جشنواره نقاشی ایران و چین، جلوه‌ای از دیپلماسی کودک و نوجوان

مدیرعامل کانون پروررش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم قدردانی از برگزیدگان دومین جشنواره ملی نقاشی کودکان و نوجوانان ایران و چین، این جشنواره را جلوه‌ای از دیپلماسی کودک و نوجوان در قالب دیپلماسی عمومی دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری در این آیین ضمن خیرمقدم به حضار اظهار کرد: بسیار خرسندم که بار دیگر در جشنواره‌ مشترک فرهنگی ایران و چین ویژه کودکان و نوجوانان که عامل وحدت و اجتماع دو ملت ایران و چین شدند، حاضر هستم. کودکان و نوجوانان میزبان اصلی این برنامه هستند.

او گفت: کودکان و نوجوانان همواره عامل اشتراک و نقطه اوج احساس‌ها و عواطف ما هستند. این روزها در جمهوری اسلامی ایران هفته ملی کودک را گرامی می‌داریم که امسال شعار آن «برای کودکان، برای آینده» نام‌گذاری شده است. هرچه ما برای کودکان ونوجوانان سرمایه‌گذاری کنیم در حقیقت برای آینده سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و این هزینه نیست. در این راستا برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای کودکان ونوجوانان، به نوعی سرمایه‌گذاری فرهنگی برای آینده کشور است. اگر ما می‌خواهیم تصویری از آینده کشورمان داشته باشیم، می‌توانیم به کودکان و نوجوانان امروزمان نگاه کنیم. تصویر کودک و نوجوان امروز ما نمایی از آینده پیش‌روی کشور ماست.

جشنواره نقاشی ایران و چین، جلوه‌ای از دیپلماسی کودک و نوجوان

مدیرعامل کانون اظهار کرد: حال اگر می‌خواهیم به آینده روابط میان دو کشور توجه کنیم باید به سطح روابط و ارتباط‌های فرهنگی و تعامل‌ها میان کودکان ونوجوانان دو کشور نگاه کنیم. جشنواره نقاشی کودکان و نوجوانان ایران و چین تصویری از آینده دو کشور است که نوید بخش یک رابطه روشن و درخشان است.

علامتی همچنین با بیان این که ایران و چین از اشتراک‌های فرهنگی ویژه‌ای برخوردار هستند، گفت: تمدن هر دو کشور غنی است و با حفظ این تمدن و عمق‌بخشیدن به آن، افق فرهنگی درخشانی در انتظار هر دو ملت خواهد بود. ادبیات و هنر نیز از اشتراک‌های فرهنگی دو کشور است و آثار ادبی دو کشور بسیار پرسابقه و تاریخی است.

او ادامه داد: در بخش ادبیات نیز اگر ما دوره ‌هان، دوره تانگ، دوره سن، دوره مینگ و دوره چین معاصر را به دلیل تحول‌های بزرگی که در آن رخ داده است، بررسی کنیم هم‌طراز همین دوره‌های هنری در ایران نیز دوره هنر هخامنشی، دوره هنر اسلامی، دوره هنر قاجاری و دوره هنر معاصر را داریم. اگر ما دوره هان را به دلیل تحولات بزرگی که در آن رخ داده است مثل توسعه چینی‌سازی و تثبیت زبان چینی نوین بدانیم که آثار معروفی مانند «چهار کتاب» و «مجموعه داستان‌های معروف» که تاثیرهای زیادی بر ادبیات بعدی چین گذاشتند، ما نیز در دوره کلاسیک داریم که شامل قرن‌های ۹ تا ۱۶ میلادی را داریم که دوره طلایی ادبیات ایران را شکل می‌دهد.

جشنواره نقاشی ایران و چین، جلوه‌ای از دیپلماسی کودک و نوجوان

مدیرعامل کانون با بیان این که در دوره طلایی ادبیات فارسی آثار بزرگی از شاعرانی چون فردوسی، سعدی، حافظ، نظامی و مولوی شکل گرفته است، فلسفه و عرفان را نیز از دیگر اشتراک‌های فرهنگی دو کشور دانست و افزود: در هر دو کشور مکتب‌های فلسفی بزرگی شکل گرفته که تاثیر زیادی بر فلسفه و فرهنگ داشته است. معماری نیز از نقاط مشترک ایران و چین است. طراحی‌های زیبا و پیچیده دو کشور در دنیا زبانزد هستند. موسیقی سنتی ابزار بیان احساس و تجربه‌های انسانی است. مکاتب موسیقی کلاسیک چینی، تربتی، دینی و سنتی محلی در چین همه بخشی از احساس‌ها و تجربه‌های انسانی مردم چین است که ما نیز در ایران از موسیقی سنتی با همین طراز برخورداریم و در مکتب اصفهان تبریز و تهران را می‌توانیم ببینیم.

او ادامه داد: یکی از شگفت‌انگیزترین اتفاق‌ها میان دو کشور برخورداری دیرینه دو کشور از طریق جاده ابریشم است که با هم تبادل‌های فرهنگی، اقتصادی و هنری بسیاری داشتند که منجر به غنای بیشتر فرهنگ‌ها شده است و باعث افزایش عمق ارتباط‌های فرهنگی میان دو کشور شده است. نمونه‌ای از اشتراک‌های فرهنگی در این مجال کوتاه عرض شد تا بدانیم اگر کودکان و نوجوانان دو ملت با هم تعامل فرهنگی می‌کنند از سابقه کهنی برخوردار است و حکایت از فرهیختگی دو کشور دارد.

جشنواره نقاشی ایران و چین، جلوه‌ای از دیپلماسی کودک و نوجوان

علامتی گفت: ما با این جشنواره تصویری از جامعه ایران و چین را به نمایش می‌گذاریم که نوعی آینده‌نگاری فرهنگی بین دو کشور است که جلوه‌ای از دیپلماسی کودک و نوجوان را در قالب دیپلماسی عمومی نوین می‌توان یافت. امیدوارم در جشنواره‌های بعدی زمینه بیشتری برای تعامل بچه‌های چین در ایران فراهم آید و در کشور چین نیز این جشنواره برگزار شود. برای آن‌که آموخته‌های بچه‌های ایران و چین، عمق فرهنگی دقیق و تاریخ‌مندی داشته باشد پیشنهاد می‌کنم موضوع جشنواره بعدی براساس جاده ابریشم باشد. چرا که جاده ابریشم نماد تبادل‌های فرهنگی است و می‌تواند نکات فراوانی به کودکان و نوجوانان دو کشور بیاموزد.

مدیرعامل کانون با یادی از تمامی کودکان نوجوانان فلسطین و غزه که در یک سال گذشته جان خود را از دست دادند، گفت: بر این اساس امسال هفته کودک برای ما بسیار تلخ و سخت بود. فلسطین نیز مانند ایران و چین از یک پیشینه عمیق فرهنگی برخوردار است. آرزو می‌کنم روزی با همکاری سفارت چین در جمهوری اسلامی ایران جشنواره سه جانبه‌ای با حضور کودکان سه کشور برگزار شود.

در پایان نیز علامتی از همه کسانی که در برگزاری این جشنواره کوشا بودند، تشکر ویژه کرد.

این مراسم که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سفارت خلق چین صبح روز سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار شد.

جشنواره نقاشی ایران و چین، جلوه‌ای از دیپلماسی کودک و نوجوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =