه فیلم‌برداری پرداختند و با نورپردازی انیمیشن عروسکی و تصویربرداری تک قاب نیز آشنا شدند.

بچه‌ها با مبانی نخستین انیمیشن عروسکی آشنا می‌شوند

بر اساس این گزارش برنامه‌های سینما تئاتر کانون روز ۱۵ مهر ۱۴۰۳ و در دومین روز هفته ملی کودک، که با عنوان «محیط زیست کودکان، برای آینده‌ای پاک‌تر و سالم‌تر» نام‌گذاری شده است، برگزار و در آن نام و یاد کودکان غزه نیز گرامی داشته شد.

همچنین نمایش انیمیشن موفق «سمپاش» از تولیدات کانون که تاکنون بیش از ۲۱۳ جایزه بین‌المللی و داخلی دریافت کرده است در حضور فرنوش عابدی کارگردان اثر از برنامه‌های جذاب این روز بود.

عابدی - که شاید نخستین ‌باری بود این اثر را در کنار کودکان تماشا می‌کرد - به بچه‌ها گفت که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایش برای ساخت این اثر محیط زیست و نجات و سلامت آن بوده است.

او همچنین به پرسش‌های بچه‌ها درباره این فیلم پاسخ گفت.

نوجوانان همچنین در این روز در غرفه سرگرمی‌ها و اسباب‌بازی‌های کانون هم حاضر شدند تا با  محصولات کانون آشنا شوند.

 برگزاری مسابقه برای کودکان و نوجوانان پایان‌بخش برنامه‌ها بود که به برندگان نیز جوایزی از محصولات کانون اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =